CFR merge inainte spre trecut. In limbajul Garii de Nord, "IMPROVE" se traduce prin "IMPROVIZATIE"
Carpim, peticim si punem scotch acolo unde altii au rezolvat-o din butoane. CFR Calatori nu merge inapoi in viitor ci inainte spre trecut, intr-o zona depasita total de nevoile calatorilor.
10 milioane de romani au acces la internet si tot 10 milioane de romani merg anual cu “nașul” pe CFR. Obiectiv vorbind, probabil ca aceste doua multimi au putine elemente in comun, dar sunt doua din directiile unde CFR Calatori se impiedica mai mereu – biletele si internetul.
WEBCAMUL CFR
Asteptata ca un adevarat miracol, lansarea in online a tabelei de sosiri-plecari din Gara de Nord are un puternic miros de prenadez, simbolul national al carpelii. In 2013, intr-o lume conectata in permanenta la internet de pe smartphone sau tableta, CFR se intoarce in era dial-up si pune online un stream live facut cu o camera web. Ok, nu e chiar o camera web, costa vreo 800 de dolari, dar are mai putini megapixeli decat camera de la telefonul pe care il ai acum in buzunar.
Ieftin, dar total inutil. Tabela este un stream afisat in flash, ceea ce il face imposibil de accesat de pe orice telefon ce ruleaza pe iOS sau pe ultimele versiuni JellyBean de la Android. Si-atunci, cam cine sta acasa pe PC si se uita la o tabela care, intre noi fie vorba, oricum e “sfintita” din vorbe de calatori pentru cat de greu se actualizeaza chiar si la fata locului?
Ce poti sa vezi de fapt cu webcamul CFR?
- Cat de bine mai merg afacerile la buticul de sub tabela
- Cat de mari mai sunt papornitele in 2013
- Cati aurolaci mai dorm pe banci
Si, daca te uiti cu atentie, vezi pana si adresa MAC a camerei, usor riscant in conditiile in care prinzi un hacker suparat ca ii intarzie trenul si suficient de plictisit incat sa-ti verifice vulnerabilitatea retelei.
E pacat insa sa privim doar spre tabela, cand intregul site CFR.ro este realizat in flash, o mumie frumos bandajata ce ne arata ca totul ajunge in Gara de Nord cu intarziere, inclusiv noua era a internetului.
Harti interactive, site-uri dedicate, aplicatii pentru mobil
Sa aruncam un ochi peste gard si sa vedem cum isi respecta altii calatorii.
AUSTRIECII de exemplu iti ofera online o harta interactiva a tuturor trenurilor din tara, dar si a conexiunilor cu cele de pe la vecini. Actualizata in timp real, harta prezinta intarzierile, trenurile inlocuite si toate avertismentele importante.
Site-ul bine pus la punct e completat cu doua aplicatii de mobil: una pentru rute, una pentru tichete online. Tichete pe care nici nu mai trebuie sa le printezi, e suficient sa prezinti codul QR direct de pe device-ul unde l-ai descarcat. “Laser, frate”.
NEMTII se lauda cu peste 6.000.000 de descarcari ale celor doua aplicatii de navigatie si bilete.
Apreciata si de BBC drept una dintre cele mai bune aplicatii de profil, DB Navigator iti arata in timp real toate opririle si intarzierile unui tren in fiecare statie, toate tabelele din toate statiile din Germania, ba chiar iti permite sa-ti rezervi din timp o bicicleta pe care sa o inchiriezi in momentul in care ai ajuns la destinatie.
Si pentru ca ati avut rabdarea de a ajunge pana la acest paragraf, merita sa va clatiti ochii cu probabil cel mai spectaculos site al unei gari. Nu orice gara, ci inima feroviara a New York-ului – Grand Central Station. Ea insasi un spectacol permanent, in care trenurile pica in umbra arhitecturii, a restaurantelor si a magazinelor, gara din New York isi respecta clientii si online atat printr-un site ce-ti pune la dispozitie o harta a intregii cladiri, un audioghid, dar si un program actualizat al tuturor evenimentelor, cat si prin aplicatia de mobil ce face aceleasi lucruri, dar optimizata pentru fiecare device.
Dar mai bine ne intoarcem la webcamul nostru din Gara de Nord, sa vedem ce mai face lumea pe peron. Ca avem de asteptat ....
Citeste si:
Intarzierile cumulate ale trenurilor in 2010: Romania - 5 ani si 3 luni, Japonia - 36 de secunde
Cum arata modelul modelul low-cost de la Maserati, care vrea sa fure clientii Mercedes si BMW