Analfabetismul funcțional se acumulează în școli în fiecare an. Raport îngrijorător de la MEN
Start ratat la şcoală. Aproape jumătate dintre elevii de clasa a II-a care au susţinut anul trecut Evaluarea Naţională nu știu după 3 ani de școală să scrie un text pornind de la câteva întrebări.
Asta arată raportul oficial publicat de Ministerul Educaţiei. Specialiştii vorbesc despre un mare grad de analfabetism funcţional, care se acumulează din păcate de-a lungul anilor dacă profesorii, învăţătorii, şi oficialii, nu iau măsuri.
Evaluarea Naţională de clasele a II-a, a 4-a şi a 6-a a fost susţinută în toate şcolile din România anul trecut la Limba romană şi la Matematică. Iată un exemplu de exerciţiu la clasa a doua: "Părinţii ţi-au făcut un cadou, scrie un bilet prin care să le mulţumeşti!"
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Peste 40% nu au reușit să scrie corect textul cerut, iar la proba de citire 2 din 10 elevi din mediu rural nu au înţeles textul dat.
La matematică, de exemplu, un sfert nu au ştiut să folosească numerele corect, în calcule elementare, iar peste 30% să facă scăderi or adunări. Ce spun aceste evaluări?
Dragoş Iliescu, profesor la Universitatea din Bucureşti: „Dacă nu iau măsuri nu pot gestiona. Evident nu pot să gestionezi performanța unui elev dacă nu știu unde se află performanța respectivă, o radiografie a performanței, nu doar scorul unde se află ci radiografie motivelor pentru care se afla acolo.”
Reprezentanţii părinţilor susţin că rezultatele de la aceste teste nu sunt folosite.
Evaluarea de la clasa a doua vine după primii 3 ani de şcoală şi a fost gândită ca să ştie părinţii, elevii şi învăţătorii care este nivelul iniţial al unui copil. Următoarea, de la clasa a IV-a, ar trebui să evalueze învăţătorul şi sistemul. Dacă elevul nu a progresat fata de clasa a doua, atunci e o problemă a şcolii şi a cadrelor didactice, iar părinţii şi directorul pot lua măsuri. La clasa a VI-a rolul evaluării ar trebui să fie deja de orientare în cariera şi pentru parcursul şcolar spre liceu
Evaluările acestea sunt de tip PISA, adică testează ce ştiu copiii să facă şi cum aplică ei cunoştinţele din şcoală. Spre deosebire de evaluările de la clasa a 8-a şi Bacalaureat, care testează mai ales acumularea de cunoştinţe.
Dragoş Iliescu, profesor la Universitatea din Bucureşti: „Foarte puțini oameni se gândesc la repercusiunile acestui nivel mare de analfabetism funcțional. Despre asta e vorba până la urmă de creșterea economică a României, de cine îţi plătește pensiile peste 30 de ani. Adică educația proastă te costă, te costă mai mult decât crezi și te costă foarte repede, deși tinzi să ignori rezultatul.”
Teste PISA din 2018, dar şi cele din trecut, au arătat că peste 40% dintre elevii de 15 ani din România sunt analfabeţi funcţional, adică nu pot folosi practic ceea ce învaţa teoretic.