Laserul bujie. Inventat de romani ca sa consumam mai putina benzina

Ultima actualizare: 04-11-2012 11:58
bujie

Experti din Romania si Japonia vor prezenta saptamana viitoare, la Baltimore, laserul bujie. Daca proiectul va fi cumparat de o firma producatoare de masini, industria auto va fi revolutionata de noua descoperire.

Laserele vor inlocui in curand bujiile clasice, iar asta va face ca motoarele sa fie mult mai eficiente si mai putin poluante. Cercetatorii romani sustin ca tehnologia este de ultima generatie si ca noile “bujii” vor fi mai ieftine decat cele din prezent. Ele vor fi prezentate la Conferinta despre Lasere si Electro-Optica, care incepe din 1 Mai, la Baltimore, Maryland, Statele Unite ale Americii.

Ce sunt bujiile

Bujiile sunt componente valoroase pentru automobilele care au la baza motoare cu combustie interna, acestea producand scanteile de mare putere de care este nevoie pentru aprinderea si arderea combustibilului lichid in motor.

Adrian Tutu, marele castigator de la "Romanii au talent"!

Odata cu producerea acestei scantei are loc emanarea emisiilor de oxid de azot, componenta care polueaza aerul.

Un laser ce produce o scanteie de 100 gigawati per centimetru patrat cu o pulsatie de minim 10 milijouli fiecare este necesara pentru producerea combustiei.

Echipa de cercetatori romani si japonezi a reusit sa produca un astfel de aprinzator de tip laser. Laserul-bujie are o grosime de 9 milimetri si o lungime de 11 milimetri.

Cercetatorii de la noi au colaborat cu impreuna cu cei japonezi la acest produs deoarece aveam nevoie de tehnologia nipona pentru a putea construi piesele bazate pe laserul romanesc. Cert este ca aceasta inventie va revolutiona eficacitatea masinilor din toata lumea.

"Performanta" demna de un instructor auto: a lovit 3 masini si un semafor

In teorie, laserul bujie va reduce poluarea, prin aprinderea unei cantitati mult mai mari din amestecul de gaze si aer. Bujiile traditionale sunt folosite de 150 de ani pentru a aprinde amestecul combustibil in apropierea eclatorului, reducand astfel eficienta combustiei. Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale bujiei traditionale este ca metalul din care aceasta este fabricata se erodeaza in timp.

Au fost foarte multi care au incercat sa inlocuiasca bujia cu laserul, insa toti inventatorii de pana acum au constata ca nu pot garanta aceeasi eficienta si ca nu reusesc sa faca fasciculul sa fie stabil. Romanii au reusit, insa.

In plus, echipa de cercetatori sustine ca a reusit chiar sa creeze un nou sistem prin care sa indrepte unda laserului in doua sau trei directii, in interiorul cilindrilor motorului, in adancimi variabile. Asta inseamna automat ca va creste foarte mult puterea de combustie prin eficientizarea arderii si ca in acelasi timp se va reduce eroziunea si odata cu ea capacitatea si durabilitatea de functionare a motorului.

A murit in timpul cascadoriei "ghiuleaua umana". VIDEO

Asta inseamna ca arderile vor fi complete, mult mai eficiente si ca masina va consuma mult mai putin combustibil cu noua tehnologie. Motoarele vor fi si ele eco.

De partea cealalta, insa, o astfel de bujie presupune un laser de tip puls, de o intensitate foarte mare pentru a fi in stare sa aprinda combustibilul.

Takunori Taira de la Institutul National de Stiinte Naturale din Okazaki, Japonia, a declarat pentru BBC: 'In trecut, lasere care sa poata fi folosite la asa ceva se gaseau doar in laborator pentru ca erau de dimensiuni uriase, erau ineficiente si instabile. Nici nu puteau fi “conectati” in apropierea motoarelor deoarece undele lor puternice ar fi distrus chiar cablurile de fibra optica prin care lumina ajungea la cilindri.”

Acum insa, echipa mixta formata din japonezi si romani a reusit sa ‘introduca’ tehnologia in structuri ceramice asemanatoare bujiilor. Aceste dispozitive ceramice sunt lasere in toata regula si folosesc mult mai putin energie. Cercetatorii sunt in discutii avansate cu unul dintre marii producatori de piese pentru masini, firma DENSO, care ar putea cumpara tehnologia.

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO