19 ani de la lansarea Facebook. Cum a ajuns compania lui Zuckerberg să fie cea mai utilizată rețea socială
Sâmbătă, 4 februarie 2023 se împlinesc 19 ani de la lansarea Facebook, una dintre cele mai utilizate rețele sociale din lume.
Facebook este pe primul loc în topul celor mai populare rețele de sociale de pe glob, potrivit demandsage.com.
Potrivit statisticilor, în fiecare zi sunt încărcate pe Facebook aproximativ 350 de milioane de poze. În fiecare oră sunt încărcate în medie 15 milioane de imagini, adică 250.000 pe minut și peste 4.000 în fiecare secundă, potrivit truelist.co.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Rețeaua socială Facebook a fost lansată pe 4 februarie 2004
Rețeaua socială Facebook face parte din compania Meta Platforms și a fost fondată pe 4 februarie 2004 de către Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz și Chris Hughes, potrivit britannica.com.
La momentul lansării, Zuckerberg și ceilalți cofondatori erau studenți la Universitatea Harvard.
Inițial, rețeaua socială se numea „The Facebook” și a fost lansată cu scopul de a facilita comunicarea între studenții de la Harvard.
În prima zi de la lansare, peste o mie de persoane și-au făcut cont pe The Facebook și au început să o utilizeze în mod frecvent. În prima lună, jumătate dintre studenţii de la Universitatea Harvard aveau cont pe noua rețea socială. Ulterior, rețeaua s-a răspândit și în alte campusuri și în cele din urmă în toată lumea.
Până la sfârșitul anului 2004, site-ul avea un milion de utilizatori. Iar Zuckerberg și-a mutat sediun în California pentru a se dedica mai bine business-ului.
În 2005, Eduard Saverin, unul dintre cofondatori a plecat din companie, după ce, potrivit Business Insider, nu și-a declarat tot venitul.
De la Facebook la Meta
În octombrie 2021, în cadrul unei conferințe pentru realitatea virtuală, Mark Zuckerberg a anunțat că Facebook își va schimba numele în Meta.
„Astăzi suntem văzuți ca o companie de social media, dar în ADN-ul nostru suntem o companie care construiește tehnologie pentru a conecta oamenii, iar metaversul este următoarea frontieră, așa cum erau rețelele sociale când am început”, a spus CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg.
„În metavers, vei putea face aproape orice îți poți imagina să te întâlnești cu prietenii și familia, să lucrezi, să înveți, să te joci, să faci cumpărături, să creezi experiențe noi. În acest viitor, te vei putea teleporta sub formă de hologramă pentru a fi la birou, la un concert cu prietenii sau în sufrageria părinților tăi”, a punctat Zuckerberg.
Câți utilizatori are Facebook în 2023
În 2023, pe rețeaua socială Facebook au cont aproximativ 4,6 miliarde de oameni și în jur de 2,9 miliarde de utilizatori sunt activi lunar.
Conform ultimelor date, 54% dintre utilizatori sunt bărbați și 46% sunt femei. Chiar dacă mai mulți bărbați sunt înregistrați pe Facebook, femeile folosesc cel mai des platforma.
În ceea ce privește reclamele, în medie, femeile dau click pe reclame de 14 ori, în timp ce bărbații sunt interesați de reclame de zece ori pe lună.
Controverse și scandaluri
De-a lungul timpului, rețeaua socială Facebook fost acuzată că a contribuit la dezinformare și la influențarea alegerilor.
Cel mai mai mare scandal în care a fost implicat Facebook a fost în 2018, când s-a aflat că o companie de analiză a datelor, Cambridge Anlytica, a folosit datele colectate de la Facebook pentru a influența alegerile prezidențiale din SUA, potrivit businessinsider.com.
Scandalul Cambridge Anaylica nu a afectat, însă, numărul utilizatorilor Fcebook la nivel global, aceștia crescând cu 9% în 2018.
Un alt scandal a fost în 2014, când rețeaua socială a fost acuzată că în 2012 a efectuat teste psihologice pe 70.000 de participanți fără ca aceștia să-și dea acordul.
Experimentul presupunea eliminarea anumitor știri pe care utilizatorii le primeau, cu scopul de a le observa reacția din mediul online.
Tot pe fondul dezinformării, în 2016, în urma alegerilor prezidențiale din SUA, compania Facebook a fost acuzată că a promovat știri false. În urma unui raport întocmit de Buzzfeed, s-a descoperit, că în perioada alegerilor se postau mai multe știri false pentru a dezinforma publicul.
În 2019, Federal Trade Comission a amendat Facebook cu 5 miliarde de dolari pentru încălcarea confidențialității utilizatorilor.
În ianuarie 2020, cu puțin timp înainte de alegerile prezidențiale din SUA, Facebook a anunțat că nu va verifica campaniile care se fac pentru alegerea politicienilor, permițându-le astfel să publice postări care ar putea conține informații greșite.
Sursa: Business Insider
Etichete: facebook, social media, utilizatori,
Dată publicare:
04-02-2023 07:17