Cine a fost Costel Comana. Magnatul cailor ferate care si-a incheiat viata intr-un avion
Era unul dintre cei mai bogati romani, dar a sfarsit departe de tara, in conditii misterioase, intre cer si pamant. Cine era insa omul de afaceri Costel Comana?
Din sef de gara a ajuns in topul celor mai avuti oameni din Romania. Acum o luna, afacerile sale mergeau cum nu se mai poate bine. Acum o saptamana, insa, DNA incepe a sa le demonteze bucata cu bucata. Destinul lui Costel Comana a inceput intr-un sat argesean si s-a incheiat intr-un avion din America Latina.
-► Ceferist, afacerist
-► Regele cailor ferate private
-► Trenurile cancerului
-► Privatii aveau „cartite” la stat
-► Cum functiona afacerea lui Comana
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Impreuna cu asociatul sau, Iorgu Ganea, si el fost ceferist la Brasov, a facut un credit la banca. Cu banii a luat din Franta cateva autotrenuri la mana a doua, cu care s-a lansat in afaceri. Cel putin, asa suna versiunea oficiala pe care Comana o oferea in 2006 presei locale. O versiune care ridica si semne de intrebare: de pilda, Comana a inceput sa opereze trenurile pe ruta Brasov-Zarnesti platind chirie statului iar dupa o saptamana a renuntat din cauza ca il costa prea mult. La scurt timp dupa aceea, intamplator sau nu, CFR a decis sa renunte la administrarea respectivului tronson si l-a inchiriat firmei lui Comana, RC-CF Trans SRL. „Eram 8 societati, pe rand, toate s-au lasat. Am mai ramas doar eu cu material rulant propriu”, relata pe atunci omul de afaceri.
Se intampla acum mai bine de un deceniu. Intre timp, Comana si Ganea au trecut la nivel national si au devenit cei mai mari operatori privati din domeniul transportului feroviar de calatori din Romania. RC-CF Trans a ramas doar firma care se ocupa de infrastructura, transportul propriu-zis trecand la Regiotrans, tot cu Comana si Ganea ca proprietari. Ce doi au ajuns in topul celor mai bogati romani, fiecare cu o avere estimata la 13-14 milioane de euro in 2011, insa de atunci afacerile lor au continuat sa creasca.
Nu se poate spune insa ca statul roman nu a contribuit la prosperitatea companiei private de cai ferate a lui Comana. In 2010, prin Hotararea de Guvern 741 din acel an, Regiotrans a primit de la buget o compensatie „pentru acoperirea diferentei dintre nivelul costurilor si cel al veniturilor realizate” in valoare de 113.953.350 lei, marita ulterior, prin HG 1336/2010, la 126.178.130 lei. Situatia a determinat Federatia Sindicatelor Transpotatorilor Feroviari din Romania sa depuna in 2012 o plangere la Consiliul Concurentei, prin care se reclama ca peste 85% din veniturile Regiotrans sunt acoperite de fapt de compensatia platita de statul roman. Comana spunea insa in 2013 ca de fapt CFR a fost favorizat si ca Regiotrans a ramas cu pierderi pentru ca statul nu si-a achitat la timp datoriile.
In ciuda presupuselor pierderi, afacerile lui Costel Comana s-au extins. In 2010 a cumparat producatorul de material rulant MARUB S.A., fostul atelier de locomotive si vagoane Brasov, pe care l-au repofilat pe servicii de reparatii si inretinere pentru propriile trenuri. Trei ani mai tarziu au deschis in cadrul Marub cel mai modern centru european de decontaminare de azbest pentru materialul feroviar. Un business profitabil, dat fiind ca in ultimii ani in Franta a izbucnit un adevarat scandal dupa ce s-a descoperit un mare numar de vagoane si locomotive au in constructie parti din azbest, o substanta care poate produce cancer in cazul unei expuneri mai indelungate.
Centrele de decontaminare din Franta au fost fie inchise, din ratiuni de sanatate publica, fie au o capacitate redusa de procesare, astfel incat sarcina a fost preluata de centrul din Romania, apartinand celor doi oameni de afaceri brasoveni. „Nu exista niciun fel de pericol sa te imbolnavesti, in conditiile in care faci decontaminarea asa cum trebuie, folosind echipamentul de protectie necesar. In plus, in Romania, placile de azbociment sunt folosite foarte des, iar medicii nu au gasit pana acum nici macar un caz de boli profesionale din cauza azbestului”, declara inainte de inaugurare Costel Comana.
Privatii aveau „cartite” la stat
Aparent, nimic nu statea in calea expansiunii imperiului feroviar al lui Comana. Insa la inceputul lui 2015, DNA a intervenit in afacerile sale. Procurorii au deschis un dosar privind infractiuni de coruptie in domeniul transportului feroviar privat de calatori. Printre altele, in dosar se afirma ca inca din 2009 Claudiu Dumitrescu, director al Directiei Feroviare din Ministerul Transporturilor „a sustinut si promovat interesele oamenilor de afaceri brasoveni in domeniul feroviar”. De pilda, pe 28 septembrie 2012 Dumitrescu i-ar fi informat pe Comana si Ganea despre intentia CFR Calatori SA de a creste numarul de kilometri pe care intentioneaza sa-i opereze in cadrul pachetului minim social, ceea ce ar fi insemnat micsoararea sumelor de bani primite de operatorii privati. Nu doar ca aceasta informatie era confidentiala, dar ca urmare a aflarii ei, Comana si Ganea, impreuna cu Dumitrescu, au stabilit ca subventia sa fie mentinuta la nivelul anului 2012, ca sa isi poata ei pastra tinta de profit, se arata in materialul intocmit de procurori.
In acest dosar Iorgu Ganea a fost arestat preventiv pe 20 februarie, la fel si Estrella Stefanescu, sefa Serviciului Urmarire Transporturi din CFR, care ar fi favorizat interesele Regiotrans. In schimb, compania i-a facut diverse servicii – i-a platit revizia masinii, plinul, i-a decontat o vacanta, i-a cumparat un laptop, un desktop si un telefon si i-a angajat de forma pe cei doi copii ai ei drept controlori bilete pe trenurile Regiotrans Bucuresti – Constanta in vara lui 2011.
Cum functiona afacerea lui Comana
Potrivit acelorasi documente, functionari publici din Ministerul Transporturilor si din CFR SA au favorizat Regiotrans, care a incasat in 2011 subventii de 182,96 milioane de lei, reprezentand 81% din totalul veniturilor firmei pe anul respectiv. In plus, peste 70% din cheltuielile Regiotrans, au fost decontate prin firme din Brasov controlate tot de Iorgu Ganea si Costel Comana, sub justificarea platii unor servici. De pilda, peste 52 de milioane de lei au fost achitati firmei RC-CF Trans ca taxa de utilizare infrastructura. Pe scurt, potrivit DNA, ca sa poata obtine mai multi bani de la buget, Regiotrans s-a justificat prin faptul ca are de facut plati foarte mari – insa aceste plati erau facute catre firme apartinand acelorasi oameni de afaceri care detin si Regiotrans.
Tot potrivit procurorilor DNA, Regiotrans a crescut practic pe bani publici. „Desi operatorul national SNTFC «CFR Calatori» a renuntat la majoritatea traselor de pe liniile neinteroperabile sub motivatia nerentabilitatii, acestea au fost preluate imediat de SC Regiotrans SRL, care a procedat la dublarea sau chiar triplarea curselor efectuate pe o trasa (cu acceptul decizionalilor guvernamentali mentionati si sub pretextul necesitatii cresterii numarului de curse - perechi de trenuri - folosind argumente de ordin «social», desi traficul de calatori este redus) exclusiv pentru a obtine un cuantum al subventiei cat mai ridicat (acordat pe sistemul lei/tren/km), chiar daca garniturile introduse circula in 80% din situatii cu o acoperire a capacitatii de transport de numai 5-10%", au scris procurorii in dosar.
La nicio saptamana dupa inceperea audierelor in acest dosar, Costel Comana a fost gasit mort in toaleta unui avion care efectua un zbor pe ruta Bogota-San Jose. Presa speculase, pe baza informatiilor de pe pagina de Facebook a omului de afaceri, ca acesta s-ar fi aflat in Brazilia. Doar ancheta va putea spune insa daca exista vreo legatura intre acest deces misterios si investigatia DNA in afacerile lui Costel Comana.
Sursa: Pro TV
Etichete: dna, trenuri, CFR, cai ferate, Costel Comana,
Dată publicare:
26-02-2015 14:31