Motivul pentru care ventilația în timpul zborului nu trebuie oprită. Pasagerii o fac adesea, dar fără să cunoască efectele

avion
Shutterstock

Avioanele pot zbura la 10.000 de metri altitudine sau chiar mai mult. Un pilot a dezvăluit care sunt factorii care influențează altitudinea la care va zbura avionul.

Altitudinea la care zboară avioanele

Altitudinea de croazieră pentru avioanele comerciale este între 9.000 și 13.000 de metri. Imaginează-ți următorul scenariu: au trecut aproximativ 20 de minute de la decolare și îl auzi pe căpitanul avionului făcând un anunț. „Doamnelor și domnilor, am ajuns la altitudinea de croazieră de 9.000 de metri”. Sau poate spune 10.000 de metri sau 13.000. Altitudinea de croazieră nu este standardă, fiind influențată de mulți factori specifici fiecărui zbor.

În general, avioanele zboară la altitudini mai mari, de obicei între 9.000 și 13.000 de metri, deoarece aerul devine mai rarefiat la altitudini mai mari. Atunci când aerul este mai rarefiat, avioanele pot zbura mai repede și mai eficient, consumând mai puțin combustibil pentru a menține viteza necesară generării portanței, conform Travelandleisure.com.

Citește și
vacante seniori
Seniorii şi bucuria de a călători. Cât costă o vacanță dedicată vârstnicilor cu avion și ghid. „Le place foarte mult”

Cu toate acestea, aerul nu trebuie să fie prea rarefiat. În orice caz, un avantaj al faptului că avioanele zboară la o altitudine mai mare este acela că turbulențele sunt mai ușoare. Turbulenţele aeriene pot fi periculoase și pot reprezenta un real pericol în timpul zborului.

Factori care influențează la ce altitudine va zbura avionul

„Majoritatea avioanelor comerciale au ceea ce numim un «plafon de serviciu» de până la 14.000 de metri”, explică fostul pilot Dan Bubb, în prezent profesor la Universitatea din Nevada, Las Vegas.

„Plafonul de serviciu este punctul în care avionul nu mai poate genera portanță suficientă, iar gravitația începe să îl tragă în jos spre sol”, spune el.

Zborul la altitudini mai mari permite, de asemenea, avioanelor să evite majoritatea problemelor meteorologice în timpul fazei de croazieră. În plus, la altitudini mai mari există, de obicei, mai puține turbulențe, conform NASA.

Pe de altă parte, zborul la aceste altitudini mari este motivul pentru care cabinele avioanelor sunt presurizate. Chiar dacă avioanele funcționează bine în aer mai rarefiat, corpul uman nu poate, astfel încât cabinele sunt presurizate la un nivel mai confortabil pentru pasageri.

De ce ar trebui să vă gândiți de două ori înainte de a opri ventilația în timpul zborului

În ceea ce privește determinarea altitudinii de croazieră specifice pentru fiecare zbor comercial, dispecerii de aeronave selectează traiectoria de zbor optimă înainte de decolare.

Pentru a face acest lucru, ei iau în considerare factori precum tipul specific de aeronavă și greutatea acesteia, condițiile de vânt și meteorologice, traficul aerian și chiar direcția de zbor.

„În general, aeronavele care zboară spre sud, sud-vest, vest și nord-vest trebuie să se afle la o altitudine pară, cum ar fi 11.000 de metri. Aeronavele care zboară spre nord, nord-est, est și sud-est trebuie să zboare la o altitudine impară, cum ar fi 12.000 de metri", explică Bubb.

„Acest lucru le permite controlorilor de trafic aerian să spațieze în siguranță aeronavele care zboară la altitudini diferite”, spune el. 

Avioanele au voie să treacă la o distanță verticală de 0.3048 metri unul față de celălalt, acesta fiind unul dintre motivele pentru care avioanele rămân la intervale de 0.3048 metri pentru altitudinea de croazieră.

Odată în zbor, altitudinea de croazieră se poate schimba în funcție de condițiile variabile. De exemplu, dacă piloții unui avion raportează turbulențe la o anumită altitudine, cei care zboară în spatele acelui avion își pot ajusta altitudinea pentru a „găsi aer curat”, așa cum s-ar putea auzi prin difuzor.

Așa cum se întâmplă cu toate lucrurile legate de călătoria cu avionul, zborul la o anumită altitudine de croazieră are totul de-a face cu eficiența și siguranța.

În ceea ce privește ventilația în timpul zborului, aceasta joacă un rol extrem de important în menținerea unui mediu confortabil și sigur pentru pasageri. Ventilația nu doar că ajută la menținerea unei temperaturi plăcute, dar și la circulația aerului proaspăt, reducând riscul de contaminare cu bacterii și viruși. Oprirea ventilației poate duce la un aer stagnant și la creșterea umidității, ceea ce poate fi incomod și nesănătos, în special în timpul zborurilor lungi.

De aceea, este recomandat să nu opriți ventilația în timpul zborului și să permiteți sistemului de climatizare al avionului să funcționeze așa cum a fost proiectat, pentru a asigura un mediu cât mai sănătos și confortabil posibil.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Ucraina susţine că a distrus un avion de luptă şi un depozit de arme în atacul asupra unui aerodrom rusesc
Ucraina susţine că a distrus un avion de luptă şi un depozit de arme în atacul asupra unui aerodrom rusesc

Direcţia principală de informaţii a Ministerului ucrainean al Apărării (GUR) a anunţat luni că un avion de luptă Su-34 şi un depozit de armament au fost distruse în atacul de sâmbătă, revendicat de Kiev, asupra aerodromului rusesc Morozovsk.

Seniorii şi bucuria de a călători. Cât costă o vacanță dedicată vârstnicilor cu avion și ghid. „Le place foarte mult”
Seniorii şi bucuria de a călători. Cât costă o vacanță dedicată vârstnicilor cu avion și ghid. „Le place foarte mult”

Seniorii nu lasă vârsta să-i împiedice să vadă lumea largă. Merg în vacanțe în extrasezon și vânează cele mai bune oferte.

Urgență la bordul unui avion Ryanair la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Henri Coandă
Urgență la bordul unui avion Ryanair la scurt timp după decolarea de pe Aeroportul Henri Coandă

Piloții unui Boeing 737-800NG Ryanair au declarat urgență imediat după decolarea de la aeroportul "Henri Coandă" (Otopeni) din București, miercuri seara.

Au plecat în vacanță și s-au luat la scandal pe drum. Un bărbat și-a bătut soția în avion, iar pilotul a aterizat de urgență
Au plecat în vacanță și s-au luat la scandal pe drum. Un bărbat și-a bătut soția în avion, iar pilotul a aterizat de urgență

Un cuplu a provocat un scandal monstru într-un avion care zbura spre Mallorca. Cei doi aveau programată o vacanță.  

Un avion de luptă al Rusiei s-a prăbuşit. Ce s-a întâmplat cu pilotul
Un avion de luptă al Rusiei s-a prăbuşit. Ce s-a întâmplat cu pilotul

Un avion rus de luptă Su-34 s-a prăbuşit sâmbătă în timpul unei misiuni de antrenament în regiunea Volvograd, relatează dpa şi Reuters.

Recomandări
Klaus Iohannis discută astăzi cu liderii partidelor parlamentare, pentru a rezolva criza politică. USR participă separat
Klaus Iohannis discută astăzi cu liderii partidelor parlamentare, pentru a rezolva criza politică. USR participă separat

Noua rundă de negocieri pentru formarea Guvernului, purtate de PSD, PNL și UDMR, s-a încheiat sâmbătă seară fără a se ajunge la o înțelegere.

VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit
VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit

Un accident de autocar urmat de un incendiu s-a soldat cu cel puţin 38 de morţi, sâmbătă, în statul brazilian Minas Gerais (sud-est), a anunţat poliţia, citată de AFP, potrivit News.ro.

La Rânca a început deja vacanța de Crăciun. Turiștii au primit pomana porcului, țuică și vin fiert, direct pe pârtie
La Rânca a început deja vacanța de Crăciun. Turiștii au primit pomana porcului, țuică și vin fiert, direct pe pârtie

Pentru unii români a început deja vacanța de Crăciun, iar cei care au ajuns la Rânca, în Gorj, au intrat repede în atmosfera de sărbătoare.