România a început să exporte vinuri premium. Secretele dezvăluite de producătorii din țară
Viticultorii românii fac bani frumoși în străinătate. Doar anul trecut au vândut de 34 de milioane de euro în țări din toată lumea.
Partea bună este ca nu mai punem accent pe cantitate. Mai nou, ducem peste graniță în special vin premium, pregătit în crame mici, cu producție atent urmărită, așa-numitele boutique winery.
Paul Fulea administrează o cramă cu 12 hectare de viță de vie la câțiva kilometri de cetatea Histria, în județul Constanța. Produce vinuri din soiuri nobile apreciate pe piața externă. Are succes cu un roze căutat în special Polonia și Germania. Trei medalii de aur și două de argint au câștigat până acum soiurile de lângă Histria.
Paul Fulea, proprietar cramă: „Roze este de fapt cel mai cunoscut vin al nostru și el reprezintă plantația cramei, este un cupaj de trei soiuri Fetească Neagră, Cabernet și Pinot Noir. Miroase a fructe a fructe roșii, a căpșuni, a cireșe, miroase un pic și a petale de trandafir."
Mare parte din cele 50 de mii de sticle ajung și în Canada, Statele Unite, Germania, Anglia sau Belgia. Prețul unei sticle de vin care pleacă la export este 5 euro.
Paul Fulea, proprietar cramă: „Noi suntem o cramă foarte mică, suntem un boutique winnery, încercăm să acordăm maximum de atenție fiecărui vin pe care în producem și credem în producția de vinuri de calitate superioară. Lucrez vinurile doar cu drojdii sălbatice, sunt și vinurile care ne-au adus cele mai multe aprecieri internaționale."
Într-o cramă din Iași, sticlele sunt numerotate cu mare atenție mai ales că producția nu este mare. Aici sunt produse anual 133.000 de sticle de vin, din care aproximativ 5.000 pleacă la export în Japonia, Olanda si Germania. Cele mai căutate soiuri în străinătate sunt Feteasca Alba si Aligote, un vin alb cu aromele proaspete ale unei ploi de vară."
Cristi Iliuță, somelier: „Un vin de calitate trebue să fie un vin cu echilibru, să fie plăcut. Dacă ne referim la un vin roșu pe care îl avem în pahar trebuie să avem un echilibru între tanin, alcool și arome."
Marian Olteanu, fondator cramă: „Partenerii noștrii din Japonia spun că l-au ales pentru că are două atribute interesante: aciditate ridicată și mineralitate și aromele mai fine, nu foarte agresive, ceea ce îl fac să fie foarte bun pentru gastronomia japoneză, în special cu sushi și tot felul de preparate pe bază de pește."
Într-o cramă de pe Valea Târnavelor, Iicoarea este maturată 24 luni în butoaie de stejar franțuzesc și apoi încă un an în sticlă.
Mircea Matei, administrator cramă: „Vinul premium începe din vie. Toate lucrările se fac manual și se face o selecție atentă a strugurilor la intrarea în cramă."