Accesul maşinilor în centrul Capitalei, interzis sau taxat. Soluțiile promise de Primărie
Interzicerea sau taxarea maşinilor care vor să intre în centrul Bucureştiului este de luni o soluţie oficială.
Aceasta a fost discutată într-o dezbatere publică de funcţionarii primăriei, de reprezentanţii societăţii civile şi toată lumea a fost de acord: prin zonele centrale vom merge pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun. Măsurile urmează să fie aplicate ca să nu ne sufocăm cu totul. Dar ca să-i convingă pe bucureşteni, primăria trebuie să construiască piste, benzi unice şi să cumpere autobuze şi tramvaie civilizate.
Accesul maşinilor în centrul oraşului va fi interzis, în special este vorba de maşinile care poluează mult. Ar fi vorba de motorizările euro 2, 3 sau 4. În schimb, bucureştenii sunt încurajaţi de funcţionarii primăriei să circule mai mult cu bicicleta. Astfel, promit 100 de km de piste pentru biciclete, dar şi spaţii de închiriat sau chiar parcări specializate.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Astfel de parcări pentru biciclete există deja în marile oraşe ale Europei, însă acolo sute de mii de oameni renunţă la maşini pentru a se deplasa pe două roţi. Au şi infrastructură, iar aerul e tot mai curat.
Nu şi în Bucureşti, particulele fine de praf, dar şi noxele depăşesc valorile maxime aproape două luni pe an, potrivit măsurătorilor. Limita impusă de Uniunea Europeană este de 35 de zile. De vină este traficul, în proporţie de 66%, urmat de industrie şi încălzirea locuinţelor.
Aşa că, limitarea accesului maşinilor poluante şi taxarea celorlalte au fost principalele măsuri propuse în planul pentru calitatea aerului.
Ioana Şuteu, Serviciul Monitorizarea Calității Mediului: "Oricâte măsuri vor fi luate până nu vom proceda la diminuarea traficului în centrul oraşului nu vom obţine încadrarea în limita admisă."
Sorin Chirică, city manager: "Avem nevoie de taxa de centru, dar coroborat cu planul de parcări pe zona centrală. Dacă pot suporta să achiziţioneze un autoturism, trebuie să-ţi permiţi taxa."
O altă măsură ar fi încurajarea bucureştenilor să circule cu transportul în comun, care, pentru a-şi face loc prin traficul sufocant, are nevoie de benzi unice. Pentru început, acestea vor fi create pe DN1, la intrarea în oraş, spre Kiseleff, Dorobanţi, Enescu, Magheru.
Măsurile au fost încurajate de societatea civilă, care a venit şi cu observaţii.
Marian Ivan, preşedintele Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ: "Benzile unice nu au continuitate. Cu ce ne ajută că merge cursiv câţiva kilometri şi după ăsta stau blocaţi."
Filon Aurel, asmatic: "Eu sper să trăiesc şi eu câţiva ani, vă rog din suflet, noi asmaticii avem probleme."
Primăria trebuie să deblocheze şi licitaţiile pentru cumpărarea a 400 de autobuze, 100 de tramvaie şi 100 de troleibuze. În plus, pe terenurile părăsite, o sursă importantă de praf, trebuie plantaţi pomi. Primăria se obligă să construiască parcări mari la intrările în oraş, unde îşi vor lăsa maşinile cei care fac naveta. De asemenea, intenţionează să pună taxe pentru locurile amenajate din oraş.
Maşinile de pe bulevardele centrale vor fi periodic ridicate pentru a spăla temeinic asfaltul murdar şi plin de praf.