In culisele contrabandei cu tigari, partea II: Cat se ia mita dintr-o afacere de 100 milioane de euro
Exista in Romania localitati de granita unde contrabanda cu tigari e meserie din tata in fiu. Unde oamenii nu fac agricultura ci trafic.
Urmareste integral emisiunea "Romania, te iubesc" pe voyo.ro.
Iar in randurile celor care ar trebui sa-i prinda la frontiera sunt doua tabere: de o parte politisti corupti, partasi la trafic; de cealalta cei care isi fac meseria - ii monitorizeaza si ii prind pe contrabandisti. Este imposibil sa opresti contrabanda cat timp la frontiera exista coruptie.
Acolo unde traficantii au de partea lor politisti si vamesi, filierele produc milioane de euro.
Toata alergatura filmata la frontiera se concretizeaza in probe pentru sute de dosare penale, in fiecare an.
Capturile sunt impresionante. Un bax costa o mie de euro. O astfel de gramada, lasata pe malul Tisei de o barca anul trecut, a fost evaluata la aproape 150.000 de euro.
Orice comanda incepe la o fabrica clandestina din Ucraina, iar destinatia finala a cartuselor poate fi piata oricarui oras din judetele din nordul tarii. La mijloc actioneaza caracatita filierei.
"O retea presupune partea ucrainiana, care introduce tigarile peste frontiera, partea romana care presupune transportul tigarilor de la frontiera si depozitare si apoi comercializare", spune un politist sub acoperire.
"Exista liderii de pe ambele parti care discuta intre ei, care stabilesc ore, stabilesc directii, care bineinteles incearca mai tot timpul sa identifice politisti de frontiera care sa ii sprijine in astfel de activitati infractionale ", declara un ofiter protejat.
De aici porneste totul. Traficantii pompeaza bani grei in buzunarele vamesilor si ale politistilor de frontiera. Castigurile fabuloase platesc tacerea autoritatilor: in urma descinderilor din 2011 cu elicopterul in vamile romanesti, opinia publica a putut afla oficial ca incasarile din mita, pe o singura tura, ajung si la 6.000 de euro.
Cum sa nu existe contrabanda cat timp spaga la un singur punct de frontiera poate atinge si un milion de euro pe luna?
In cele trei vami cu probleme rezulta spagi de aproape 100 de milioane de euro pe an, adica o treime din banii obtinuti din trafic.
Miza e uriasa, nu insa si rezultatele luptei cu traficul de tigari. Sunt alergati pionii mici din grupari, adevaratii lideri in mafia contrabandei sunt deranjati rar. Si mai rar sunt urmariti penal vamesii si politistii partasi la trecerile frauduloase.
Banii care sprijina contrabanda cumpara functii in punctele de frontiera - asta arata cateva dosare instrumentate de DNA si aflate in prezent pe rolul instantelor. La conducerea zonelor cheie pentru traficul cu tutun sunt pusi oameni care ulterior ar trebui sa se revanseze fata de filierele care i-au ajutat.
O retea pe care incearca acum s-o anihileze politistii activeaza la Sighet inca din 2011. Au intrat pe fir si serviciile de informatii.
"Opreste-i pe baieti sa mai puna carnatul in pod. Ce zici? Opreste-i pe baieti sa mai puna carnatzl in pod."
In traducere, o femeie il alerteaza pe seful carausilor, sa nu isi trimita oamenii dupa tigari pentru ar putea sa dea nas cu politia . Convorbirea demonstreaza ca politistii sunt la randul lor monitorizati.
"Este vorba despre bani multi, sume mari, castiguri mari si atunci nu isi permite nimeni sa piarda cantitati mari de tigari daca nu se organizeaza bine."
"Presupune sa ai cu cateva ore inainte persoane care sa urmareasca directiile, sa urmareasca patrulele politiei de frontiera, sa monitorizeze activitatile inclusiv de la poarta institutiei de multe ori."
"E foarte important de exemplu daca acum am iesit din unitate, din masinile astea parcate care sunt pe marginea drumului cel putin 2 sunt deja in misiune pe partea cealalta, ne monitorizeaza iesirea din unitate, cate masini ies, pe unde se deplaseaza speciala termoviziune, toate drumurile sunt monitorizate de catre ei. ", ne-a declarat un politist sub acoperire.
E un joc de-a soarecele si pisica. L-am insotit pe unul dintre ofiterii sub acoperire, pe teren.
"Timpul ala fierbinte, intrarea in dispozitiv, sunt foarte interesati cati oameni intram, cu ce intram, pe unde intram. Este cea mai fierbinte zona, le convine zona asta pentru ca actioneaza intr-un timp foarte scurt, o actiune de contrabanda dureaza aici maximum 2 minute. De la malul raului Tisa, pana in drum." - politist sub acoperire.
Strada Crisan este cea mai apropiata de frontiera. Aici carausii predau baxurile unor gazde, dupa ce in prealabil au fost anuntati de supraveghetori ca drumul e liber.
O convorbire interceptata lasa sa se inteleaga ca un transport de tigari are loc pe o tura "aranjata", e unda verde si pot intra in joc transportatorii.
"Deci masina asta este pregatita pentru transport. In momentul cand pentru ei e zona libera, intr-un timp foarte scurt este incarcata si este plecata. Dupa care revine iar. Deci masina asta poate sa stea aici si 3 zile. "
"Cand a gasit el o gaura, o bresa in dispozitivul nostru el atunci a actionat. "
In aceeasi zona, si-au cumparat case multi indivizi suspectati a fi lideri. Ei sau rude ale lor au resedinta la cativa metri de malul Tisei, de unde pot sa coordoneze de aproape trecerile ilegale.
Anul trecut o uriasa retea a ajuns in fata instantei de judecata. Pentru contrabanda si pentru organizarea unui grup infractional.
Intr-una din vilele vecine cu frontiera este filmat Ciprian Petrovai, acuzat ca ar fi liderul unei grupari specializate in trafic cu tigari.
Liderul avea in subordine directa un locotenent, om de legatura cu Ucraina, el dadea comenzi. Acesta avea la randu lui in subordine 2 persoane - sefii carasurilor si supreveghetorilor. In schema mai apar 2 transportatori, de la care filiera se ramifica la 6 distribuitori. Acestia aveau oameni in piete din mai multe orase. In dosar este cercetat si un politist de frontiera, care si-a dat demisia dupa destructurarea grupului. A fost acuzat ca ar fi sprijinit reteaua cu informatii din sistem.
Din interceptari telefonice, anchetatorii au aflat cat castiga intr-o luna un caraus - "Am facut 100 de milioane..." - sau cate drumuri si pe cati bani a facut intr-o luna cu masina unul dintre transportatori, membru in retea: "8 transporturi am facut. Deci are sa imi dea 6000 de euro."
Nu e suficient sa introduci tigarile in Romania. Mai departe urmeaza distributia. Cei care preiau marfa pentru piata neagra din tara vorbesc la randul lor codat: "Gogosari dinaia rosii ai? Am. Cati vrei? Doua rosu si unul din celalalt".
La piata din Sighet, un pachet de tigari Viceroy sau Chesterfield costa 7 lei. Unul de Kent, 10 lei, asta in conditiile in care in magazin pretul e aproape dublu. Cativa tineri asigura distributia.
CAMERA ASCUNSA:
- Poti sa imi dai cantitate mai mare?
- Da.
- La ce pret daca vreau mai mult?
- La 6 lei pachetul.
- Sunt bune?
- Sunt de alea bune.
Politistii ii ridica si pe distribuitori. Cand ii prind. Si de la ei pot ajunge la varful unei retele.
Cat timp exista desfacere, exista si marile transporturi si oameni dispusi sa intre in filierele contrabandiste.