Mii de părinți vor ca mersul la școală să fie opţional. Ce soluţii au autorităţile
Mii de părinţi din toată ţara cer autorităţilor libertatea de a alege dacă îi trimit ori nu pe cei mici, la şcolile de stat, în toamnă.
Mulţi spun că au membri în familie care suferă de diferite afecţiuni şi care ar fi în pericol în cazul în care copilul s-ar infecta la cursuri.
Deocamdată, există doar o propunere, ca şcolarii proveniţi din medii vulnerabile, ori cu probleme de sănătate, să poată învăţa de la distanţă. O decizie finală se va lua însă în câteva zile.
„Sunt mama unei fetiţe de 8 ani care trece clasa a 2-a. Intru la grupa de risc, la fel ca bunicii fetiţei, şi chiar şi ea are o regurgitare la inimă şi nu ştiu cum ar face faţă bolii. Vă rog să oferiţi o opţiune de şcoală online''.
„Mi se pare o iresponsabilitate gravă să trimiţi copiii la şcoală în această perioadă, iar motivele sunt lesne de înțeles''.
Mii de astfel de scrisori sunt strânse de asociaţiile de părinţi care le trimit apoi la Ministerul Educaţiei.
Eugen Ilea, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi: „Am făcut demersuri astfel încât să existe o opţiune a părinţilor de a-şi trimite sau nu copilul la şcoală, acest lucru din mai multe considerente: avem copii în categoria de risc şi nu trebuie să meargă la şcoală, avem copii ai căror părinţi sunt în categoria de risc şi avem părinţi care se tem de evoluţia epidemiologică şi doresc să-şi ţină copiii acasă''.
Ana Maița, Asociaţia Mame pentru Mame: „Ministerul Educaţiei să ia în calcul toate situaţiile familiale speciale care ar putea constitui un risc atunci când copiii merg la şcoală. Este groaznic prin ce traume ar putea trece un copil care ar realiza că a dus boala în sânul familiei''.
Deocamdată, există doar o propunere că în anumite cazuri copiii să poată învăţa de acasă, fără a fi consideraţi absenţi.
Ministerul Educației analizează cazurile de risc
Pentru preşcolarii şi elevii cu diferite afecţiuni precum boli respiratorii cronice severe, obezitate severă ori diabet zaharat de tip 1, reprezentanţii şcolilor ar trebui să asigure soluţii pentru participarea lor la procesul educaţional la distanţă.
În cazul copiilor care locuiesc în aceeaşi casă cu o persoană care face parte din categoria de risc, după o evaluare făcută de medici a riscului de contaminare se poate recomanda ca elevul să stea acasă pe o perioadă determinată. Aceste variante sunt însă la nivel de propunere, o decizie finală se va lua în următoarele zile.
Nu există un sistem eficient pentru învățământul online
După eşecul din perioada stării de urgenţă şi în condiţiile în care încă avem peste 200.000 de copii fără acces la internet, directorii şcolilor de stat privesc cu reticenţă varianta şcolii online. Mai ales în varianta mixtă, cu unii elevi la şcoală şi alţii acasă, pentru că nu există o platformă comună bine pusă la punct.
„Întrebarea mea retorică ar fi: dacă eu stau în faţa elevilor şi îi văd pe cei care sunt în clasă, pot să îl aud şi pe elevul care încearcă să intre în contact de acasă?! Sunt aplicaţii pe zoom, de exemplu poţi să ridici mâna, dar asta înseamnă că apare ceva acolo pe ecran, eu în momentul ăla nu mă uit pe ecran, mă uit în clasă, e clar că în momentul acesta cei care sunt acasă sunt dezavantajaţi, ei practic sunt nişte spectatori'' spune Sever Popa, director de școală.
Fiecare director de şcoală trebuie să se organizeze în funcţie de posibilităţi.
Florica Alexandrescu, director colegiu: „Mâine se fac simulări, profesorii de mate vor simula susţinerea lecţiilor. pe noi ne interesează calitatea sunetului şi a imaginii''.
Florin Colgeac, specialist în educaţie: „Varianta şcolii online are nevoie de o platformă, astea nu se fac aşa pe genunchi, e o muncă de ani de zile. Nu s-a făcut nimic până în toamnă, ar trebui să fie rugaţi elevii să îi înveţe pe profesori să îşi folosească tehnologiile, copiii ştiu mai bine. Varianta online e absolut necesară de ce? Pentru că sunt şcoli izolate în care profesorii sunt slabi iar elevii nu au nicio şansă pe mai departe, varianta online poate aduce profesori buni şi să participe toţi”.
Multe dintre şcolile private le-au dat deja libertatea părinţilor de a alege dacă îşi trimit copiii la şcoală fizic pentru a participa la cursuri sau dacă vor învăţa de acasă. Aceştia vor interacţiona cu colegii şi profesorii cu ajutorul unor sisteme performante, vor răspunde la întrebări şi vor scrie inclusiv pe tablă, de la distanţă însă.