Turismul european a întregistrat pierderi uriașe în sezonul estival de anul acesta. Care este situația în România
Într-un sezon estival atipic, litoralul nostru a fost salvat de români.
Hotelierii au avut perioade cu toate camerele rezervate. Asta în timp ce turismul european a înregistrat pierderi uriașe.
De exemplu, la vecinii bulgari, care, în vremuri obișnuite, aveau plajele pline cu străini, au ajuns cu 80 la sută mai puţini oaspeţi de peste hotare.
Cu toate că litoralul nostru a pierdut în sezonul estival, care tocmai s-a încheiat, o treime dintre turiști, a rămas destinația favorită a românilor.
Elena Oprea, manager hotel: „Am fost norocoși în acest sezon, am supraviețuit datorită turiștilor români. Au fost perioade cu grad de ocupare de 95, chiar și sută la sută, dar și perioada în care am avut un grad de ocupare de 60-70%."
Cristian Barhalescu, președinte ANAT: „20-25 la sută pierdere față de anul anterior la volumele de turiști, comparativ cu bulgarii, care au avut o pierdere de 80%. În comparație cu litoralul românesc, care a reușit să supraviețuiască, dacă nu se poate vorbi de profit, a avut o scădere de 20-30 %. Măcar pot vorbi de faptul că și-au menținut afacerile."
Străinii ne-au ocolit, dar afacerile de la malul mării au fost salvate de românii care au renunțat în acest an la vacanțele petrecute peste hotare. Nu același lucru îl pot spune vecinii bulgari, care au avut pierderi importante.
Conform Institutului Național de Statistică din Bulgaria, sezonul care tocmai s-a încheiat a fost unul dezastruos. Dacă în anii trecuți litoralul bulgăresc atrăgea peste nouă milioane de turiști străini, în acest an au fost mai puțin de două milioane.
Dacă în iulie 2019 Aeroportul din Varna opera 2.700 de zboruri charter, ce aduceau turiști străini, anul acesta, în aceeași lună, a avut doar 1.100, ceea ce înseamnă o scădere cu aproximativ 60 la sută. Iar pe Aeroportul din Burgas au fost cu 80 la sută mai puține astfel de curse. În plus, multe hoteluri din Bulgaria nici măcar nu au fost deschise.
Ștefan Necula, director agenție: „Au fost situații în care nu au putut să deschidă datorită normelor impuse de ministerele de resort din acele țări, mulți au luat decizia de a nu deschide datorită pandemiei. Față de celelalte piețe de litoral din Europa, România s-a situat cel mai bine, pentru că turiștii tradiționali erau cei români."
Dintre turiștii care ajung de obicei pe litoralul nostru, mai puțin de trei la sută sunt străini, ceea ce arată lipsa unei strategii de promovare a zonei pe plan internațional.