Taxiurile ajung mai repede online. Cum a schimbat Internetul viata taximetristilor din Bucuresti

Ultima actualizare: 30-10-2014 06:44
taximetrist cu burta care mananca seminte

Oricine a stat macar o zi in Bucuresti stie cat de greu e sa gasesti un taxi. Si asta cu toate ca, fata de multe metropole europene, Capitala noastra sta bine la numarul de masini galbene.

Problema pare a fi strict una de comunicare intre clienti si taximetristi, astfel ca aplicatiile online ar trebui sa o rezolve. Sau poate ca de fapt ele nu fac decat sa duca conflictul surd intre soferi si pasagerii lor la urmatorul nivel?

Teoretic, in Bucuresti ar trebui sa nu fie nicio problema sa gasesti un taxi Potrivit celor mai recente cifre de la Primaria Capitalei, la ora actuala exista peste 7.800 de autorizatii valide de taximetrie. La aceastea se adauga un numar incert de taxiuri inmatriculate in Ilfov: in 2013, primarul Oprescu le estima la 1.600, insa potrivit unor anchete de presa numarul lor s-ar apropia mai degraba de 5.000.

Oricum, 10.000 de taxiuri ar trebui sa fie absolut suficiente, in conditiile in Paris sau Londra , care au fiecare o populatie de 6 ori mai mare decat Capitala noastra, sunt 18-19.000 de astfel de vehicule. Si totusi, bucurestenii se plang tot timpul – si nu fara motiv – ca nu gasesc un taxi atunci cand nevoie.

Autostopul, interzis prin lege. Amenzi dure pentru cei care le iau bani pasagerilor

Se pare ca problema era in principal una de comunicare, pentru ca, odata cu aparitia aplicatiilor de comandat taxiuri, clientii si soferii au inceput sa se gaseasca mult mai usor prin Internet. Pionieri au fost cei de la StarTaxi, o aplicatie lansata acum doi ani si care in doar cateva zile a fost folosita de cateva mii de clienti si sute de taximetristi. Iar intr-un an a ajuns la 2 milioane de comenzi.

Cam tot in acelasi timp, s-a lansat si aplicatia Clever Taxi, instalata si la aeroportul Henri Coanda, care a preluat un milion de clienti in doar 6 luni. Iar exemplul a fost preluat rapid si de companiile de taximetrie, care pana atunci aveau astfel de sisteme doar la nivel intern: dispecera prelua comanda la telefon si apoi gasea masini printr-o aplicatie.

Iar aplicatiile de taximetrie au adus si alte avantaje pe langa acela ca bucurestenii sau vizitatorii Capitalei gasesc mai usor o masina. De teama recenziilor negative, soferii de taxiuri au devenit mai politicosi, dar pe de alta parte si comenzile fictive au disparut. Companiile de telefonie mobila s-au bucurat ca a crescut traficul de date – dovada faptul ca Orange are Clever Taxi iar Star Taxi e “powered by Vodafone”. Cat despre cele de taximetrie, acestea s-au impacat rapid cu situatia si si-au facut propriile aplicatie, unele chiar mai bune decat ce era pana atunci pe piata, si probabil au mai redus din costurile cu dispecerii. Aparent, toate bune si frumoase.

In ultima vreme a aparut insa un concurent serios: Uber, aplicatia care a revolutionat taximetria in SUA si in mai multe tari europene. Pe scurt, oricine are masina si se inscrie in acest sistem poate deveni taximetrist, fara sa aiba insa obligatia de a lua vreo comanda. Aplicatia Uber preia comenzile si gestioneaza si platile, din care isi un mic comision. Mic, dar dat fiind ca Uber functioneaza in peste 100 de orase din 45 de tarii, compania a ajuns sa fie evaluata la 17 miliarde de dolari. Iar acum si-a lansat si o pagina pentru Bucuresti, unde s-au inscris deja peste 100 de soferi – aceasta fiind cifra minima pentru ca Uber sa inceapa sa opereze intr-un oras.

Problema cu Uber este ca, asa cum probabil v-ati dat seama, e ilegal. In Romania este interzis ca un sofer sa transporte persoane fara sa aiba autorizatie. Iar in cazul in care acesti conducatori auto ar fi prinsi ca iau pasageri contra cost ar plati o amenda de pana la 5.000 de lei.

Asta in teorie, fiindca de fapt Uber functioneaza fara probleme in orase in care taximetria este strict reglementata, cum ar fi San Francisco, Londra sau, mai aproape de noi, Varsovia. Asa incat taximetristii bucuresteni au motive intemeiate sa se simta amenintati de acest gigant al taximetriei online. Deja colegii lor din SUA, Marea Britanie, Franta sau Germania au iesit in strada, protestand ca soferii Uber nu se supun legilor din domeniu si nici nu platesc taxele specifice.

Pe de alta parte, atat soferii de taxiuri din Capitala, cat si clientii lor, au inceput sa se planga de dezavantajele aplicatiilor. Pe retelele sociale au aparut diverse postari in care se afirma ca unii taximetristi si-ar fi masluit recenziile ca sa aiba scoruri cat mai bune. Iar unii taximetristi sustin ca ar fi aparut o „maimuta” si pentru aplicatiile de taxi – adica un soft care le-ar permite soferilor care si l-au instalat sa se bage in fata la preluarea comenzilor. Pe de alta parte, retelele sociale le permit clientilor nemultumiti sa-i demaste pe soferii cu note bune „masluite”. Asa ca „razboiul rece” intre bucuresteni si taximetristi continua – doar ca s-a mutat de la telefon pe Internet.

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO