(P) De ce este importantă protecția muncii în orice companie
Protecția muncii este un aspect importanț pentru orice companie, indiferent de dimensiunea acesteia sau de domeniul de activitate.
Prin protecția muncii (sau Siguranță și Sănătate în Muncă SSM) se urmărește crearea și menținerea unui mediu de lucru sigur și sănătos pentru angajați, astfel încât aceștia să își poată desfășura activitățile fără riscuri pentru sănătatea și integritatea lor.
În acest articol, vom discuta despre importanța protecției muncii pentru companii, cadrul legal în care se desfășoară în România și serviciile de protecția muncii disponibile pentru companii.
Protecția muncii se referă la un ansamblu de măsuri și proceduri prin care se asigură sănătatea și siguranța angajaților în timpul activităților lor de lucru. Principiile care stau la baza protecției muncii sunt prevenția, responsabilizarea și îmbunătățirea constantă. Procesele de SSM includ identificarea și evaluarea riscurilor la locul de muncă, dezvoltarea și implementarea măsurilor de prevenire a accidentelor și a bolilor profesionale, dar și cercetarea și evaluarea accidentelor de muncă.
În România, principalele acte normative care reglementează protecția muncii sunt Legea nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă, Ordinul nr. 1.300/2006 privind verificarea și controlul aspectelor de securitate și sănătate în muncă, precum și HG nr. 355/2007 privind supravegherea sănătății lucrătorilor.
Conform legii 319/2003, Art 5, protecția muncii înseamnă ansamblul de activităţi instituţionalizate având ca scop asigurarea celor mai bune condiţii în desfăşurarea procesului de muncă, apărarea vieţii, integrităţii fizice şi psihice, sănătăţii lucrătorilor şi a altor persoane participante la procesul de muncă. Legile și reglementările de mai sus stabilesc cerințele minime pentru protecția muncii și sancțiunile aplicabile în cazul nerespectării lor.
Importanța protecției muncii pentru companii este evidentă. Pe lângă obligația morală și legală de a proteja angajații, companiile au un interes financiar în asigurarea unui mediu de lucru sigur și sănătos. Accesul la servicii de protecția muncii și la consultanță specializată poate ajuta companiile să își identifice riscurile și să implementeze măsuri de prevenire, astfel reducând absenteismul, accidentele de muncă și bolile profesionale. Un mediu de lucru sigur pentru angajați duce la creșterea productivității și la reducerea costurilor legate de asigurări de sănătate și accidente de muncă.
Pentru a se asigura că respectă toate normele, companiile pot apela la o serie de servicii specializate de protecția muncii, cum ar fi:
- Elaborare și actualizare documentație SSM în conformitate cu legislația în vigoare.
- Organizarea completă a activității de SSM.
- Instruirea angajaților privind normele de protecția muncii, prevenție, utilizare echipamente sau anumite zone de producție, etc.
- Cercetări accidente de muncă și stabilirea măsurilor de prevenție.
- Coordonarea șantierelor sau a unităților de producție.
- Audituri de conformitate, evaluarea riscurilor, consultanță și formare SSM.
Pe lângă beneficiile principale pentru angajați (un loc de muncă fără riscuri pentru sănătatea și integritatea lor), protecția muncii poate avea un efect pozitiv semnificativ asupra productivității și a profitului companiei. Angajații sănătoși, care știu că lucrează în medii sigure și că administrația nu face rabat de la acest aspect, sunt mai puțin predispuși la accidente, la absențe neplanificate de la locul de muncă sau la schimbarea locului de muncă. Astfel, un program serios de siguranța și sănătate în muncă poate contribui la îmbunătățirea moralului angajaților, la creșterea satisfacției acestora în ceea ce privește locul de muncă și la o productivitate mărită.
Beneficiile protecției muncii nu se limitează la angajați. Pe termen lung aspectele pozitive aduc rezultate foarte importante pentru companie: costuri reduse pentru asigurări, lipsa cheltuielor generate de accidente sau îmbolnăviri, evitarea fluctuației de personal, etc.
În plus, companiile care se concentrează pe sănătatea și siguranța angajaților lor își pot îmbunătăți, de asemenea, imaginea publică și relația cu clienții și cu partenerii de afaceri. O companie care își protejează angajații va fi văzută ca fiind mai responsabilă față de societate, ceea ce atrage și reține mai ușor clienți, parteneri și angajați.
În funcție de dimensiunea lor și numărul de angajati, companiile trebuie să desemneze un responsabil de protecția muncii (absolvent al cursurilor de profil) sau sa aibă o colaborare cu o firmă care oferă servicii specializate de protecția muncii pentru a beneficia de expertiza acestora și pentru a implementa cele mai bune practici în domeniu, reducând astfel orice risc.
Protecția muncii sau Siguranța Și Securitatea în Muncă reprezintă, așadar, o componentă extrem de importantă atât pentru angajați, cât și pentru angajatori și administratori. Implementarea măsurilor de protecție a muncii asigură companiile că își protejează angajații și că rămână în conformitate cu legile și reglementările în vigoare.
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.