Antreprenor de succes, la 25 de ani. Povestea celui mai mare cultivator de mure din județul Gorj

01-12-2020 09:36


La 25 de ani, Ionel Burtea este cel mai mare cultivator de mure din județul Gorj. În afacerea sa agricolă lucrează cot la cot cu părinții și bunicii.

Anul acesta, murele sale și-au găsit locul în zeci de supermarketuri, iar vinul de mure pe care îl produce a intrat în zeci de restaurante și băcănii. Și-a dat licența la facultate pe propria afacere și a depus proiecte de peste 2 milioane de euro pe fonduri europene.

Țicleni, județul Gorj. Într-un fost oraș industrial cu resursele pe terminate, îmbătrânit și fără multe oportunități, îl găsim pe Ionel Burtea. Un fiu al localității, întors acasă să facă agricultură modernă la 25 de ani.

Cu șapte hectare cultivate și o producție de 70 de tone, Ionel Burtea este cel mai mare cultivator de mure din județ. Îl găsim între plante, cu laptopul în brațe. Verifcă împreună cu doi colegi cum merg vânzările pe internet. E Black Friday, o zi importantă.

Reporter: „Mai poti sa faci agricultură modernă fără online?”
Ionel Burtea: „Nu, nu se poate. Noi avem şi aici cadastrat şi fiecare plantă are câte un număr şi avem un istoric al plantei ca productivitate şi totul e cartografiat în aplicaţie”.

Anul acesta are la ofertă vin, cidru, rachiu și sirop. Toate de mure, toate din producție proprie.

Ionel Burtea: „Avem gândit business-ul. 60% zona de fresh și 40% zona de procesare. Avem cidrul pe care l-am lansat anul acesta, vinul pe care îl avem de trei ani de zile și partea de rachiu”.

Reporter: „Ești milionar?”
Ionel Burtea: „Nu mă consider. Milionar o să fiu când o să am 1 milion de clienţi mulțumiți”.

Plantația sa, așezată între păduri, la poalele dealului, a devenit atracție turistică și loc pentru ședințe foto. Oamenii vin, culeg, fac paze, le pun pe internet, iar murele devin un produs „cool”. Site-ul, eticheta, promovarea pe Facebook și Instagram. Toate fac parte din strategia sa de marketing menită să-i încarce produsul cu valoare.

Ionel Burtea: „E important să creezi un brand, în tot ceea ce faci, mai ales în agricultură, ca să-ţi valorific mai mult marfa şi să ai un istoric cu clienţii, o bază de dată cu clienţii, să vezi care e media coşului şi să ai expunere. În ziua de azi, toată lumea produce. Important e să ai un brand care să deţină piaţă”.

Săptămâna și-o împarte între întâlnirile de rebranding din București, unde pregătește lansarea unui nou produs, spumantul de mure, și Țicleni, unde tocmai i-au venit utilajele luate pe fonduri europene.

Ideea de business i-a venit la 21 de ani

 

 

 

 

Ideea cu murele i-a venit în 2015, la 21 de ani, când era student la ASE. Atunci și-a convins cu greu bunicul să-l lase să planteze mure pe un hectar unde creștea porumb.

Ca să înceapă afacerea avea nevoie de 20.000 de euro. I-a primit de la părinți, erau ultimii lor bani.

Părinții sunt foști petroliști, deveniți antreprenori după Revoluție. Firma tatălui transporta utilaje pentru extracția petrolului și a intrat în faliment odată cu închiderea sondelor.

Marian Burtea, tatăl lui Ionel: „N-am reușit să le salvez, pentru că a fost foarte dură lovitura”.

Au urmat un infarct și ani de procese în instanță. Familia avea nevoie de ajutor. Motivul pentru care Ionel, un tânăr student fără griji, hotărât să plece în străinătate, s-a întors acasă și a început afacerea Abund Berry.

Marian Burtea: „În viață trebuie să lupți și niciodată nu trebuie să renunți. Te ridici, te scuturi, înseamnă că trebuie să reții ceva ce ai greșit atunci”.

Ionel Burtea: „A fost o chestie de ambiție și am învățat din greșelile lor, au fost niște lecții scumpe, dar partea de frică ți-o educi”.
Reporter: „De eșec?”
Ionel Burtea: „Deloc, chiar sunt lecții, le numesc etape de învățare”.

Ionel a fost cel care a insistat să treacă de la tarabele din piață la următorul nivel: raftul de la supermarket.

Ionel Burtea: „M-am dus cu două caserole, am prezentat ce facem la 30 de km de supermarket şi în 48 de ore am făcut prima livrare”.

Acum, lucrează cot la cot trei generații, călite fiecare în alt sistem: comunism, tranziție și capitalism.

Ionel vrut să renunțe la licență, dar și-a dat-o până la urmă la insistențele mamei. A scris despre propria afacere și așa a învățat cum să aplice pentru fonduri europene. 1,4 milioane pentru o pensiune agro turistică pe care o deschide anul viitor, 700.000 pentru extinderea plantației și încă un milion pentru înființarea unei sere și a unui depozit de fructe de pădure.

Gustul pentru a afaceri l-a deprins în copilărie, când a început să citească din biblioteca mamaei.

Mama lui Ionel: „Foarte multe cărți de dezvoltare pesonală de la 12, 13, 14 ani. A început, a citit și partea de face a un business, să gândești la nivel mare, să ai un vis, să mergi înainte”.

În generală și liceu, aducea marfă turcească de la București și o vindea mai departe colegilor din Târgu jiu.

Din banii strânşi în clasa a 8-a şi-a cumpărat o motoretă.

Acum, are o reţea de parteneri. Siropul este îmbuteliat la Paul în Cluj. Un tânăr care cultivă zmeură, afine și căpșuni, pe care apoi Ionel le vinde sub formă de sirop.

Paul: „Noi producem siropurile, el își pune eticheta de Abund Berry și ulterior el vinde siropurile respective. Principala lui calitate cred că ar fi spiritul antreprenorial. Vine cu idei, știe unde să meargă, cu cine să vorbească, ce se puncteze într-un interviu încât să bată palma la final. Știe să deschidă uși, să găsească metode prin care să facă o legătură”.

Maria: „E și o glumă printre prieteni. Dacă suntem cu Ionel, ne ținem bine telefoanele, că e foarte posibil ca el să ți-l ia și să pună de pe contul tău o poză cu Abund Berry sau să dea invite prietenilor la pagina lui și găseşte oriunde o posibilitate să vorbească despre ce face el”.

Pe Maria, o fostă jurnalistă din presa locală, a cunoscut-o când a venit să scrie un articol despre plantația de mure. Câteva luni mai târziu, a sunat-o să organizeze împreună conferințele TedX la Târgu Jiu. Au adus români cu povești de succes să-i inspire pe tinerii din oraș.

Ionel: „Am vrut să aducem ceva diferit ce a nu a fost niciodată la noi”.

Maria: „Ne gândeam la tineri şi am vrut să le arătăm poveştile altor oameni să îi inspire, nu neapărat să plece de aici, că am vrea să rămână”.

În vară, când cinematografele erau închise, a simțit o nouă oportunitate. În weekenduri, a organizat proiecții de film în aer liber în parcul de la Coloana Infinitului, unde, bineînțeles, a adus și un stând cu produsele sale.

Ionel convinge tot mai mulți tineri să rămână în județ

 

 

 

 

 

Încet, încet reuşeşte să convingă alţi tineri să rămână în județ.

Alex: „Am rămas, pentru că el mi-a oferit o oportunitate, unde să lucrez, şi pe viitor sper să deschid”.

Pe Alex l-a convins să rămână pentru că l-a angajat la firmă, iar apoi îl va ajuta să ia fonduri europene pentru propria afacere.

La 25 de ani Ionel a pus pe picioare un business într-un oraş pe care mulţi îl părăsesc. A strâns în jurul său trei generaţii şi vrea să îi ajute pe alţii de vârsta lui să-i urmeze calea. Flerul, perseverenţa şi imaginaţia îl ajută să transforme orice întâlnire într-o oportunitate şi să încarce cu valoare cel mai de preţ bun pe care îl avem: pamantul.


VIDEO PROTVPLUS.RO