Cu CFR-ul prin Romania, partea 2: Ati plati 199 de lei pentru Bucuresti-Brasov in 90 de minute?

Jurnal de calatorie CFR/Paul Angelescu

Corespondentul ProTV Paul Angelescu povesteste pentru stirileprotv.ro experienta pe care a trait-o in doua lumi total diferite. Cum este sa calatoresti cu CFR-ul romanesc, iar apoi sa vezi ce inseamna transportul nemtesc...

"Duminica, ora 15.00. Intercity-ul dinspre Brasov ajunge in gara Ploiesti. La ora asta trebuia sa fim deja la Bucuresti. Ma uit calm pe geam si ma gandesc cat de nervos as fi fost daca trebuia sa prind un avion sau sa ma intalnesc cu cineva pentru un interviu important.

Saptamana trecuta am avut ocazia sa merg cu trenul atat in Germania cat si in Romania.

CITESTE SI: Jurnal de calatorie cu trenul, iulie 2012. Senzatii tari, incluse in pretul biletulului.FOTOREPORTAJ

La nemti am luat trenul din aeroportul Frankfurt catre Strasbourg, unde se discuta in Parlamentul European situatia politica din Romania. Am mers cu “ICE”, perla Deutsche Bahn, varful de lance al transporturilor feroviare nemtesti. 55 de euro pentru 205 km parcursi impecabil in 2 ore si 10 minute (1 ora si 50 minute daca deducem timpul dintre cele 2 trenuri pe care le-am schimbat pe parcurs).

Citește și
cale ferata
Explicatia CFR-ului pentru starea cailor ferate: "Liniile neingrijite sunt inchiriate"

 Revenim putin pe plaiuri mioritice. Brasov, duminica, ora 11.30. Renuntam la pranz. Plecam grabiti, din Piata Sfatului, spre gara, sa prindem intercity-ul ( ICE-ul din Carpati) de la 12.30 spre Bucuresti. Ajungem, in gara, mergem la ghiseu sa cumparam biletele : "Trenul are intarziere 50 de minute". Intreb de ce, doamna ridica din umeri. Manat de curiozitate, ma gandesc sa incerc si la "biroul relatii cu publicul" care, oficial, are program si in weekend pana la 20:00. N-am noroc, usa e incuiata. Aflu pana la urma de la o controloare: "Sunt lucrari la Sighisoara". Cumpar biletele: 57 lei, 166 km, 2h30min.

Asa ca, neavand altceva mai bun de facut, ne asezam pe un gardulet din piatra (scaunele de pe peron sunt mult prea murdare). Incep sa visez cu ochii deschisi la cei 220 km/h atinsi la un moment dat de ICE-ul nemtesc. Incep sa calculez. Germania: 55 euro, 205 km, 1h50min. "Hans" plateste 1,2 lei/km pentru a circula cu o viteza medie de 110 km/h. Romania: 57 lei, 166km, 2h30min. "Ion" plateste 0,34 lei/km si merge cu 66km/h. Asadar, daca Ion ar fi Hans, iar Romania ar fi Germania, un bilet de la Bucuresti la Brasov ar fi 199 de lei si cursa ar dura 1h30min.

Si stau sa ma gandesc (ca doar mai am timp). O fi mult, o fi putin? Ion castiga in medie 345 de euro, Hans...vreo 2000. Doua drumuri dus-intors pana la munte l-ar lasa pe Ion fara jumatate din salariu, in timp ce lui Hans i-ar mai ramane in cont dupa cele doua excursii 1820 de euro.

 La asemenea preturi, in afara de conductor, n-ar merge mai nimeni cu trenul nemtilor in Romania. Dar Intercity-ul nostru (serviciul premium al CFR) nu e ICE-ul nemtesc, ci mai degraba un fel de tren mediu al Deutsche Bahn. Iar eu nu vreau un tren cu scaune ergonomice si display-uri electronice care sa imi arate in timp real cu ce viteza circul. N-am nevoie nici de usile automate cu senzori de miscare si nici de o antifonare atat de buna incat sa-i aud respiratia celui de langa, in timp ce trenul goneste cu 220 km la ora.

M-as multumi si cu 90km/h si cu PUNCTUALITATE. Caci lipsa ei m-a determinat de fapt sa scriu astazi despre CFR. In Germania, daca oricare dintre trenuri ar fi intarziat mai mult de 2-3 minute, l-am fi pierdut pe urmatorul. N-am fi ajuns la timp in Parlamentul European, iar PRO TV-ul ar fi platit degeaba biletele de avion, cazarea si diurna pentru 2 oameni, iar eu - in loc sa scriu despre trenuri - probabil completam note explicative.

Totul a inceput de fapt vineri. Ora 19.00, ajung acasa. Decidem pe loc sa mergem in weekend la Brasov fara masina. Sun, fac rezervari la hotel si plecam spre gara. Trenul e programat sa plece la 20.40, dar deja sunt anuntate 25 minute de intarziere. Luam un loc la un fast-food si stau cu ochii pe panou. In scurt timp cele 25 de minute se transforma in 65. Sa-i spun sau nu iubitei, care s-a trezit sa mearga la munca la 4 dimineata? Ma gandesc sa mai astept, poate reusesc sa o tin de vorba si nu-si da seama cand trece timpul. Dar CFR-ul nu tine cu mine... 65 de minute se tranforma in 165, iar cativa barbati, care asteptau de vreo 4 ore in gara, incep sa urle si sa injure de nervi.

Trebuie asadar sa luam o decizie. Mai stam 3 ore in gara si inca 3 pe drum si ajungem la Brasov pe la 3 dimineata, sau renuntam la bilete si ne intoarcem acasa? Varianta B inseamna ca hotelul pierde 2 nopti de cazare, iar restaurantele din Piata Sfatului cel putin un pranz si o cina. Suntem la o fractiune de secunda de a face cale intoarsa. Gasim insa o solutie de compromis, ne rugam de casiera si ne schimba biletele pentru rapidul de 21.00 (nu e simplu, implica multe date completate intr-un caiet comunist, niste semnaturi si o stampila).

Aflam de la casiera cauza problemei: "Hotii au furat iar cablul de curent langa Bucuresti, trenul sta pe loc de vreo ora".

 Urcam in tren, vine controlorul, vede biletele vechi si pe cele noi. Isi cere scuze pentru CFR. Il intreb de ce, pentru ca nu e vina lui ca trenul in care ar fi trebuit sa fim intarzie. Imi spune resemnat ca oricum ei sunt interfata cu calatorii si isi iau toate injuraturile orice ar fi. Si ma pune pe ganduri (as fi vrut sa citesc, dar in compartiment nu functiona lumina). Nu cumva intr-o anumita masura, ne meritam soarta? Nemtii au ajuns unde sunt si pentru cu ca nu trebuiau sa monteze cabluri noi odata la doua saptamani.

Si in ce tara traim: in timp ce unii fura cablul de curent ca n-au ce sa manance, Ministerul Finantelor anunta ca in Romania sunt atat de multe piscine ca trebuie impozitate !?

 Si imi aduc iar aminte de ICE-ul nemtesc. O toaleta cat o garsoniera, curata luna, inaintea mea o mama care se pregatea sa intre cu ala mic sa-i schimbe scutecele! Revenim in Intercity: in chiuveta hartie igienica si scuipati, neonul de langa oglinda smuls cu totul, pe usa graffiti, iar WC-ul ... Vedeti in poza!

Ce sa faca CFR-ul, sa puna un paznic la fiecare WC, sa schimbe neonul la fiecare statie, sa angajeze cate 10 menajere pe fiecare cursa? Da, stiu ca la CFR s-au furat miliarde, stiu ca sefimea companiei e plina de incompetenti, dar nici noi nu vrem, nici d-ai dracu, sa ne facem viata mai usoara, mai placuta. Dupa 20 de ani CFR a ajuns un cadavru. Anul acesta un CEO privat (ma indoiesc ca o sa vina vreunul de la Deutsche Bahn) o sa treaca la conducerea companiei. O sa-l "faca" subalternii asa de repede ca nici n-o sa stie ce l-a lovit. Biletele o sa se scumpeasca, dar nu ca sa mergem cu 220km/h, ci ca sa platim datoriile din trecut.

 P.S. Stiu ca si la nemti intarzie trenurile. Stiu ca si la noi sunt vagoane curate si curse la timp. Insa cei 1,98 de MILIARDE de pasageri (conform datelor oficiale ale companiei germane de cai ferate) pe care ii transporta anual Deutsche Bahn (de 24 de ori populatia Germaniei) spun multe despre starea generala a cailor ferate nemtesti.

Nu e ca si cum n-au bani sa-si cumpere BMW. In Romania, CFR transporta anual 54 de milioane de pasageri (adica de doua ori populatia Romaniei, conform Ziarului Financiar)."

Ati plati 199 de lei ca sa ajungeti cu trenul intr-o ora si jumatate de la Bucuresti la Brasov?

 

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Gara de Nord din Timisoara arata ca dupa bombardament.CFR nu poate face decat lucrari de cosmetizare
Gara de Nord din Timisoara arata ca dupa bombardament.CFR nu poate face decat lucrari de cosmetizare

Cartea de vizita a orasului, Gara de Nord din Timisoara, nu va fi reabilitata prea curand.

Explicatia CFR-ului pentru starea cailor ferate:
Explicatia CFR-ului pentru starea cailor ferate: "Liniile neingrijite sunt inchiriate"

Accidentul produs in Bucuresti in urma caruia doi copii au fost loviti de tren readuce in discutie sistemul de cai ferate de care nimeni nu mai are grija.

Jurnal de calatorie cu trenul, iulie 2012. Senzatii tari, incluse in pretul biletulului.FOTOREPORTAJ
Jurnal de calatorie cu trenul, iulie 2012. Senzatii tari, incluse in pretul biletulului.FOTOREPORTAJ

Pentru cine nu are masina personala, calatoria cu trenul spre destinatiile alese este singura solutie, pentru ca unele companii de transport nu organizeaza curse in weekend. Iata cate se pot intampla unui calator care alege CFR, in 4 zile de excursie.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.