In culisele contrabandei cu tigari, partea I: O tigara din cinci fumate este TRAFICATA. Cum participa autoritatile romane la un fenomen urias
Romanii "fumeaza" zilnic cativa kilometri de autostrada - atat de mult pierde statul prin contrabanda.
Urmareste integral emisiunea "Romania, te iubesc" pe voyo.ro.
Scandalos, autoritatile au devenit partase la un fenomen urias, care e prezent in toate pietele tarii. Mai direct spus, contrabanda vine la pachet cu coruptia.
Traficantii cumpara tacerea vamesilor si politistilor. Acesta este intreg drumul tigarilor traficate, conturat prin probe si interceptari din dosare, filmari cu camera ascunsa, descinderi si arestari.
Sighetu-Marmatiei, Maramures, ora 10 dimineata. Pe malul Tisei, politistii de frontiera organizeaza rapid o panda. Localitatea Sarasau, alt punct pe frontiera, 14 ore mai tarziu. Dispeceratul intra in alerta. Dunarea la Cazane, aceeasi ora. O barca trezeste suspiciuni.
Romania - 3 granite cu cea mai activa forma de crima organizata de la noi. Un paienjenis cu retele bine structurate- de zeci si sute de persoane, in care liderii sunt rar deranjati de politie sau... deloc. Contrabanda cu tigari a ajuns sport national la frontierele cu Ucraina, Republica Moldova si Serbia, tari care alimenteaza constant piata neagra de la noi. Aproape 300 de milioane de euro ajung anual in conturile unor retele riguros organizate, o lume in care filierele destructurate intr-un an sunt reactivate in cateva zile.
Vorbim de o tara in care coruptia acorda viza tigarilor de contrabanda. La inceputul anului trecut au avut loc descinderi cu elicopterul in vamile romanesti. O actiune fara precedent in care au fost ridicati pentru luare de mita aproape toti vamesii si politistii de frontiera angajati in punctele din vestul si nordul tarii. Interventia procurorilor s-a lasat cu zeci de procese si cateva sute de inculpati. Insa niciun nume greu.
Traficul cu tigari a fost limitat, nu si oprit. La nivel national fenomenul contrabandei scazuse anul trecut de la 36 la 14 procente, insa traficul e in continua urcare in 2012. Un semn ca in vami a trecut spaima descinderilor cu mascatii si vechile obiceiuri se reiau.
Trecerea tigarilor cu TIR-ul a fost inlocuita ce-i drept cu trecerile cu masini mici, ticsite cu tigari din duty-free. Insa cel mai eficient e micul trafic din zonele greu accesibile, unde fontiera e mai putin pazita.
Sunt actiuni multe si dese - de la transporturi cu carca, la cele cu caii si barcile. In 8 luni doar capturate sunt 8 mii de baxuri, adica 4 milioane de pachete de tigari, in valoare de 25 de milioane de lei.
Cand preturile tigaretelor cresc brusc, vanzarile legale scad. E o regula nescrisa in toata lumea, iar romanii nu fac exceptie. Cu fiecare fum tras in piept, se dezvolta o uriasa economie subterana. In zonele de Nord, Nord-Est si in Sud-Vestul tarii, o tigara din 5 fumate, este traficata. Contrabandistii se imbogatesc dupa doar cateva transporturi, corup politisti si sfideaza legea.
Cele mai multe acte de contrabanda au loc la ganita cu Ucraina, unde intreg relieful e de partea contrabandistilor. Suntem in Tara Maramuresului, taram cu peisaje mirifice, cu istorie si traditie si cu oameni primitori. Si de cativa ani cu tentatii mari de imbogatire rapida.
Peste 400 de km de frontiera, in judetele Satu-Mare, Maramures si Suceava sunt in aria de competenta a Inspectoratului de la Sighetul Marmatiei. De aici e monitorizata activitata infractionala din zone precum Halmeu - cu frontiera deluroasa, sau Bistra - zona muntoasa, ori la Izvoarele Sucevei, si Brodina, localitati cu frontiera aflate la mare inaltime. In aceste comunitati contrabanda e singura sursa de venit.
In localitatile unde Tisa poate fi traversata la picior au loc si cele mai rapide treceri cu tigari - operatiuni fulger, aproape insesizabile. La fiecare bax de tutun retinut, cel putin 10 trec neobservate. "Aici este o zona convenabila pentru ei. De regula ii asteapta o masina, incarca si au plecat", spune un politist de frontiera.
Sighetul Marmatiei in zona numita "Stadionul". Pe o limba de pamant la 15 metri de Ucraina, insotim o patrula a politiei de Frontiera. In fasia de protectie de pe malul vecin, e miscare. Ziua, in amiaza mare. Pe malul ucrainean sunt miscari suspecte. Politistii stiu ce urmeaza si organizeaza dispozitivul. Urmeaza ore de filaj.
"Sunt apropiate malurile, atat casele din satul ucrainian, cat si cele de aici. Actioneaza foarte repede.", spune un politist ascuns. Politistii au format 2 linii si asteapta.
Sunt doi tineri ucrainieni - tocmiti carausi. Prinsi la pont, in baza unor informatii despre transport, aflate cu o zi inainte. Ofiterii sub acoperire, infiltrati in lumea interlopa din Maramures, sustin ca baxurile au fost comandate de o retea din Romania. E unul dintre transporturile mici si dese.
La 150 de km distanta, in judetul vecin Satu Mare, politisti de frontiera au pe mana aparatura foarte scumpa. La Halmeu, se deruleaza un proiect pilot, un sistem complex de monitorizare audio si video a frontierei. Granita e teoretic supravegheata cu zeci de camere de filmare cu termoviziune si redare fina ziua si noaptea.
Aici in fasia de protectie orice miscare este detectata si filmata din dispecerat. Indiferent ca e vorba de persoane, de animale sau pasari. Aici e Romania, iar putin mai incolo deja am intrat in Ucraina. Atat de bine e la Halmeu, ca punctul de trecere este recunoscut ca una din cele mai corupte vami din Romania.
Fosta sefa al vamii Hameu - Nicoleta Dobrescu este cercetata in libertate din februarie anul trecut, pentru ca ar fi platit 130.000 de euro ca sa obtina functia de conducere. Si nu oricum - la mijloc o filiera contrabandista.
Conform rechizitoriului DNA, Nicoleta Dobrescu ar fi cumparat influenta prin intermediul a 2 oameni de afaceri din Cluj, care i-au imprumutat chipurile banii. In schimb, procurorii satmareni sustin ca cei doi „au urmarit foloase pecuniare, constand in introducerea de tigari in tara, prin activitati de contrabanda."
In schema apare un al treilea om de afaceri tot din Cluj, care i-ar fi intermediat Nicoletei Dobrescu o intalnire cu seful pe tara al Vamilor la acea vreme - Traian Marginean. Afaceristul a afirmat in fata instantei ca a avut o relatie amoroasa cu Nicoleta Dobrescu, nimic altceva.
"Sunt complet nevinovat...", spune Liviu Florian, un om de afaceri. Inculpatul este unul dintre bogatii Clujului, i-a cumparat fiului sau un Ferrari. Pana la seful vamilor, Liviu Florian ar fi apelat la un al 4-lea intermediar, bucuresteanul Eugeniu Petrescu, despre care procurorii satmareni au indicii ca "avea intrare" la Traian Marginean. Actualmente pensionar, Petrescu este membru al Organizatiei PDL Sector 5. Nu de putine ori a fost fotografiat in preajma unor lideri democrat-liberali. A activat in sistemul vamal inainte de pensionare si fiica sa a fost secretar de cabinet la seful Autoritatii Nationale a Vamilor, Traian Marginean.
Eugeniu Petrescu a fost audiat la DNA insa nu a fost pus sub acuzare pana acum.
Fostul sef al Vamilor, Traian Marginean a fost acuzat oficial pentru trafic de influenta. A fost demis de premier, insa la doar cateva luni de la audieri, a fost scos de sub urmarire, pentru lipsa de probe.
"Noi nu avem nicio implicare in cauza respectiva. Sunt niste speculatii.", spune Tiberius Barbateanu, avocatul lui Traian Marginean.
"Nu sunt dovezi....", declarat si Sorin Blejnar, fost sef ANAF.
Liviu Florian a fost condamnat la 7 ani inchisoare insa a facut apel. La fel a procedat Nicoleta Dobrescu, dupa ce a primit 4 ani si jumatate. Este suspendata din functie si nu si-a dat demisia de la vama, semn ca vrea sa ramana in sistem.
Mama femeii spune ca fata a fost obligata sa dea bani, ca sa joace intr-o hora a coruptiei de la serviciu. Se teme sa faca declaratii, ca sa nu afecteze procesul.
Filiera Halmeu-Bucuresti a functionat cand superior ierarhic lui Marginean -de la Autoritatea Vamilor, era sef directorul ANAF - Sorin Blejnar.
Numele lui Blejnar este vehiculat si intr-un alt mare scandal penal din vami. Pe 6 mai 2011 procurorii DNA incep oficial urmarirea penala impotriva a 64 de vamesi si politisti de la granita de vest. Printre ei si aradeanul Milan Gubic, fostul sef al Vamii Stamora Moravita.
Gubic era la descinderi sef de tura si a fost pus in functie de un alt aradean de la Regionala Vamala Timis, iar acesta din urma a fost numit de catre aradeanul Sorin Blejnar.
Fostul sef al Fiscului a fost audiat in mai multe randuri la DNA insa nu a fost pus oficial sub acuzare in niciunul dintre aceste cazuri. Milan Gubic a candidat in 2008 la primaria Nadlac, din partea PSD.
In acelasi scandal de coruptie de la Stamora Moravita apare si fiul fostului senator PSD, Viorel Matei. Fiul politicianului este politist de frontiera si a fost pus sub acuzare pentru mita.
"Un ofiter a facut la comanda un flagrant...", spune Viorel Matei.
Fostul senator isi apara fiul. Sustine ca actiunea procurorilor e frectie la picior de lemn cat timp i-a vizat pe lucratori cu functii mici din sistem.
"Daca seful de la Timis a zis sa fie cuminti si le-a spus ca se rezolva, uitati-va dupa fostii sefi care acum sunt multimilionari." - Viorel Matei.
Traficul de tigari e mai presus de orice partid. In Romania acuzatii de coruptie din vami sunt ridicati cu elicopterul de la locul de munca si se intorc inapoi la serviciu cu masina de lux.
Toate increngaturile ies la iveala tarziu, cand cei acuzati isi aranjeaza apele. Pana la verdictul judecatorilor, contrabanda este favorizata si incurajeaza la randul ei coruptia din structurile de control.
Un cerc vicios in care contrabanda este estimata la 300 de milioane de euro pe an, iar acuzatii din vami raman in sistem.
Oficial DNA cerceteaza 248 de politisti de frontiera pentru complicitate la contrabanda. Dintre acestia, o zecime, adica 24 au fost demisi. Restul au cerut reincadrare pe posturi si beneficiaza de prezumtia de nevinovatie pana se incheie procesele.
O parte dintre ei sunt cei care vaneaza astazi micul trafic.