Cel mai bun an pentru piața de cărți. Ce cumpără românii din librării
Piaţa de carte din România are parte de cel mai bun an de până acum. O analiză recentă arată creşteri constante şi un profit dublu faţă de ce se întâmpla în urmă cu 6 ani.
Însă încasările considerabile nu vin doar din cărţi, ci şi din produse colaterale, cum ar fi cănile, revistele sau agendele. Din această cauză, editorii spun că ei nu resimt prosperitatea şi protrivit studiilor internaţionale, rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul citit.
Cifra de afaceri a editurilor şi comercianţilor de carte din România depăşeşte un miliard de lei în acest an, potrivit analizei. În creştere cu 16% faţă de acum șase ani. Însă dacă vorbim despre profit, observăm o dublare, în acelaşi interval. De la 51 de milioane de lei, la 100 de milioane.
Unde ajung aceşti bani? Din preţul de vânzare al unei cărţi, jumătate rămâne la librărie. Cealaltă jumătate ajunge la editură şi tot de aici este plătit şi autorul, care primeşte între 8 şi 12%. Creşterea încasărilor nu înseamnă, din păcate, ca românii citesc mai mult, ci că lasă mai mulţi bani în librării, dar nu neapărat pe cărţi.
Adrian Negrescu: „Am important modele occidentale, cele de mall-uri culturale. Librăriile, după cum vedeţi, nu mai sunt doar nişte locuri unde sunt promovate cărţile, au devenit nişte mall-uri unde se vând produse asociate, de la cadouri până la tot felul de alte lucruri de genul ăsta. Au loc expoziţii, au loc concerte. Practic, devin nişte catalizatoare pentru oferta culturală românească.''
Mihai Mitrică: „Piața de carte nu a suferit un şoc pozitiv extraordinar. Practic, mergem pe nişte dinţi de fierăstrău de câţiva ani buni, de aproape un deceniu şi reuşim să fim în continuare cea mai mică piaţă de carte pe cap de locuitor din întreaga Uniune Europeană.”
Dacă vorbim strict de cărţi, cele pentru copii au cunoscut într-adevăr un salt.
Mihai Mitrică: „A ajuns la 25% din vânzările pe retail şi asta înseamnă foarte mult, raportat la o bază mică. dar arată şi un eşec al sistemului educaţional.”
Târgurile mari de carte ajută la creşterea vânzărilor, spun editorii. Anul acesta, la Bookfest, de exemplu, vizitatorii au cumpărat cu 10% mai mult decât anul trecut. Tot de mare ajutor pentru acest segment sunt şi evenimente sau grupurile de pe reţelele de socializare cu sfaturi şi recenzii care dau pofta de lectură.
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!