Ministerul Educației organizează concursuri pentru directori de școală, în premieră, cu specialiști HR
Se caută manageri pentru școlile viitorului. Ministerul educației organizează cel mai mare concurs de directori care să transforme unitățile de stat în unele performante.
Dacă vor trece examenul scris, candidații vor susține și un interviu, la care vor participa inclusiv specialiști în resurse umane, iar întrebările vor fi din manuale de management, o premieră în sistemul de stat. Dar, cei care vor fi admiși, vor putea aduce schimbări reale, abia din toamna lui 2022.
Candidatul pentru postul de director ori director adjunct trebuie să fie absolvent cu diplomă de licență, profesor titular şi cu o vechime de 5 ani în învăţământul preuniversitar, şi să nu fi fost "lucrător sau colaborator al Securității".
Examenul este format din proba scrisă eliminatorie, programată în vară, apoi în toamnă un interviu în faţa unei comisii.
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: „Subiectele vor fi concepute de către experţi în ştiinţele educaţiei, vor fi întrebări scurte cu răspunsuri scurte. În niciun caz nu ne propunem în ce măsură candidaţii cunosc fiecare articol. Vor fi întrebări logice, legate de realităţile de educaţie, alături de întrebări care vor verifica abilităţile cognitive.
Reporter: Vor fi verificate şi abilităţile digitale?
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: Este nevoie de verificarea acestor abilităţi.”
Ce calități trebuie să aibă un director de școală
La propunerea ministerului, candidaţii vor fi evaluaţi şi de un specialist în HR.
Aida Chivu, specialist HR: „Ne interesează să ştim cam cum a abordat o situaţie, nu ne interesează soluţia, ne interesează cum a abordat o speţă dificilă, un conflict. Este foarte important să ştim, noi ca oameni de HR, dacă dăm undă verde unui candidat să fie director de şcoală, să ştim dacă are abilităţi bune de comunicare, dacă ştie să pună balanța intre raţional şi emoţional".
Managerul unei şcoli ar trebui să găsească soluţii şi să se ocupe de la infrastructură, până la cursuri de formare pentru profesori, activităţi, şi cursuri pentru elevi şi linii de finanţare.
Iată ce ne spune Teodora Simion, directoarea primei şcoli smart din mediul rural din România. Ocupă această funcţie de 3 ani.
Teodora Simion, director Școala Gimnaziala Ciugud: „Cu întreaga echipă din şcoală am făcut foarte multe cursuri, cursuri legate de management şi leadership, şi apoi alte cursuri legate de proiectele pe care le avem în implementare în cadrul şcolii."
Şi Viforel Dorobanţu a avut un plan de schimbare a şcolii din localitatea Curcani.
Viforel Dorobanţu: „În mandatul viitor piatra de temelie stă în includerea şcolii în rândul şcolilor pilot, pentru a încerca să găsim o altă arhitectură curiculară care să se potrivească profilului absolventului şi încercam să găsim acele discipline şi acele modalităţi de a preda discipline, cât mai apropiate de elevi.”
Teach for Romania: „Categoric nu este suficient acest pas, categoric trebuie să ne gândim la o abordare sistemică...Asta înseamnă că, da, rezolvăm acum o problemă pentru un concurs, dar pentru viitor trebuie să luăm în calcul mai multe aspecte. De exemplu, este evident că trebuie să ne gândim cum formăm oameni pentru managementul şcolar, cum îi susţinem.”
Anul acesta vor fi scoase la concurs aproape 10.000 de locuri.