Actele de stare civilă se obțin electronic în 15 județe. De ce Bucureștiul e ultimul pe lista digitalizării
Certificatele de naștere, căsătorie și deces se pot elibera în format electronic în 15 județe. Cererea pentru ridicarea lor se completează online, însă titularii încă trebuie să meargă la ghișeu.
Oficialii promit că în câteva luni vor rezolva această problemă, astfel încât toți pașii să fie online.
Certificatele de naștere, căsătorie și deces pot fi eliberate în format electronic la cerere și trimise prin mail. Însă, oamenii pot opta și pentru certificatul tipărit, pe care trebuie să îl ridice de la ghișeu.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Certificatul în format electronic se poate folosi doar în infrastructura electronică, iar odată printat își pierde valoarea juridică. Din această cauză, este important să știm unde vrem să îl folosim.
Cătălin Giulescu - director general al DEPABD: „Ofițerii de stare civilă trec din era hârtiilor cu cerneală neagră în era digitală, cetățeanul nu mai trebuie să completeze nimic de mână, totul este automatizat. În județe în care sistemul este deja activ, cetățenii nu mai completează nimic de mână, întreg fluxul este automatizat. Ofițerul de stare civilă lucrează doar în această interfață.”
Încă trebuie să mergem la instituție pentru a ridica certificatul, însă a dispărut cererea scrisă de mână, care acum este completată de ofițerul stării civile în aplicație.
„Foarte rapid nu a mai trebuit să completez atâtea documente, ceea ce dura până la jumătate de oră, așa în trei minute am putut lua noul certificat. Avându-l tot timpul pe email, când avem nevoie îl putem deschide electronic, ceea ce înseamnă un mare bonus” explică proaspătul beneficiar al unui asemenea act.
De asemenea, noul sistem informatic pentru emiterea actelor de stare civilă reduce timpul de așteptare. Iar în momentul în care va fi implementat în toată țara, actele pot fi ridicate în câteva zile din orice oraș, indiferent de locul în care ne-am născut.
Cătălin Giulescu - director general al DEPABD: „Pentru România am redus acest termen, într-o primă etapă, la maximum cinci zile la nivel național și luăm legătura cu Minosterul Afacerilor Externe pentru ca aceste servicii, să scurtăm acei timpi de așteptare pentru cetățenii din străinătate.”
În 15 judeţe funcţionează deja sistemul informatic pentru emiterea actelor de stare civilă. Va fi extins în toată țara până la finalul lunii septembrie.
Din cauza numărului mare de documente, cetățenii din Capitală vor fi ultimii care vor beneficia de certificatul de naștere, deces și căsătorie în format electronic.