Cât de puţin pregătite sunt şcolile din România pentru un nou semestru online. "Fiecare cum s-a priceput"
În condițiile în care școala nu va începe în condiții normale și va fi cu siguranță și online, experții atrag atenția, că oficialii din educație au pierdut timp prețios.
Puteau folosi lunile de vacanță pentru a-i învăța pe profesori cum să folosească platformele și aplicațiile ca să poată preda de la distanță. Iar cele 250.000 de tablete, care ar fi trebuit să ajungă la copii, nu au fost cumpărate deocamdată.
Într-o comună din Bacău, directorul unei școli oftează când vorbește despre reînceperea unui nou semestru școlar desfășurat online.
Carmen Cernat, director școală: "Pentru școala online ar trebui să avem o platformă educațională, dar pentru asta noi am folosit în semestrul doi, am lucrat pe classroom, fiecare cum s-a priceput, fiecare de acasă, fără dotare. Școala nu a beneficiat de niciun suport tehnic. Și ne descurcam!"
Ana Maria Stancu este reprezentantul unei asociații care activează de ani buni în domeniul educației digitale. Spune că profesorii sunt lăsați să se descurce cum pot, fără coordonare.
Ana Maria Stancu, consultant în educație: "Sunt profesori bine intenționați, dar este o cantitate foarte mare de informație. Ideea este că tu, ca utilizator, nu ai cum să deosebești între ele și să știi care ți se potrivește cel mai bine. Și atunci, cumva, ar trebui să îi ghideze cineva, să le spună: uite, asta e potrivită pentru ceva, asta e potrivită pentru altceva. (...) Nu văd cum ar putea ministerul să instruiască atât de mulți profesori în doar o lună!"
Catalin Dinu reprezintă un ONG care oferă cursuri gratuite pentru profesori. Ne spune că ministerul Educației, prin inspectoratele școlare, ar fi trebuit ca în această vară să vadă câți dascăli se pregătesc pentru predarea online.
Cătălin Dinu, reprezentant scoalapenet.ro: "Fiecare s-a descurcat cum a putut, nu avem încă un sistem național sau o metodologie națională despre cum, unde trebuie făcută școală în online. Ei trebuie să își dorească să facă asta, în această vară. Până la urmă e timpul lor liber, e vacanța de vară, așa cum o știm cu toții, dar cred că nu trebuie să ne culcăm pe o ureche și să ne trezim pe 14 septembrie că mâine începe scoală și nu știm încotro să o apucăm. (...) Dacă școala e să înceapă iar online din septembrie, e clar că va începe ca o varianta de criză."
În județul Sibiu activează 4.500 de profesori și învățători. Doar 1.300 dintre ei ar fi participat până în prezent la o formă de instruire, pentru predare online.
Constantin Dincă, reprezentant ISJ Sibiu: "Casa Corpului Didactic le-a venit în întâmpinare și a organizat 10 cursuri, cu accent pe digitalizare."
Formatorii din domeniu susțin că sunt 2 aspecte foarte importante în materie de pregătire pentru educația digitală. În primul rând ar fi instruirea pentru ce aplicații, platforme și echipamente ar fi mai potrivite pentru predare.
Al doilea aspect tine însă de pedagogie, de cum se face școlarizarea online și în special aici se pare că bate pasul pe loc, de două luni, în Romania.
Ana Maria Stancu, consultant în educație: "Cum predăm online, pentru că pedagogia de predare online e cu totul diferită de cea de predare la clasă. Am văzut o declarație că vor avea loc astfel de cursuri. Calculând ce se va întâmplă, că mai avem o lună, e puțin probabil să fim pregățiți în septembrie."
Cătălin Dinu, reprezentant scoalapenet.ro: "Anul școlar trecut, cam 60% dintre profesori au ținut ore online. 60%, mai avem până la 100%, dar un training de o lună sau un webinar de o zi nu poate să șteargă aceste diferențe."
Deocamdată nu au fost cumpărate nici cele 250.000 de tablete pentru elevii care au nevoie de ele. Licitația este în derulare, anunță oficialii ministerului, care promit că dispozitivele vor ajunge la timp la copii.
Reporter: ”Dar copilul știe să umble pe un asemenea dispozitiv?”
Părinte: ”De unde, daca eu nu am așa ceva în casă? N-am tabletă."
Iulian Cristache, președinte Federația Națională a Asociaților de Părinți: "Am zis că o să avem un an compromis și toată lumea a dus la extrem această declarație a mea. E compromis, prin faptul că niciodată, cel puțin în această etapă în care ne aflăm, învățământul online nu se va compara cu învățământul față în față."
Am cerut un punct de vedere de la ministerul Educației pe tema instruirii profesorilor, fără un răspuns la timp. România ocupă de mai mulți ani loc fruntaș în Europa, la abandon școlar timpuriu și perspectiva unui nou semestru online ar putea accentua fenomenul.