Schimbări în educație. Profesorii care fac meditații vor fi obligați să completeze o declarație de interese, anual
De luna viitoare, profesorii vor completa obligatoriu declarații de interese actualizate anual în care vor scrie dacă fac meditații pe bani cu elevii claselor la care predau. Legea interzice acest lucru încă de 7 ani.
Totuși, inspectoratele și Ministerul Educației primesc și acum numeroase reclamații despre dascăli care iau până la 2.000 de lei pe lună pentru pregătire privată de la elevii lor. Simulările recente ale examenelor naționale arată că, în multe școli, jumătate dintre cei testați ar pica dacă probele s-ar ține acum.
Piața neagă a meditațiilor e estimată la 400 de milioane de euro pe an. Oficialii din educație cunosc fenomenul, deși n-au mers niciodată la sursa problemei.
Reporter: Faci meditație?
Elev: „Da”.
Reporter: La ce?
Elev: „La matematică și română. Ca să am note mai bune la școală. Și să mă pregătesc mai bine pentru evaluare”.
Reporter: Câți dintre colegii tăi fac meditații?
Elev: „Cred că toți”.
Părinte: „O să facă”.
Reporter: De ce?
Părinte: „Pentru că trebuie”.
Acest „trebuie” are, din nefericire, două înțelesuri deloc onorabile pentru sistemul de învățământ. Arată calitatea slabă a predării la școală, care trebuie compensată cu pregătirea privată. Dar și faptul că sunt cazuri în care familia este constrânsă chiar de profesorii clasei să-și mediteze copilul. Ceea ce legea interzice categoric.
Ideea din spatele declarației de interese a profesorilor este aceea de a asigura un tratament nediscriminatoriu și o evaluare obiectivă a elevilor dintr-o clasă. Chiar dacă dascălul nu o face în mod direct sau intenționat, este greu să nu-i favorizeze într-un fel sau altul pe elevii de la care primește bani. Procedura pentru completarea și depunerea declarației de interese a fost deja publicată în Monitorul Oficial și va intra în vigoare pe 1 februarie, anul acesta.
Declarația de interese se vă face în scris, pe propria răspundere și cuprinde norma didactică, materiile predate și activitățile de pregătire cu elevii, pe bani sau nu.
Prof. univ. dr. Ovifiu Pânișoară: „Nu rezolvă foarte multe lucruri și pune și o anatemă asupra profesorilor buni, care sunt foarte mulți în sistem. Sunt unii care nici la pregătire nu sunt buni. Ar trebui să verificăm în primul rând, am profesori de excelență care-și fac treaba în clasă? Nu-mi pasă că fac și acasă”.
Marian Staș, coordonator proiect educațional: „Între timp, sunt și profesori care fac muncă voluntară cu elevii, după ce simularea Evaluării Naționale a venit cu rezultate dezastruoase. În Olt, la școala din Găneasa, dascălii fac gratuit pregătire cu clasa”.
Maria Marian, părinte: „M-au liniștit cumva spunându-mi ca îi poate crește nota lui, copilului meu, nu în general cu un punct jumate, chiar două”.
În mediul rural, meditațiile gratuite sunt și mai necesare, pentru că mulți părinți nu și-ar permite să le plătească. Și în Buzău, notele mici i-au mobilizat pe cei de la Inspectorat să caute soluții rapide.
Daniela Palcău, inspector general ISJ Buzău: „Încercăm să ducem în școală și să cream astfel de activități de pregătire astfel încât să creștem rezultatele”.
În Maramureș, peste 30 la sută dintre viitorii absolvenți nu ar fi trecut examenul de matematică dacă l-ar fi dat acum. Așa că și aici profesorii depun eforturi suplimentare.
Reporteri: Adriana Stere, Roxana Vlădășel, Ina Popescu, Doina Plăcintă, Daniel Preda