Falimentul CFR Marfa, partea II. Experimentul ce arata proportiile unui dezastru: cat dureaza un transport de la Bucuresti la Constanta

×
Codul embed a fost copiat

La CFR Marfa, milioane de euro au fost aruncate in investitii care au adus paguba in loc de profit.

Vagoane reparate doar pe hartie, contracte cu intermediari- capusa, directori incapabili sau rauvoitori, asa s-a scris istoria CFR Marfa. Si, de parca n-ar fi fost deajuns, statul roman este la coada Europei si la investitiile in Infrastructura feroviara.

Mai exact, 140 de euro pe km pentru intretinere si modernizare. Pentru comparatie, vecinii unguri investesc 9.000 de euro pe km, iar Germania 200 de mii de euro pe kilometrul de sina de cale ferata. Rezultatul: trenurile noastre de marfa se tarasc in loc sa circule in conditii normale pentru 2013.

Dar eurobondurile nu au fost singurii bani pentru investitii imprumutati in acea perioada. De la Deutsche Bank s-au imprumutat inca 30 de milioane de euro pentru reparatii cu modernizare de vagoane, bani care au trecut tot prin IRS Leasing. O investitie care s-a transformat intr-un dezastru!

15 august 2004 - Un tren care transporta benzina si motorina a deraiat in gara Gugesti din judetul Vrancea. Urmarea - cateva
vagoane in flacari si o explozie uriasa care a ranit 6 pompieri veniti sa stinga incendiul.

Citește și
CFR Marfa
Falimentul CFR Marfa. Vagoanele de 10 milioane de euro care zac sub rugina. Au fost cumparate desi nici macar nu incap in tuneluri
Apropiați ai lui Donald Trump sunt de acord ca „Ucraina să ajungă sub controlul Kremlinului”, dacă Putin îndeplinește o condiție

Fabricantul osiei a fost vinovat de acest accident. Osia s-a rupt, i s-a rupt fuzeta, este un lucru inadmisibil, mai ales ca petia a fost
verificata de fabricant la cererea CFR-ului cu mai putin de 2 saptamani inainte.

Dialog Cosmin Savu - Miron Mitrea despre reparatiile de modernizare

Cosmin Savu: Sunt aici cateva sute de vagoane. Sunt acele vagoane cu problema, cu osii rupte.
Miron Mitrea: A fost un vagon cu o cisterna
- 6 accidente
- Unul a fost cu incendiu, da
- Dar inainte au mai fost cateva
- Da, le stiu
- Toate investitii prin IRS Leasing, un alt imprumut la Deutsche Bank de 30 de milionae de euro
- Sigur, da. A fost modernizarea vagoanelor de transport motorina
- Stiti ce s-a intamplat cu asta?
- Au reusit sa-si cumpere linistea cei care au facut osiile…Nu ma intrebati cum, dar au reusit
- La ora asta CFR Marfa nu si-a recuperat banii
- Asta-i problema lor. Pentru ca acolo lucrurile au fost foarte clare. Au fost osii folosite din osii recuperate. Punct.

"Societatea era pe val, era foarte profitabila, in fiecare an incheia pe profituri mari, numai ca acesti bani au fost investiti pentru achizitia a cateva sute de vagoane, vagoane care au circulat doar o perioada de 4-5 saptamani pentru ca in acea perioada au fost 5 evenimente care s-au repetat in interval scurt de timp, cu ruperi de osie si atunci au fost trase pe dreapta si asteapta si azi solutionarea conflictului cu uzina reparatoare si cu fabrica de osii Bals" povesteste Iulica Mantescu, reprezentatul sindicatului mecanicilor de locomotiva.

"A fost proces, nu stiu ce s-a intamplat cu procesul. Intrebati-i pe cei de-acolo cum nu poti sa-ti recuperezi banii. Sigur banii puteau fi recuperati de la asigurari" spune Miron Mitrea.

Aproape 500 de vagoane au avut osii din acelasi lot si au fost retrase in depouri unde zac si acum.

Pentru ceea ce s-a intamplat in 2004 nimeni nu a fost tras la raspundere si nu a platit. Ba mai mult, companiei CFR Marfa i-au fost imputate daune provocate infrastructurii feroviare!

O parte din actiunile fabricii din Bals, cea care a furnizat osiile a fost cumparata de cel care a facut si vagoanele- Meva Turnu Severin apartinand aceluiasi grup IRS, acum in insolventa.

International Railway Systems, un off shore din Luxemburg controla in Romania mai multe fabrici, iar Cristian Burci era actionar majoritar.

Vizavi de cele intamplate acum mai bine de 9 ani, acesta comenteaza:

"Pe perioada cat am avut calitate de actionar majoritar(indirect) in Meva, s-au efectuat toate demersurile si s-au exercitat toate caile de atac pentru aflarea adevarului"

George Buruiana este presedintele asociatiei Transportatorilor Feroviari din Romania. Intre 1998 si 2000 a fost primul director general la CFR Marfa.

Interesant este ca, pana in 2000, majoritatea trenurilor de la CFR Marfa fusesera modernizate.

- CFR Marfa avea o pozitie foarte buna pe piata interna. De altfel, in 2000, a fost a doua companie ca productivitate, dupa Petrom
Profiturile erau de peste 50 de milioane pe an. Cea mai mare parte din acesti bani s-au dus in dotarea si intretinerea materialului rulant din dotare. In 2000 cand am plecat de la CFR Marfa, parcul era reparat in proportie de 87-90 %, adica CFR Marfa avea 800 de locomotive active si 50 de mii de vagoane active.
- Era nevoie de 120 de milioane?
- Nu va pot raspunde, nu eram acolo

Contractul suspect cu Carpat Cargo

Un alt contract cu multe semne de intrebare a fost aparitia casei de expeditii Carpat Cargo, un interpus intre CFR Marfa si Sidex. Adica, toate contractele de transport de la Galati erau intermediate de aceasta firma pe comisioane extrem de grase. Compania era controlata la acea ora de acelasi Cristian Burci.

Cristian Burci spune ca vinovati pentru esecul contractului intre Carpat Cargo si CFR Marfa sunt chiar reprezentantii societatii de stat care dupa schimbarea puterii politice din 2004 au renuntat la reducerile tarifare aplicate aplicate acestui contract."

"Facturile emise de CFR Marfa nu au respectat prevederile din Oferta Comerciala, motiv pentru care Carpat Cargo a fost facturata suplimentar cu sume consistente"

In 2005 Carpat Cargo a fost preluata de la Cristian Burci de Dorin Iacob, fost secretar executiv al PD si om de incredere al lui Virgil Magureanu.

Cert este ca Dorin Iacob a bagat in faliment Carpat Cargo in 2006 lasand CFR marfa o gaura de aproape 6 milioane de euro.

Cristian Burci considera ca esecul acestui contract este cauzat de influenta politicului :

"Ceea ce s-a intamplat (…) reprezinta un exemplu de abuz institutiilor statului, cu motivatie strict politica si prejudiciile suferite de CFR Marfa , un rezultat nefericit al luarii unor decizii de management pe criterii politice."

De multe ori banii imprumutati care ar fi trebuit sa aduca profituri la CFR Marfa s-au cheltuit fara discernamant, iar nota de plata vine acum, in 2013.

Cum se circula cu un tren de marfa: Bucuresti - Constanta in 13 ore!

"Asteptam trenul de mai bine de o ora si jumatate fata de ora la care era programat sa plece. Va trebui sa asteptam sa schimbe locomotive. Este o garnitura completa, asa ceva la CFR mai rar. Doar ca este o garnitura cu fier vechi, iar asta spune multe". Asa isi incepe Cosmin Savu experimentul.

Urcam in tren si asteptam, asteptam, asteptam pana se lasa noaptea…in timp ce alte trenuri trec pe langa noi cu nonsalanta.

In sfarsit plecam. Dupa doua ore jumate. Dimineata prinde trenul…stand, in gara in Palas.

Dupa mai bine de 13 ore de mers am ajuns de la Bucuresti la Constanta. Ce ar fi fost daca in aceasta garnitura ar fi fost marfa perisabila si nu fier vechi? Daca ar fi fost animale vii cu siguranta ar fi decedat de mult. Cine ar vrea sa transporte marfa de la Bucuresti la Constanta in mai bine de 13 ore?

Si daca pe magistrala in care s-a investit un milliard de euro se circula in conditii de secol al 19-lea, ce pretentii avem ca la poarta CFR Marfa sa se inghesuie clientii.

Articol recomandat de sport.ro
Vedeta naționalei României, făcută praf de italieni: ”Spectator neplătitor”
Vedeta naționalei României, făcută praf de italieni: ”Spectator neplătitor”
Citește și...
Falimentul CFR Marfa, partea I. Cine este
Falimentul CFR Marfa, partea I. Cine este "omul cu telefonul", pus titular peste o gaura de 100 de milioane de euro de Traian Basescu

Investitii de zeci de milioane de euro, pierdute prin contracte suspecte. Manageri si politicieni incompetenti, o companie cat o industrie, in paragina. Vorbim despre CFR Marfa: o companie care era in varful ierarhiei transportatorilor din Europa.

Falimentul CFR Marfa. Vagoanele de 10 milioane de euro care zac sub rugina. Au fost cumparate desi nici macar nu incap in tuneluri
Falimentul CFR Marfa. Vagoanele de 10 milioane de euro care zac sub rugina. Au fost cumparate desi nici macar nu incap in tuneluri

Investitii de zeci de milioane de euro pierdute prin contracte suspecte. Manageri si politicieni incompetenti.

Recomandări
Prezență uriașă la vot la alegerile prezidențiale 2024 din partea studenților: „Vrem să nu se ducă de râpă țara”
Prezență uriașă la vot la alegerile prezidențiale 2024 din partea studenților: „Vrem să nu se ducă de râpă țara”

Au rămas mai puțin de două ore până la închiderea urnelor, iar în unele secții încă sunt zeci de persoane care așteaptă să voteze. De altfel, au fost cozi toată ziua în mai multe orașe, iar tinerii au arătat un interes crescut pentru procesul electoral.

LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024, turul 1. Cozi la mai multe secții de votare. Surse politice spun că Ciolacu ar conduce
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024, turul 1. Cozi la mai multe secții de votare. Surse politice spun că Ciolacu ar conduce

Alegeri prezidențiale 2024. Românii sunt așteptați astăzi la urne pentru a-și alege președintele. 13 candidați sunt în cursa electorală. La ora 7:00 dimineața, secțiile de votare s-au deschis în toată țara și se vor închide la 21:00.

LIVE TEXT | Alegeri prezidențiale 2024 - prezența la vot în timp real. Au votat peste 8,2 milioane de români până la 18:00
LIVE TEXT | Alegeri prezidențiale 2024 - prezența la vot în timp real. Au votat peste 8,2 milioane de români până la 18:00

Alegeri prezidențiale 2024, primul tur. Secțiile de votare din România s-au deschis la ora 07:00 dimineața, iar românii sunt așteptați să-și exercite dreptul constituțional de vot într-un scrutin care va decide viitorul șefului statului.