Patronii, nemulțumiți de angajații „Gen Z”, prea fragili. Peste 60% spun că au concediat un proaspăt absolvent de facultate
Dornici să călătorească și să descopere lumea, deschiși și flexibili cu noile tehnologii, dar mai puțini riguroși atunci când au sarcini suplimentare de lucru, tinerii care fac parte din Generația Z se integrează greu la serviciu.
De multe ori, nu acceptă slujbe cu program fix, în timp ce în alte cazuri angajatorii sunt cei care îi concediază rapid. Potrivit datelor unui studiu recent, șase din zece companii au concediat un absolvent de facultate angajat în acest an.
Așa am cunoscut-o pe Valentina. Își verifică ținuta de fiecare dată când iese din casă, fie la cumpărături, fie înainte să plece la muncă. Este antrenoare de sport pentru un club de copii, dar lucrează și într-o cafenea. În pauzele dintre slujbe, are mare grijă de pasiunile sale.
Valentina Ion, tânără din generația Z: „Mi-am descoperit acest hobby pentru croșetat și mi-am deschis și o pagină de Instagram, unde postez ceea ce croșetez, port. Este un hobby care îmi aduce liniște și care ma ajută să mă relaxez pe langă ceea ce fac pe lângă noul job”.
Locul de muncă, doar o sursă de venit pentru tinerii din generația Z
Pentru tinerii născuți între 1996 și 2010, cunoscuți și sub numele de zoomeri, diversele slujbe sunt privite doar ca surse suplimentare de venit și nu un mod de realizare personală, spun specialiștii. Flexibili la noile tehnologii și cu o gândire practică, mulți preferă să aibă mai multe locuri de muncă și să își completeze venituri din activități care nu impun un program fix: cum sunt platformele de curierat.
Tânără: „Nu m-aș vedea lucrând să merg la un job, să au job, să am de la 9 la 5, chiar deloc. Mi se pare mai stresant. Decât să fii în locul tău acasă sau undeva călătorind cu jobul remote, altă viață. Dar, na, acum vedem ce să fie”.
Tânără: „Mi-ar plăcea și jobul de la 9 la 5, dar să fie mediu mai relaxant. Să nu am stres că mă ceartă sau că nu am făcut nu știu ce proiect, vreau să fac proiecte care îmi plac, să vorbesc lejer cu colegii cu lumea cu care lucrez”.
În aceste condiții angajatorii fac față cu greu noilor pretenții ale tinerilor.
Sorin Faur, specialist în resurse umane: „Angajatorii caută un anumit tip de angajat serios, disciplinat, care are rutina unui program, care știe ce vrea și gândeste pe termen lung, generația Z nu gândește așa”.
Antreprenorii, nemulțumiți de tinerii din generația Z
Potrivit unui studiu realizat de platforma Intelligent.com în rândul a peste 900 de antreprenori, 75% dintre companii susțin că majoritatea absolvenților de facultate angajați anul acesta nu au adus plus valoare companiei. Mai mult, 6 din 10 companii au concediat un proaspăt absolvent de facultate, iar mulți manageri cred că sunt de o sensibilitate ce duce uneori la extreme.
Andrei Mihail, antropolog: „Diferența față de celelalte generații este că sunt mai constienți și mai atenți de ceea ce înseamnă emoții, stare, mentală, probleme care erau și la părinții noștri, și la generația mea. Ei au instrumentele necesare să le înteleagă de aici și aceste stereotipuri - tinerii din ziua de astăzi sunt emoționali, doar că le înțeleg foarte bine față de generația părinților noștri a căror soluție era alcoolul foarte dăunătoare la nivel de societate”.
Un suport important, în primul rând financiar, vine și din partea părinților, spun specialiștii. Tinerii din Generația Z sunt mai bine îmbrăcați față de generațiile trecute, călătoresc mai mult și au acces la mai multe resurse. Cariera nu mai e o prioritate...
Reporter: „Ce își doresc tinerii de la un loc de muncă?”
Tânăr din generația Z: „Să primești bani mulți, ce ai putea mai mult să îți ofere un loc de muncă?”
Sursa: Pro TV
Etichete: angajati, angajatori, generația z, myimpact,
Dată publicare:
04-10-2024 19:50