Afacerile cu specialități românești au explodat. Numărul produselor certificate este de 6 ori mai mare față de acum 3 ani
Afacerile cu specialități românești au luat amploare, iar pentru că există cerere am ajuns să avem sute de mii de producători locali.
Mulți mizează pe clientela proprie și spun că nu sunt interesați să ajungă în supermarketuri.
Și numărul produselor certificate pentru care autoritățile garantează calitatea și autenticitatea este de 6 ori mai mare față de acum 3 ani.
Afacerea familiei Vălean, din Maramureș, a început de la o problemă serioasă în multe familii: cum să-și convingă fetița să mănânce legume. Pentru că făceau des paste de casă, au încercat să le combine cu sfeclă, spanac, ardei și alte legume și așa au rezultat unele colorate, pline de vitamine. Iar succesul a fost peste așteptări.
Corneliu Vălean, producător local: ”Postând pe Facebook, am avut mici cereri în stânga, în dreapta, aprecieri și așa, încet, încet, a crescut înspre o afacere. De la bucătăria și living-ul nostru am ajuns să avem un spațiu autorizat, toată utilarea a fost făcută din surse proprii„.
Ca ei sunt sute de mii de producători locali în toată țara. Mulți și-au deschis afacerile în ultimii trei ani, la îndemnul familiei sau a vecinilor care le-au gustat bunătăţile și i-au îndemnat să gătească și pentru alții și să facă bani din asta. Este și cazul acestor soți din județul Sibiu care și-au deschis o carmangerie mică, iar acum abia fac față comenzilor.
Anca Radu, producător local: ”Am zis hai să facem ceva. Să facem un cârnat bun, o slăninuță adevărată, un salam de casă făcut manual, fiert la oală.Ne bucurăm că ne mai țin oasele și mai putem continua”.
Mulți dintre acești oameni preferă să vândă pe plan local și să nu se extindă. Au clienți fideli, iar faptul că produc în cantități mici îi ajută să păstreze calitatea produselor.
Bogdan Groza, producător local: ”Dacă ne extindem în supermarketuri, cumpărătorii noștri o să perceapă diferit extinderea noastră în supermarketuri și o să ne vadă de la producători artizanali, la producători în masă. Probabil ne-ar crește volumul de produse, dar calitatea... și clienții noștri cred că ar renunța la noi”.
În ultima vreme, și băcăniile sunt tot mai interesate să aducă în orașe produsele micilor comercianți, tocmai pentru că au gust, iar clienții asta caută. Numai că adaosul comercial mărește considerabil prețul.
Ramona Moldovan director Asociația "Produs de Cluj": ”Sunt producători care participă la târguri ca să se promoveze sau care vând prin intermediul internetului în toată țara”.
Florin Barbu, ministrul agriculturii: ”Produse românești sunt peste tot. Sunt produse în retail care sunt realizate de producători români la prețuri foarte bune„.
Este în creștere și numărul produselor tradiționale certificate. În acest moment, în România avem 1400 de alimente atestate ca produse montane, cu indicație geografică protejată sau care au la bază rețete consacrate.