Cu vaporul pe Bega, din Timișoara în Serbia. Cât va dura o călătorie
În scurt timp, o călătorie la care până nu demult doar visam va fi posibilă în vestul României. Vom putea merge - cu vaporașul - din Timișoara până în țara vecină, Serbia.
Vor exista chiar două variante de traseu, una dintre ele - pe râul Tisa. În ultimii doi ani, s-au făcut lucrările necesare în ambele țări, iar acum au rămas doar detaliile, printre care și stabilirea unui punct de frontieră pe apă.
”Se pleacă din Timișoara trecând prin cele două ecluze, ecluza de la Sânmihaiu Român și ecluza de la Uivar. Se poate merge prin două variante. Una pe cursul natural al râului Bega și cealaltă varianta canalul Dunăre – Tisa – Dunăre”.
În ultimii ani, cu ajutorul fondurilor europene, a fost reabilitat nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român. În paralel, sârbii au pus la punct nodurile de la Srpski Itebej și Klek.
Ludovic Stamari, ghid turistic: ”Este o nouă modalitate de a petrece timpul liber, care poate fi grozavă atât pentru Timișoara, ca formă de agrement, atât pentru timișoreni își pot pretrece o zi făcând o călătorie până în Serbia și înapoi, atât și pentru cei care vin la Timișoara”.
Turismul pe apă este destul de întâlnit în țările Europei Vestice, unde rețeaua de canale este amplă.
Timișoara, primul oraș din România cu transport public pe apă
Călătoria cu vaporașul din Timișoara până la punctul de frontieră va dura în jur de 6 ore. Canalul Bega are aproximativ 114 km de porțiune navigabilă, 44 sunt în România, iar restul de 70 de km sunt în Serbia.
Bărbat: ”E mai bine decât cu mașina, e si mai ieftin și ecologic”.
Femeie: ”E o idee foarte bună”.
Mai trebuie realizată semnalizarea costieră pe sectorul cuprins între Timișoara și granița româno-sârbă, dar și punctul de frontieră pe apă.
Cristian Moisescu, director Apele Române Banat: ”Pentru a se putea într-adevăr până în Serbia este nevoie să fie identificate fonduri și să fie finalizat punctul de frontieră, în următorii 5 ani trebuie incluse și implementate măsurile ca totul să fie funcțional. Ce ar mai trebuie să facem, lucrări de reamenajare a nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu și asigurarea întreținerii”.
De altfel, Timișoara este primul oraș din România cu transport public pe apă. Însă autoritățile se gândesc să modifice vaporașele pentru călătoria în străinătate.
Dominic Fritz, primar Timișoara: ”Nu e foarte atrăgător să mergi în aceste vaporete închise, deci ar trebui să le transformm într-adevăr în niște vaporașe, nu de croazieră, ci în niște vaporașe mai deschise, mai atrăgătoare”.
Proiectul a costat 14 milioane euro, majoritatea fonduri europene. În același timp, este în pregătire o pistă de biciclete, care va lega cele două țări, pe o distanță de 70 de kilometri. Porțiunea de pe teritoriul țării noastre a fost deja finalizată.