Doar 1 din 1000 de romani are norocul sa faca asta in viata! Cata energie este necesara pentru cea mai interesanta meserie
"Orice ar fi, piloteaza avionul!" - este regula numarul 1 pentru un pilot de avioane comerciale. Pilotii au invatat sa-si construiasca o rutina clara pentru a-si pastra energia si concentrarea pana la aterizare.
"Sunt mereu in aeroport cu o ora inainte de decolare. Asta este o ora solicitanta pentru toti membrii echipajului, iar atentia si concentrarea sunt cheie. Eu mi-am facut obiceiul sa-mi iau portie de energie band o cafea cu colegii, inainte de a prezenta echipajul.”
Nu-si permite luxul de a gresi sau de a-si pierde concentrarea. Se spune ca un avion poate dezamagi un pilot, dar nu-l poate surprinde. “Urmez apoi procedura standard: Verific actele cursei, stabilesc alaturi de colegi combustibilul, ne uitam la vreme, apoi ajungem la briefing. Aici, discutam particularitatile zborului, dupa care plecam spre avion".
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Dan Trusca (46 de ani) este comandant de peste 20 de ani.
Pentru cei 400 de piloti de linie din Romania, ziua nu se masoara cum au invatat de la bunici. O zi poate dura cateva ore sau de cateva zeci de ore: "Cand a fost cutremurul din Japonia, am zburat Otopeni - Novosibirsk - Tokyo, am luat pasagerii de la Tokyo, am ajuns la Seul, ne-am odihnit cateva ore, iar a doua zi dimineata am plecat inapoi spre Bucuresti. In astfel de cazuri, nu te gandesti prea mult la odihna. Vrei sa ajungi cu bine si faci totul pentru asta si pentru oameni. Iti e bine cand le e si lor bine, acasa!"
Daca o cafea da pilotilor sprintul de energie inainte de plecarea in cursa sau ii ajuta sa infranga oboseala in momentele critice, familia ramane sursa pentru energia spirituala. "Iti iei energia din tot ce te inconjoara, n-ai cum sa n-o gasesti. O iei din familie, din ceea ce vezi ca se intampla, din tot. Noi, pilotii, suntem niste tipi normali. Avem o viata speciala, insa", accepta Trusca.
La mii de metri deasupra pamantului, problemele mici de la sol devin invizibile. La propriu. Oamenii de dincolo de usa cabinei lui au incredere totala in vocea pe care o aud la plecare. Este singura autoritate umana pe care o recunosc in aer.
"Cand esti copilot si te confrunti cu o situatie dificila, te uiti in stanga, unde e mereu comandantul. Cand ajungi comandant, ai tendinta de a privi tot in stanga. Numai ca acum vezi doar imaginea ta reflectata in geam. Greutatea deciziei pe care o iei sta numai pe umerii tai". Cu gandul asta incepe ziua de zbor un pilot profesionist.
Deciziile corecte nu aduc medalii. Nu in 'sportul' asta. Fiecare avion in care te urci este o provocare suficienta.
Zero energie? Nu exista asa ceva cand zbori la 8000 metri. Dupa mai bine de 11 000 de ore de zbor, motivatia e inca acolo pentru Dan Trusca, unul dintre cei mai experimentati piloti ai TAROM.
Pilotii n-au pauze, calculeaza kilometrii doar cu miile si deseneaza hartile lumii in linii drepte. Cele pe care le trag chiar ei, la bordul avioanelor. Vad totul, dar au timp pentru putin. Misiunea se poate considera incheiata numai cand vorbesc la prezent despre 'acasa'.
Pentru tinerii care nu-si aleg viitorul dupa schema clasica 8 ore pe zi / 5 zile pe saptamana
Viata unui pilot nu incepe cu anii petrecuti in dreapta. Inainte sa ajunga in cockpit, sa aiba voie sa apese butoane si sa ia decizii, trebuie sa treaca prin teste importante.
"In momentul in care un student intra la medicina, nu poti sa-l pui sa opereze oameni sau sa dea diagnostice, ca nu e specialist. Invata toate lucrurile astea pe parcurs. Asa e si la Scoala de Aviatie. Pleci de la zero. Esti unul dintre cei care viseaza sa zboare si, daca ai ambitie, daca nu te pierzi pe drum, pana la urma reusesti". Trusca e convingator. Pe langa zborurile de linie pe care le face la Tarom, Dan Trusca e si pilot instructor.
Recunoaste ca avionul e un vis scump al tinerilor care nu vor sa-si aleaga viitorul dupa schema clasica 8 ore pe zi - 5 zile pe saptamana - weekend la mare / munte.
De fapt, scoala nu se termina decat dupa retragere pentru pilotii profesionisti. Testarile sunt obligatorii. De doua ori pe an, simulatorul ii supune la situatii pe care nu le vor in viata reala. Anual, licenta de zbor este si ea reinnoita. Responsabilitatile clare, regulile si absenta completa a detaliilor intamplatoare. Sunt lucruri pe care echipajul le stabileste inaintea fiecarei plecari, la sedinta din camera speciala a aeroportului.
Viteza nu poate speria un pilot. Nici orele care nu se mai termina la 8000 de metri altitudine. Agitatia continua da energia pentru inca o zi care are voie sa tina oricat.
Echipajul zborului de linie Tarom Bucuresti - Tel Aviv din data de 22 mai 2015:
-► Pilot Comandant: Dan Trusca
-► Pilot: Liviu Vasilache
-► Echipaj bord: Anca Postelnicu, Laura Borza, Alexandru Crivat, Ana Maria Frunza, Daniela Nechita, Daria Oancia
-► Serviciul Security Tarom: Eugen Dobrin
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.