Mulți fermieri și-au dezvoltat propriile lanțuri de desfacere. Controlează tot ciclul de producție datorită fondurilor
Sătui să-și mai vândă marfa la intermediari, din ce in ce mai mulți fermieri și-au dezvoltat propriile lanțuri de desfacere.
Au accesat fonduri și au ajuns să controleze tot ciclul de producție, de la abator până la magazine. În acest fel este mulțumit și clientul care achită prețul corect, fără adaosurile uneori uriașe ale samsarilor.
În localitatea Poiana, din județul Constanța, o fermă de creștere a curcanilor de carne furniza, inițial, doar materia primă. Marfa ajungea la abatoarele din zonă care, la rândul lor, o revindeau către magazine, iar prețul final creștea semnificativ.
Din cauza costurilor provocate de adaosurile comerciale, afacerea a intrat în regres, așa că patronii au investit în propriul lanț de producție, de la abator și carmangerie până la puncte de desfacere.
Cornel Panait, administrator fermă: "A fost o necesitate economică, pentru că dacă ne apucăm să trimitem carne la o altă carmangerie sau într-o altă parte de procesare este clar că se include un transport pe care noi nu dorim să îl plătim."
700.000 de euro din fonduri proprii au fost folosiți în realizarea propriului lanț de producție și vânzare, dar investiția s-a întors repede spre profit.
Prețul de producție a scăzut, ceea ce se vede, în final, și în buzunarul cumpărătorului.
Camelia Mitran, gestionar magazin de desfacere: "Este, este vânzare. Unii vin pentru fripturică, alții pentru o ciorbă și pieptul și aripile și spinarea, totul se caută."
Geanina Moldovanu, administrator fermă: "Avem produse afumate, pastramă din piept, pastramă din pulpă, ruladă sau ruladă umplută făcută numai din piept de curcan."
În județul Timiș, Alin Neamțu are o fermă de 800 de porci mangalița.
Pentru ca afacerea să fie mai rentabilă, vinde totul în carmangeria proprie: cârnați, mici proaspeți, salamuri, afumături, șuncă și jambon, dar face și livrări la domiciliu.
Alin Neamțu, producător carne mangalița: "Degeaba produci dacă nu ai un control asupra pieței. Cel mai bine tu închizi profitul la maxim posibil."
Și un fermier din Cund și-a dezvoltat afacerea printr-o linie de procesare a laptelui și un magazin unde își vinde propriile produse: brânzeturi fine, maturate. Pentru a reuși a folosit toate economiile personale și ale părinților.
Varga Istvan, fermier: "A fost o investiție personală 80-100.000 de euro, clădire construită de la zero, utilaje."
Interesant este că aici văcuțele dau lapte pe acorduri muzicale.
Cu 2.000 de oi, 130 de vaci și 300 de hectare de teren, o fermă din localitatea Rotbav, județul Brașov, a devenit cunoscută pentru produsele gustoase pe care le scoate pe piață. Aici, toți membrii familei lucrează în afacere, iar rolurile sunt foarte bine stabilite.
Dana Cățean, proprietara fermei: "Eu am un mic rol în producție și în contabilitate. Socrul meu e cel care se ocupă de câmp, soțul e medic veterinar, cumnatul face marketing."
Proprietarii fermei plănuiesc acum să pornească producția bio.