Românii și-au schimbat comportamentul la cumpărături, din cauza prețurilor. „Când aflăm de promoții o tăiem la cumpărături”
Alimentele plafonate în urmă cu o lună sunt căutate de clienți, spun comercianții, care au observat că oamenii preferă să pună în coș pâine, ulei, zahăr și lapte, mai ieftine.
De altfel, autoritățile anunță că vor prelungi până la finalul anului, ordonanța care plafonează adaosul comercial, pentru 14 tipuri de produse. Pe de altă parte, un raport recent, arată că înainte de aceste măsuri, românii au mers mai des la cumpărături, dar au pus în coș, mai puține produse. Însă nu au făcut economie, din pricina prețurilor mari.
14 tipuri de alimente, printre care pâinea albă, uleiul, mălaiul și făina, au de-o lună de zile preț mai redus, în medie, cu 30%, spun autoritățile.
Client: „Pâinea s-a mai ieftinit. Înainte dădeam 4 lei și 70 și acum dau 4 lei și nu știu cât”.
Reporter: Mai puțin cu câțiva bani?
Client: „Mai puțin, da”.
În această lună de implementare a ordonanței care plafonează adaosul comercial, retailerii spun că au observat o creștere a interesului pentru aceste alimente ieftinite.
Feliciu Paraschiv, președintele Asociației Comercianților Mici și Mijlocii: „Clienții au migrat de la anumite produse către altele. De exemplu, au migrat de la laptele UHT, care n-a intrat sub incidența ordonanței, la laptele proaspăt. Nu cred că avem creștere de consum, mai mult o migrare de la un produs la altul”.
Măsura urma să expire la finalul lunii octombrie, însă autoritățile au decis să prelungească termenul până la finalul anului, încurajați de modelul francez, dar în Franța lista de produse ieftinite este mai mare.
Marcel Ciolacu, premierul României: „Am văzut și cu ce propunere a venit statul francez, cu un acord pe 5.000 de produse de această dată. Noi am avut o ordonanță care a vizat doar 14 produse. Cred că trebuie să intrăm într-o practică europeană, să avem un acord cu producătorii și cu retailerii”.
Măsurile din Franța au dat roade, povestește o româncă stabilită acolo.
Georgeta Dumont, româncă stabilită în Franța: „Este clar că inflația a fost redusă, au reușit să mențină prețurile la aceste produse. În ultimul an inflația ajunsese la peste 20%, acum a scăzut la 12%”.
În acest moment, TVA-ul pentru alimente este de 9% și va rămâne așa, dă asigurări premierul după discuțiile pe care le-a avut săptămâna trecută la Bruxelles. O creștere a acestui procent ar duce la o scădere a nivelului de trai al românilor, mai spune premierul, care și așa se luptă cu prețurile mari ale alimentelor.
Pe de altă parte, încă de la începutul anului, românii și-au schimbat comportamentul la cumpărături. Merg mai des la magazin, dar pun mai puține lucruri în coș.
Bărbat: „În loc de 2kg de carne, cumpăram unul sau în loc de 3kg de mere sau două și asta e, așa trăim”.
Bărbat: „Am înjumătățit anumite produse cum ar fi carnea sau lactatele. Strângem cureaua, nu avem ce face”.
Cumpătarea nu a adus însă și economii. Un raport NielsenIQ arată că în trimestrul doi al acestui an, românii au cheltuit pe bunuri de larg consum cu 17,3% mai mult decât în aceeași perioadă din 2022. Sunt foarte căutate ofertele.
Femeie: „Când aflăm de promoții o tăiem la cumpărături”.
Reporter: Sunt lucruri la care renuntați?
Femeie: „Da, ca să mă încadrez, renunț la produsele mai de lux, poate și la cosmetice”.
În prima jumătate a anului, retailerii au avut încasări cu peste 10 procente mai mari la categorii precum brânza, cafea, snacks-uri, ciocolată, legume sau pâine, însă vânzările la aceste produse au stagnat sau chiar au scăzut ca volum. Doar la carne cantitățile cumpărate au fost în creștere.