Deși piața de curierat a explodat în pandemie, multe dintre serviciile Poștei Române sunt depășite.

Actuala conducere anunță un amplu proces de modernizare, creșterea salariilor și digitalizarea instituției în următorul an. Până atunci, nemulțumiți de condițiile în care lucrează și de lefuri, peste o mie de poștași au protestat în fața Guvernului.

Veniți de la sute de oficii poștale din întreaga țară, postașii, dar și alți angajați ai Poștei Române au cerut autorităților condiții mai bune de muncă. Un autocar, de exemplu, este plin de postași care au venit tocmai din Iași.

Lider sindical: “Agenții poștali fac poștă în casele lor, adică poșta română nu decontează un leu agentului postal, Nu am ajuns să ajungem în faza să montăm scanere, aducem de acasă, imprimante, cei din oficiile poștale“

Din cei 23 de mii de angajați, cât are Poșta Română, aproape 9 mii sunt plătiți la nivelul salariului minim pe economie. Cei mai mulți sunt poștași și sunt responsabili, printre altele, cu plata a milioane de pensii și ajutoare sociale.

Poștaș: “Nu avem echipamente de mers pe teren. Mergem, suntem, mergem în civil, ne întreabă lumea de unde suntem. Singurul lucru pe care îl avem este șapca, atât”.

Poștași: “Aceasta este geanta cu care lucrăm la Posta Română. Achiziționată de noi. Din primul meu salariu de la Posta Română mi-am achiziționat o geantă, nu avem pantofi, sapcă, o vestă, o pelerină de ploaie”.

Marcela Grație: “După 23 de ani de muncă, am 1.800 de lei și tichete de 300 de lei”.

În prezent, Poșta Română participă cu o cotă de doar 6% la piața de coletărie din România, în condițiile în care, zona de curierat s-a extins enorm în pandemie, iar unele companii private aproape și-au dublat veniturile. În schimb, la Poșta Română, sortarea și preluarea coletelor se face în continuare manual, în multe oficii poștale angajații scriu de mână și nu există echipamente pentru numărarea banilor. La toate acestea se adaugă și atitudinea unor angajați, considerată de multe ori de clienți ostilă.

Actualul președinte al Poștei Române își propune restructurarea companiei și a adresat Guvernului un memorandum.

Valentin Ștefan, director general Poșta Română: “Sunt 419 posturi de care compania nu are nevoie. Avem 23 de șoferi – eu ca director nu am nevoie de șofer, cum nimeni din companie nu ar trebui să aibă șofer. Sunt 23 de posturi care ar trebui să plece din companie, sa se ducă în curierat, de exemplu. Avem un departament de finanțări externe sunt 12 persoane, noi nu avem nevoie de niciun om – poșta de doi ani de zile de când sunt acei oameni nu a atras niciun fond extern”.

70 de mașini pe care le foloseau angajații din sediu central și care consumau lunar combustibil de peste 10 mii de euro urmează să fie distribute în teritoriu, la diferite servicii poștale. Potrivit ultimului raport al Autorității Naționale din Comunicații, realizat în 2019, Poșta Română a primit un număr de 6.240 de reclamații, pentru care statul a fost nevoit să ofere despăgubiri.