Ce se întâmplă, de fapt, când avem senzația de „gol în aer”. Explicația senzației de cădere liberă, când suntem în avion

avion zbor avioane
pexels

Senzația de "gol în aer" sau cădere liberă în timpul unui zbor poate fi una dintre cele mai neplăcute și înfricoșătoare experiențe pentru pasageri.

Această senzație, deseori denumită în termeni populari "gol de aer", este de fapt rezultatul turbulențelor, un fenomen natural care poate afecta orice zbor. Turbulenţele apar atunci când un avion zboară prin mase sau curenţi de aer care se ciocnesc şi se deplasează la viteze foarte diferite.

Ce sunt golurile de aer din timpul zborului

În ciuda denumirii populare, "golurile de aer" nu există în adevăratul sens al cuvântului. Aerul este un fluid, iar avionul plutește pe mase de aer, la fel cum o barcă plutește pe apă.

Turbulențele sunt echivalentul valurilor pentru avioane – mișcări bruște și imprevizibile ale aerului, conform Totuldespreblog.ro.

Termenul "gol de aer" este doar o metaforă pentru a descrie senzația de cădere liberă pe care o experimentează pasagerii atunci când avionul întâlnește turbulențe.

Citește și
singapore airlines
Singapore Airlines oferă 10.000 de dolari pasagerilor care au suferit răni uşoare din cauza turbulenţelor violente

Cât de mult poate să „cadă” un avion

În timpul turbulențelor severe, un avion poate pierde altitudine brusc. Cu toate acestea, este important de reținut că avioanele sunt proiectate să reziste la forțe mult mai mari decât cele întâlnite în timpul turbulențelor obișnuite. Piloții sunt instruiți să gestioneze turbulențele, iar avioanele sunt echipate cu sisteme de siguranță care minimizează impactul acestora.

Deși senzația poate fi extrem de neplăcută, pierderea de altitudine într-un "gol de aer" este de obicei de ordinul câtorva metri sau zeci de metri, nu sute sau mii.

Pericolele golurilor de aer

Turbulențele reprezintă perturbații ale fluxului de aer, caracterizate prin schimbări bruște de direcție și viteză. Aceste perturbații pot fi cauzate de o varietate de factori, inclusiv curenți de aer, vânturi puternice, furtuni sau chiar trecerea altor aeronave.

În funcție de intensitate, turbulențele sunt clasificate în trei categorii:

  1. Turbulențe ușoare: Produc ușoare vibrații și zdruncinături, dar nu afectează semnificativ traiectoria avionului.
  2. Turbulențe moderate: Pot provoca schimbări de altitudine și dificultăți în menținerea unei traiectorii stabile.
  3. Turbulențe severe: Sunt rare, dar pot fi periculoase, provocând pierderi semnificative de altitudine și mișcări bruște ale aeronavei.

În majoritatea cazurilor, turbulențele sunt ușoare sau moderate și nu prezintă un risc major pentru siguranța zborului.

Cu toate acestea, turbulențele severe pot fi periculoase, în special dacă pasagerii nu sunt pregătiți. Obiectele libere din cabină pot deveni proiectile, iar pasagerii pot fi aruncați din scaune și răniți.

Trebuie să știți că anumite zone din lume și câteva perioade ale anului sunt mai predispuse la turbulențe. 

Este important de menționat că avioanele sunt proiectate să reziste la turbulențe severe. Structura aeronavei este construită pentru a absorbi forțele generate de turbulențe, iar piloții sunt instruiți să gestioneze astfel de situații. Cu toate acestea, turbulențele severe pot provoca disconfort semnificativ pasagerilor și pot duce la întârzieri sau devieri ale zborului.

De ce apar mai des în perioada caniculei

Există o percepție comună că turbulențele sunt mai frecvente în timpul perioadelor de caniculă. Această percepție este parțial adevărată. Temperaturile ridicate pot intensifica curenții de aer termici, crescând probabilitatea apariției turbulențelor. Cu toate acestea, turbulențele pot apărea în orice moment al anului, indiferent de temperatură, scrie Descopera.ro.

Turbulențele pot fi generate de o serie de factori, atât naturali, cât și artificiali.

Factori naturali:

Curenți de aer termici: Cauzați de diferențele de temperatură dintre sol și aerul de la altitudini mai mari.

Fronturi atmosferice: Zone de tranziție între mase de aer cu caracteristici diferite.

Vânturi puternice în altitudine: Jet stream-urile, curenți de aer rapizi la altitudini mari, pot provoca turbulențe semnificative.

Factori artificiali:

Trecerea altor aeronave: Turbulențele de siaj create de trecerea unei aeronave pot afecta alte aeronave care zboară în apropiere.

Obstacole geografice: Munții sau clădirile înalte pot crea turbulențe în anumite condiții.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Panică la bordul unui avion care a aterizat de urgență. 30 de persoane au fost rănite în turbulențe
Panică la bordul unui avion care a aterizat de urgență. 30 de persoane au fost rănite în turbulențe

Un avion a fost lovit de turbulențe puternice și a aterizat de urgență în Brazilia, 30 de persoane aflate la bord fiind rănite.  

Singapore Airlines oferă 10.000 de dolari pasagerilor care au suferit răni uşoare din cauza turbulenţelor violente
Singapore Airlines oferă 10.000 de dolari pasagerilor care au suferit răni uşoare din cauza turbulenţelor violente

Compania Singapore Airlines a anunţat, marţi, că a oferit compensaţii de 10.000 de dolari (9.287 de euro) pasagerilor care au suferit răni minore într-un zbor care, luna trecută, a trecut prin turbulenţe violente.

„Stewardesa a ajuns în tavan”. Pasagerii cursei Doha - Dublin, mărturii terifiante despre zborul afectat de turbulențe
„Stewardesa a ajuns în tavan”. Pasagerii cursei Doha - Dublin, mărturii terifiante despre zborul afectat de turbulențe

Un nou incident aviatic sporește teama pasagerilor de turbulențe. Un avion al companiei Qatar Airways, plecat din Doha către Dublin, a avut probleme deasupra Turciei.

Douăsprezece persoane au fost rănite în timpul unei turbulenţe la bordul unui zbor de la Doha la Dublin
Douăsprezece persoane au fost rănite în timpul unei turbulenţe la bordul unui zbor de la Doha la Dublin

Douăsprezece persoane au fost rănite duminică, în timpul unei turbulenţe, la bordul unui avion aparţinând companiei Qatar Airways care efectua un zbor de la Doha la Dublin, relatează CNN.

Peste 20 de pasageri din avionul Singapore Airlines au traumatisme la coloana vertebrală. Care este starea pacienților
Peste 20 de pasageri din avionul Singapore Airlines au traumatisme la coloana vertebrală. Care este starea pacienților

Peste 20 de persoane care se aflau în avionul lovit de turbulențe, pe ruta Londra-Singapore, s-au ales cu traumatisme la coloana vertebrală, potrivit unui spital din Bangkok care tratează câțiva dintre pasageri.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.