Ai aceleasi sanse sa mori in accident aviatic sau sa castigi la loto!
Recentele incidente aviatice, intre care disparitia aeronavei Air France, cu 228 de persoane la bord, sunt suficiente ca sa bage spaima pana si in cel mai cumpatat om.
Temerile sunt neintemeiate, dau asigurari specialistii. Si daca nu ii crezi pe cuvant, sar in ajutor statisticile. In ultimii 10 ani, “numarul accidentelor aviatice s-a redus simtitor” la nivel global, declara Bill Voss, din cadrul Fundatiei pentru Siguranta Zborurilor, cu sediul in Virginia.
De pilda, in 2008, in Statele Unite, s-au produs 0,2 accidente aviatice mortale la 1 milion de zboruri, comparativ cu 1,4 la acelasi numar de curse, cat se inregistrau in 1989, ceea ce demonstreaza faptul ca situatia s-a ameliorat vizibil.
Cel mai grav accident aviatic din Romania s-a petrecut in 1995: o aeronava Airbus A310 a companiei Tarom, care efectua un zbor pe ruta Bucuresti-Bruxelles s-a prabusit la Balotesti. Toti cei 51 de pasageri, plus 10 membri ai echipajului si-au pierdut viata.
Nici acest an nu a fost lipsit de incidente. Reamintim aterizarea de urgenta a unui avion Carpatair, care a fost nevoit sa revina la sol dupa numai 20 de minute de la decolare. Din fericire, cei 48 de pasageri s-au ales numai cu cateva palpitatii. Probleme in aer a avut si un avion al companiei Wizzair, cu 147 de pasageri la bord, care a aterizat de urgenta la Timisoara.
Poate parea mult… pana cand afli statisticile referitoare la accidentele rutiere: numai in 2008, in Romania au fost peste 10.000 de accidente, in care si-au pierdut viata aproximativ 3.000 de oameni.
Nu avem motive de ingrijorare, spun expertii. Sansele sa-ti gasesti moartea intr-un zbor cu avionul sunt cam aceleasi cu a castiga la loterie. Cauzele prabusirii aeronavei Airbus A330 raman un mister, iar speculatiile care s-au facut pana acum sunt nefondate, explica un specialist in aviatie, asa cum se poate vedea in materialul video alaturat.
Intrarea intr-o zona cu turbulente nu reprezinta un pericol. Aripile sunt construite astfel incat sa reziste la rafale de vant cu o viteza de 15 metri pe secunda. In ceea ce priveste fulgerele, avionul se comporta ca un conductor electric. Nici daca fulgerul loveste botul avionului, unde se afla radarul, nu e motiv de panica. Acesta este prevazut cu mecanisme de aparare.
In mod obisnuit, pilotii primesc avertizari meteo de la controlorii de trafic aerian. De asemenea, aparatul radar arata starea vremii la cateva sute de kilometri in fata. Daca avionul este prins, in cel mai nefericit caz, intr-o zona cu vreme nefavorabila, aparatura de bord este construita astfel incat sa reziste la defectiuni minore, provocate de fulgere.
Teoretic, nimic nu este fatal. Din pacate, in practica exista si situatii in care mai multi factori sunt fatidici. Uneori, pregatirea si viteza de reactie a echipajului pot infaptui miracole. Alteori, nu mai este nimic de facut.