Viitorul cumpărăturilor: comerț electronic sau magazine fără case de marcat și fără personal
Primul magazin din lume fără case de marcat a fost deschis săptămâna trecută. Acum, o altă companie pregăteşte unul fără personal, în timp ce altele funcţionează ca un fel de punţi de legătură între comerţul electronic şi cel obişnuit.
Aşadar, luăm parte la o transformare a comerţului tradiţional, care riscă să dispară.
La prima vedere, un magazin arată că oricare altul din New York.
Clare Sebastian, corespondent CNN:"În primul rând remarci că nu e expus decât câte un produs din fiecare. Şi nu e decât o măsură. Şi unde plăteşti? Unde sunt casele de marcat?"
În urmă cu un deceniu, Andy a lansat un magazin virtual de haine. După cinci ani a simţit că este nevoie și de acest spațiu.
Firma lui are acum 48 de astfel de magazine în Statele Unite. Clienţii probează hainele şi sunt sfătuiți și de un asistent, apoi comandă produsele dorite online.
Andy Dunn, patron: "Avem aici un spaţiu nu mai mare de 110-130 de metri pătraţi, unde putem prezenta mii şi mii de ţinute."
Conceptul a avut succes și, anul trecut, compania a fost cumpărată cu 310 milioane de dolari.
Și nu este singurul exemplu că tehnologia influențează comerțul. De pildă, inteligenţa artificială poate înlocui personalul.
Bernd Schoner, patron:"Suntem înăuntrul unui magazin fără personal, complet automat. Folosim tehnologie video. Când iei un produs de pe raft, presupunem că îl cumperi. Iar dacă ieşi pe uşă cu el, îţi retragem banii de pe cardul de credit."
Conceptul urmează să fie lansat anul acesta, dar, dacă vă sună cunoscut, nu vă înşelaţi. Amazon a deschis săptămâna trecută un magazin asemănător.
Dar, deocamdată, "dispariția" comerţului tradiţional se amână.
Andy Dunn, patron:"Când am înfiinţat compania, credeam că magazinele offline nu mai contează. Credeam că viitorul e complet digital, dar de fapt e şi una, şi altă. Combinaţia între o experienţă fizică foarte bună şi inovaţia pe plan digital, această este cea mai eficientă."
Totuși, potrivit analiştilor, în Statele Unite, între 20 şi 25 la sută dintre mall-uri se vor închide în următorii cinci ani din cauza reorientării clienţilor spre comerţul online.