Ancheta penala duce la ministere. Cine sunt ministrii care, cu legea in mana, nu au luat decizii in tragedia din Apuseni
Procurorii din Alba contureaza ideea ca la Bucuresti, la varful institutiilor, a fost culpa. Sunt vizati asadar demnitari si oficiali cu functii de conducere, care isi paseaza vina prin diverse rapoarte, anonime sau oficiale.
Si la Ministerul de Interne, dar si la Transporturi, ar fi trebuit sa functioneze celule de criza pentru gestionarea situatiei. Ambii ministri, unul demisionar si altul in functie, au considerat ca nu e cazul, desi erau obligati prin lege. Ar fi trebuit sa se implice urgent, inclusiv Armata, cu structuri operative de cautare. Poate asa, studenta Aura Ion si pilotul Adrian Iovan ar fi fost gasiti in timp util.
Ministerul Transporturilor avea un rol extrem de important in operatiunile de salvare. Un regulament stabilit pentru accidente aviatice, prevede ca la Transporturi trebuia sa functioneze un Comitet pentru Urgente, condus de ministru.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Comitetului ii era subordonat un Centru de coordonare ROMATSA, iar care trebuia sa conduca structurile SMURD si ISU, dar si Unitatea Speciala de aviatie a Ministerului de Interne.
Structura ISU ar fi intervenit cu politia, pompierii, salvamontul si jandarmii montani. Toate informatiile privind localizarea si cautarile ar fi trebuit adunate de Centrul Romatsa si trimise la Comitetul din Ministerul Transporturilor, care conform aceleiasi scheme, are DECIZIA.
Decizia a fost insa cu totul alta, asa cum sustine ministrul Ramona Manescu: "Am considerat ca nu este nevoie, nu erau intrunite conditiile..."
Insa Ramona Manescu este contrazisa de raportul oficial intocmit pe 22 ianuarie de vicepremierul Gabriel Oprea. Acesta a consemnat clar raspunderea Centrului care nu a functionat la Transporturi. Raportul a precizat ca "Centrul de coordonare ROMATSA determinã zona de cãutare a aeronavei disparute si declanseaza operatiunile de cautare prin unitatile operative."
Iar unitati operative de cautare erau mentionate tot negru pe alb: cele din Ministerul de interne si de la Ministerul Apararii. Totul era prevazut in articolul 16 din Regulament. In raportul vicepremierului Oprea, mai exista un pasaj care spune ca MAPN a luat legatura cu Romatsa pentru oferire de sprijin. A facut asta fara sa-i fie solicitat, asa cum trebuia, si in mod halucinant, seful de tura ROMATSA i-a informat pe militari ca de coordonare se ocupa ISU Alba, pe plan local.
Conform unor surse din Romatsa, sefii institutiei au considerat ca nu mai este nevoie sa activeze celula de criza la Transporturi, intrucat supravietuitorii au tinut legatura cu ISU si STS. O decizie halucinanta, in contextul in care nici aceste 2 structuri nu au colaborat si nu au reusit sa-i gaseasca pe raniti, decoperiti de localnici. Cei de la ISU si STS ar fi trebuit reuniti sub aceeasi palarie de fostul ministru de interne Radu Stroe.
Radu Stroe avea toate prerogativele. Era seful Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, care ii avea in subordine pe un secretar de stat in ministerul de interne, pe seful ISU pe tara, dar si consultanti din ministerele Comunicatiilor, Apararii, Sanatate, SRI, STS si SPP.
Fara coordonare de la minister, Seful ISU, s-a multumit sa traseze sarcina operatiunilor pe plan local, catre ISU Alba.
Din cauza acestui haos, chirurgul Sorin Ianceu si doctorul Radu Zamfir au avut o convorbire de aproape 70 de minute, dupa cum a declarat Ianceu, in care au fost sfatuiti de un dispecer de la ISU Alba ce si cum sa acceseze in cele 2 smartphone-uri, pentru a obtine localizarea GPS. Au citit coordonatele de pe telefoanele lor si le-au comunicat celor de la ISU, fiind linistiti ca vor fi gasiti rapid.
"Ne-au spus ce sa facem, le-am comunicat cifre de acolo, le citeam...", povesteste Sorin Ianceu.
Procurorii anunta ca exista suficiente indicii de culpa printre oficialii de la Bucuresti. In paralel cu dosarul procurorilor, se anunta o ancheta si la Senat. Presedintele Comisiei de Aparare, Corneliu Dobritoiu a cerut sa fie audiati la Parlament toti sefii structurilor responsabile. Traian Igas, fost ministru de interne si membru in comisie, a vorbit despre cei vizati:
"Ar trebui sa participe doamna Manescu, daca pana saptamana viitoare nu va fi inlocuita de la Ministerul Transporturilor. S-a adus in discutie sa il invitam si pe Radu Stroe, pentru ca sunt convins ca ar avea lucruri interesante de aflat de aici din interior, lucruri pe care nu le-a aflat cat a fost ministru de interne"
Doar cinci oameni au supravietuit pe 20 ianuarie, dupa ce a cazut avionul lor in Apuseni. Au fost gasiti de localnici, la 6 ore de la prabusire. Pilotul Adrian Iovan si studenta Aura Ion au murit in timp ce autoritatile bajbaiau sa ii gaseasca. La doua zile de la tragedie si-au dat demisia generalul Ion Burlui - seful Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta si ministrul afacerilor interne, Radu Stroe.
Sursa: Pro TV
Etichete: apuseni, ancheta, procurori, avion, Minister, adrian iovan, aura ion,
Dată publicare:
05-02-2014 21:13