Ce s-a intamplat de fapt pe Facebook in zilele care au schimbat destinul alegerilor. Despre algoritmi, reach si engagement
In ultimele zile, pe langa fotbal si politica, tot poporul a devenit priceput si la Facebook. Explicatiile din spatele victoriei lui Iohannis par simple la prima vedere, dar au o poveste speciala in spate.
Joi seara, Iohannis era invitat in studioul Digi24, Victor Ponta in studioul Antena 3. Ambii veneau dupa 2 zile de dezbateri fata in fata ce monopolizasera atentia pe retelele de socializare. Pentru ei insa, nu se schimbase nimic in numarul de like-uri acumulate. Ponta strangea in continuare cate 4,000 pe zi, in timp ce Iohannis sarise de cateva zile la o cifra de 5 ori mai mare.
De ce nu conteaza cat de mare e ci cat de repede creste
Vorbim aici evident de numarul de fani. Pentru cei mai putini obisnuiti cu algoritmul Facebook, exista o masura numita "people talking about this" pe care reteaua de socializare a anuntat de un an ca o scoate din calcul, dar care a ramas intr-o evidenta legatura directa cu reach-ul postarilor. Mai pe intelesul tuturor: cu cat iei mai multi fani, cu atat lumea vorbeste mai mult despre tine. Cu cat vorbeste mai mult lumea despre tine, cu atat mesajul tau e vazut de mai multi.
Mesajele lui Ponta, a carui pagina crestea cu un numar mai mic de fani, au ajuns la mai putini oameni desi el inca il domina pe Iohannis cantitativ. Toti fanii noi primeau imediat mesajele sefului PNL in timp ce fanii "agatati" cu mesaje de tip Simona Halep au ramas departe de noile postari ale premierului.
In termeni de "engagement", adica interactiune cu fanii, Iohannis a ajuns astazi la 5,6 milioane de persoane care au comentat la mesajele sale sau le-au distribuit, in timp ce Ponta sare cu putin de 1 milion. Asta inseamna sa te uiti si la alte cifre decat cele mai la indemana. Vineri, premierul il avertiza pe Traian Basescu ca nu conteaza ce filmulet va publica pentru ca el are mai multi "followersi". Pe Facebook, nu asta conteaza.
Viralizarea de vineri
Joi seara si vineri dimineata au fost doua momente cheie. Primul a venit din greseala premierului din emisiunea lui Mihai Gadea cand s-a balbait la imn si i-a schimbat un vers. Un alt Mihai, Bendeac, speculeaza imediat momentul iar video-urile publicate de el pe pagina de Facebook ajung la 1 milion de oameni.
Vineri dimineata, Iohannis canta imnul in direct intr-o conferinta de presa. Mesajul lui este preluat de toata presa, iar noi va putem da cel mai bun exemplu chiar din curtea proprie despre ce a insemnat viralizarea lui. Peste 2,5 milioane de oameni l-au vazut din Facebook-ul Stirilor ProTV, fiind redistribuit de peste 30.000 de ori. Adunati aici toate celelalte pagini ale site-urilor de stiri, propriul Facebook al lui Klaus Iohannis si veti ajunge la un record.
Like-urile din strada
Acest video publicat pe pagina de Facebook a Stirilor sare si el de 1 milion de vizualizari si cateva mii de like-uri si share-uri. Oamenii se numara in strada, televiziunile de stiri aproximeaza in timp ce, pe net, milioane urmaresc in liniste protestele pentru un vot corect in diaspora.
Toti acestia, activati si incorporati de Facebook in algoritmul sau, au primit imediat mesajele de duminica venite din strainatate, unde romanii erau umiliti la cozi si traiau cu lacrimi in ochi un efort urias pentru o simpla stampila pe un buletin.
Momentul in care Klaus l-a depasit pe Ponta
Am urmarit cu atentie numarul de fani pe care i-au avut cei doi de cand s-a terminat primul tur al alegerilor. In mod normal, calculasem undeva pe marti depasirea. Iohannis avea insa o rata tot mai mare de engagement, posturile ajungeau la tot mai multi oameni, iar indemnul trimis sambata de "hai sa-i batem macar pe Facebook" a functionat. Si cu cat dadeau mai multi like, cu atat mai multi vedeau mesajele. La 12 se intampla schimbarea in clasament, cand scorurile in exit-poll-uri erau categoric in favoarea lui Ponta. 6 ore mai tarziu, se vedea si in voturile de la urne cand Klaus Werner il depasea pe Victor Viorel si acolo unde conteaza.
Ce nu ne-a spus pana acum Facebook
Algoritmul Facebook in lumea celor care se bazeaza pe traficul venit din retelele de socializare e un fel de Diavol. Cel mai mare truc pe care l-a facut vreodata a fost sa ne convinga ca poate fi pacalit. Nu poate. Iar duminica dimineata, odata cu aparitia butonului de "vote" a declansat o isterie. Pana la pranz, peste 500.000 de oameni l-au folosit, iar mesajele s-au viralizat ajungand la alte cateva milioane. Era pentru prima data cand se intampla asta in Romania.
Adunand din toate partile, ne rezulta ceea ce a insemnat "Partidul Facebook". Nu e o statistica luata dintr-o singura parte, e o suma dublata si de un sentiment pe care noi cu totii l-am trait inca de vineri, ca se va intampla ceva neasteptat.
Iar contributia gigantului american Facebook e considerabila, pentru ca filtrul de duminica se putea face usor dupa alte variabile si ne puteam trezi cu posturi despre Jennifer Lopez si Kim Kardashian in news-feed in locul mesajelor care au mobilizat o generatie si au schimbat destinul unor alegeri.
Romania are cativa specialisti in Social Media, unii buni, altii mai degraba specializati in propriul PR. Daca partidele vor intelege cum sa-i caute, vor avea o sansa sa domine segmentul. Daca vor asculta insa de toti cei deveniti experti peste noapte, esecul va fi pentru toti de neinteles.