Designerii romani se infrunta in mall-uri cu gigantii industriei de moda. Secretul brandului lui Sore: imaginatie + doamna Vali
SE POARTĂ ROMÂNIA, partea I. Peste 2 miliarde de euro au cheltuit romanii anul trecut pe imbracaminte si incaltaminte. Dar aveti in dulap vreo haina pe care scrie made in Romania?
Romanii cheltuiesc anual 2,5 miliarde de euro, ca sa arate bine. Paradoxal, in timp ce designerii romani cucereau Parisul si imbracau vedete de Hollywood, cumparatorul roman - bogat sau sarac, isi indesa in garderoba haine de brand consacrat - scump sau ieftin - dar exclusiv strain.
Din pacate, uriasa piata e dominata de importuri, iar industria romaneasca de textile s-a transformat in mana de lucru ieftina pentru designerii straini. Acum roata se intoarce: generatia Y a designerilor autohtoni declara razboi importatorilor de moda. Sunt tineri, sunt romani si sfideaza concurenta. Nu au bugete de publicitate agresiva, dar pe retelele de socializare tinerele branduri romanesti sunt un fenomen si incep sa conteze in economia romaneasca.
Decamdata, partea leului revine brandurilor de masa, pe care mai tot romanul le confunda cu luxul. Sunt corporatii globale, care fac legea la mall. Profitul nu ramane in tara, ci ajunge in buzunarele actionarilor din vest. In castig ies inca si importatorii care aduc marfa ieftina din Turcia sau India.
Pe aceasta piata, dominata de import, in care jucatorii de renume se bat in preturi tot mai mici, si in care fabricile de textile sunt acuzate ca practica sclavagismul modern, ni se ofera in sfarsit alternativa:
Haine gandite si facute in Romania.
Suntem la mall. Molecule-f - un magazin concept care vinde exclusiv designeri romani.
Mirela Bucovicean, fondator Molecule-F: “Cei care nu cunosc, intra in magazin usor curiosi, usor speriati si ne intreaba daca e vreo franciza, daca e vreun brand international”.
Mirela e om de afaceri bogat. Publicitate, marketing si imobiliare - domenii in care a excelat. Nasul ei fin i-a spus inca din 2010 - in plina criza economica - sa mizeze pe creatorii romani. A fondat primul magazin online cu creatii romanesti, in mall e de un an.
Sansa sutelor de start-up-uri romanesti in design a fost internetul. Creatiile lor s-au propagat mai intai pe retelele de socializare.
Corina Vladescu, designer: “Se schimba lumea, datorita internetului totul devine genderfluid, devine care-i mai hip, care e mai interesant, care se imbraca mai deosebit”.
Iar azi, daca te respecti, ai macar o piesa de design romanesc in garderoba. Si daca stapanesti netul, ai de unde alege.
Ana Morodan a plecat din Arad, la Bucuresti. Cu 200 de lei in buzunar, sa faca ce a invatat la scoala: avocatura. In cativa ani, a parasite salile de judecata si azi e diva off si on-line, unul din cei mai infocati aparatori ai designului romanesc. Fanii ei ii spun contesa urbana.
Pe strada nu trece niciodata neobservata. Recunoaste ca poarta de 3 saptamani aceeasi brosa, ca ii place, si n-are remuscari cand incalta sandale Gucci la o rochie romaneasca si asorteaza sfidator posetica marca Morodan.
In Dorobanti, la Pink Casual - o casa romaneasca patronata de 2 surori - un grup de rusoaice atrase de vitrine, descopera in salonul VIP al magazinului, creatii de pe cat-walk. Sesiunea se incheie cu 3 vanzari. Si o trimitere in on-line, mii de kilometri intre creator si client se reduc la un click pe cosul de cumparaturi.
Asistam la un adevarat boom in industria creatoare romaneasca: magazine virtuale romanesti vand in toata lumea: fac concurenta reala celebrului net-a-porter - cu aceeasi calitate, insa cu preturi mai mici. Deja e imposibil sa faci diferenta intre site-urile straine si cele romanesti.
Corina Vladescu abia s-a intors de la salonul de pret a porter de la Paris, unde a incheiat deja zeci de contracte. Isi lanseaza noua colectie in Bucuresti, la Molecule-F. SI-a facut singura firma in 2005, fara prea multi bani, facand ea aproape tot. Acum are trei angajate - artiste si propriul ei site, care vinde in toata lumea. Cand boutiqurile de pe la Milano, Tokyo, Moscova sau Dubai fac comenzi mari - lucreaza cu fabrici din tara. A adus de afara rigoarea impusa de concurenta nemiloasa.
Pe Corso concureaza cu marile branduri de haute-couture. La mall-ul romanesc, insa, lumea cu bani inca invata sa aleaga. Cand cumperi un brand de lux, e bine sa stii ca investitia in reclama ridica de 10 ori pretul unei bluze.
Sute de tineri talentati, de care poate n-ati auzit niciodata, incep sa conteze in economia romaneasca. Sunt start-up-uri pornite din pasiune, fara niciun ajutor de la stat, dar cu ambitie nebuna. Unii si-au inzecit cifra de afaceri intr-un an, cum e proaspatul brand Heart Coeur, by Sore. Curierii trec zilnic pe aici sa ia pachete.
Sore si partenera ei Alina nu sunt designeri de meserie dar au imaginatie - si o mai au pe doamna Vali. Ca sa poata plati salariul si taxele la stat, sunt nevoite sa dubleze vanzarile. Recunosc ca o cheltuiala la care nu s-au gandit cand au pornit site-ul, sunt sedintele foto - fara de care nu vinzi.
Inspirata de succesul deschizatorilor de drumuri ca Venera Arapu, Ingrid Vlasov, Maria Lucia Hohan sau Dinu Bodiciu, generatia Y a designerilor romani sfideaza concurenta. Si cucereste publicul roman.
Sursa: Pro TV
Etichete: magazin, mall, online, moda, internet, sore, fashion, branduri, design, creatoare, ana morodan,
Dată publicare:
13-03-2016 20:37