Cum a reușit o tânără să învețe un robot să picteze la fel ca ea. „E o muncă de echipă”
Când vorbim despre artă, ne gândim, în primul rând, la creativitate și îndemânare, atribute exclusiv umane. Însă, observăm că tehnologia a ajuns și în acest domeniu.
O artistă stabilită în Londra a apelat la inteligența artificială pentru a învăța un braț robotic să picteze exact ca ea. Experimentul inedit are loc în această galerie londoneză, unde o operă de artă se „naște” sub ochii vizitatorilor.
Două brațe robotice aplică tușe groase de vopsea pe o suprafață din sticlă. Lucrarea aparține unei artiste cu o slăbiciune pentru tehnologie. Tânăra a reușit să învețe roboții să picteze exact ca ea, prin intermediul inteligenței artificiale.
Simonida Pavicevic, curatorul expoziției: „E o muncă de echipă. Roboții nu fac nimic fără ea. Și nici ea nu lucrează fără ei. După aproape un deceniu de cercetare, a reușit să îi facă să-i citească undele cerebrale și ideile și să picteze la fel ca ea.”
Artista a fost inclusă pe lista publicației Times a celor mai influenți oameni din domeniul inteligenței artificiale. Spune că a vrut să arate că omul și mașinăriile pot colabora inclusiv în domeniul artelor.
Simonida Pavicevic, curatorul expoziției: „În cazul lui Sougwen, arta fizică și arta digitală se întrepătrund.”
Prin urmare, picturile ei au stârnit interesul colecționarilor, care sunt încă reticenți față de operele de artă digitală.
Elio D'Anna, fondatorul galeriei: „Cea mai mare provocare cu privire la arta digitală e să găsești răspuns la întrebările: Cum pot să o colecționez? Cum pot să o afișez acasă?”
Ca să atragă cumpărători, artiștii oferă două variante ale aceleiași opere: una digitală și alta pe suport fizic. Specialiștii spun că această piață va crește, după câțiva ani cu vânzări modeste. În plus, dau asigurări că inteligența artificială nu va lua locul pictorului, dar va ajunge să-i fie un instrument util.
Elio D'Anna, fondatorul galeriei: „În orice proces creativ, există întotdeauna multe greșeli, reveniri, explorări și încercări repetate. O mare parte din acest proces este, fără îndoială, înlocuită de învățarea automată și de sistemele de inteligență artificială. Dar alegerea umană rămâne esențială. Omul decide cum începe și cum termină o pictură.”