Ce spune stiinta despre persoanele care posteaza citate “profunde” pe Facebook. Legatura cu paranormalul si conspiratiile
Intr-un studiu in care expresia “bullshit” apare de 200 de ori, o echipa de psihologi canadieni a analizat comportamentul persoanelor care promoveaza in retele sociale citate pseudo-filosofice.
Toti avem un prieten care posteaza constant citate, de pilda din Tony Poptamas, indiferent ca sunt truisme sau panseuri pseudo-filosofice. Care este explicatia fenomenului? Cercetatorii canadieni au facut un studiu stiintific, finantat de guvern, care a aparut in numarul din noiembrie al respectabilei reviste de psihologie "Judgment and Decision Making”.
Pentru a studia impactul bullshit-ului, opamenii de stiinta au creat un site care genereaza asocieri aleatorii de cuvinte care par a forma idei profunde – insa, in realitate, sunt doar “bullshit”, adica enunturi care au scopul de a impresiona, fara sa aiba insa vreun continut real. Pentru a da greutate, cercetatorii au folosit si citate din Deepak Chopra, un guru extrem de popular in SUA, care are 2,5 milioane de fani pe Twitter si a publicat peste 20 de best-sellere.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Analizand reactiile a sute de subiecti la astfel de citate, psihologii candideni de la Universitatea din Waterloo au ajuns la concluzia ca persoanele care sunt impresionate de astfel de citate si le promoveaza pe retelele sociale “reflecta mai putin, au capacitati cognitive mai scazute, sunt mai expuse la confuzii ontologice si idei conspirationiste, mai inclinate sa aiba convingeri religioase si paranormale, sa sustina medicina alternativa si complementara”. Ei spun ca este prima cercetare in acest domeniu si atrag atentia asupra pericolului folosirii unor astfel de enunturi: “folosirea ambiguitatii pentru a masca lipsa de sens e ceva comun in retorica politica, marketing si chiar si in studiile stiintifice”
“Bullshit-ul este un aspect al conditiei umane”, conchid autorii studiului. “Odata cu progresul comunicatiilor, oamenii se confrunta cu tot mai mult bullshit in viata de zi cu zi”.
Sursa: Pro TV
Etichete: studiu, twitter, facebook, postare, retele sociale, citate,
Dată publicare:
03-12-2015 16:51