Avem fabrici și designeri talentați, dar niciun brand competitiv. Declinul industriei textile din România
România are toate datele să concureze pe piața de modă mondială, însă de ani de zile în fabricile noastre se cos hainele giganților suedezi sau spanioli, haine pe care le exportăm, apoi le aducem în magazine și de 10 ori mai scumpe.
Avem tineri designeri, avem și infrastructură, dar nici o marcă reprezentativă cu care să defilăm pe plan internațional. Duminică, la „România, te iubesc" descoasem un subiect delicat: industria textilă.
România e pe care să-şi piardă locul pe etichetele brandurilor străine făcând culoar vecinilor care lansează colecţii noi de preţuri mici şi timpi de livrare atrăgători. Marii producători au înţeles că e momentul să defileze cu branduri proprii. Unii le-au lansat deja, alţii au plecat la vânătoare de tineri designeri.
Alegeri 2024
08:30
Ludovic Orban: Există o dezinformare în ceea ce priveşte retragerea mea din cursa pentru prezidenţiale
08:28
LIVE TEXT | Referendum București 24 noiembrie 2024. AEP: Până la ora 8:00, au votat 15.096 de cetăţeni - 0,84%
08:24
Ciucă: Am votat pentru prosperitate, securitate şi democraţie. Votul util merge către acel candidat care are onesitatea
08:18
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024, turul 1. Prezența pe județe, declarații și incidente în ziua votului
În acest moment, 9.000 de jucători din industria de haine din România depind de deciziile distribuitorilor de haine, care joacă în funcţie de preţ şi care sunt pregatiți să plece spre alte ţări, dacă găsesc preţuri mai mici.
Sarah Wechsler, director Cluster Textil: ”Am colegi importanţi care au pornit către Ucraina, Republica Moldova, sau China.”
Potrivit Patronatului din industrie, în 70% din fabrici se face muncă de asamblare. România are o pepinieră de designeri talentaţi, are şi infrastructură de fabrici şi totuşi nici un brand ccompetitiv în zona de mass market. Asta şi pentru că politicile economice trasate de autorităţi n-au susţinut această industrie.
În teorie, autorităţile au înţeles că industria textilă poate fi profitabilă pentru stat şi au inclus-o în strategii de dezvoltare, având în vedere că anual pleacă la export haine în valoare de 5 miliarde de euro. Ca să aflăm cum susţine statul o idustrie considerată strategică, ne-am dus la Ministerul Economiei, dar nu am primit un răspuns concret.
Duminică vedem cum s-a distrus o întreagă industrie şi cum ar putea fi salvată prin exemplul unui sportiv simbol, Ivan Patzaichin, care alături de o echipă de creativi a lansat un brand de haine 100% românesc.
Ivan Patzaichin: ”Mi se pare corect ca ceea ce avem ar trebui să ne și mândrim cumva. Doar spunem că am avut cea mai bună cânepă acum 30-40 de ani. Dar de ce să nu o avem acuma?”
Intrăm în fabricile de confecţii, golite în ultimii ani de de forţă de muncă plecată în străinătate şi încercăm să-i aducem la lucru pe cei în putere care încasează ajutor social. Despre toate acestea, duminică, la România, te iubesc!”.