(P) Cum s-a schimbat spațiul de studiu de acasă pentru 5 copii expuși sărăciei energetice
Cum arată spațiul ideal pentru învățare? Cinci copii silitori au definit locuința perfectă drept un spațiu „călduros”, „luminos”, „fără umezeală” și „confortabil”.
Deși educația începe la școală, studiul continuă și acasă. Dar ce se întâmplă atunci când condițiile nu îți permit să studiezi confortabil în propria locuință?
Sărăcia energetică este un fenomen real, care atinge 33,3% din populația României (ORSE 2020). Programul „Adăpost cu Energie #PentruEducație” vine în sprijinul copiilor proveniți din medii vulnerabile, prin îmbunătățirea eficienței energetice din căminele lor.
Până de curând, cinci copii cu rezultate extraordinare la învățătură din județele Argeș, Dolj și Mehedinți se confruntau cu probleme precum ferestre sparte, igrasie, frig și lumină insuficientă. Furnizorul de energie CEZ Vânzare, alături de SocialWatt și Asociația CSR Nest, a susținut dotarea cu peste 40 metri pătrați de tâmplărie PVC cu geamuri termopan eficiente energetic și înlocuirea a peste 50 de becuri vechi cu unele inteligente, economice, în casele a cinci copii silitori, cu situație financiară precară.
Descoperă povestea celor cinci copii
Marilena, mătușa lui Georgian, (unul dintre copiii silitori) afirmă că: „S-au schimbat condițiile de când s-au pus geamurile: consumăm mai puține lemne, este mult mai cald (…), iar copilul își poate face lecțiile în condiții mult mai bune, față de cum era înainte.”
Cristian, tatăl Anei, povestește despre schimbările din casă faptul că: „Tâmplăria de lemn era veche, intra curent, era putredă. Dar acum s-a schimbat în bine. Nu mai este frig. Se cunoaște - s-a schimbat total. Pe lângă aceasta, avem și becuri inteligente, care consumă mai puțin și ne ajută la iluminat.”
Impactul acestor acțiuni a fost observat și de profesori - Tudor Lungan Paul Alin, care predă la clasa unde este elevă Georgiana, spune că: „În ultima vreme s-a văzut o schimbare. Socializează mai mult cu colegii. Probabil lipsa grijilor de acasă sau condițiile mai bune au făcut ca și comportamentul ei să se schimbe, să fie o fată integrată mai bine în colectivitate și cu un comportament mult mai adaptat vârstei ei.”
Poate lipsa unui mediu adecvat învățării să influențeze și performanța școlară?
Profesoara lui Florian, Dumangiu Amalia, consideră că da. Aceasta mărturisește că în cariera sa de cadru didactic a văzut foarte mulți copii care „nu au rezultate bune la învățătură pentru că nu au un mediu adecvat în care să se dezvolte”. Importanța unei locuințe care să ofere un minim de confort a fost subliniată și de Boiangiu Angela, profesoara Georgianei: „Dacă nu le au, pur și simplu nu îi stimulează ca să studieze. (...) E nevoie de lumină și de căldură ca să poți să înveți”.
Lipsa unui mediu de studiu adecvat îi poate împiedica pe elevii care provin din familii defavorizate, în efortul lor de a-și depăși condiția. Lumina și căldura, mai ales în sezonul rece, sunt doar câteva dintre elementele fără de care performanțele atinse în școală nu pot fi extinse și în afara ei.
Astfel de acțiuni locale sunt extrem de necesare, efectul lor pozitiv resimțindu-se atât de către copii și părinți, dar și de profesorii elevilor selectați în proiect.
Citește mai multe detalii despre proiect, implicarea CEZ Vânzare și impactul în comunitatea locală. Inițiativa face parte din proiectul european SocialWatt pentru combaterea sărăciei energetice
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.