Arta în vreme de pandemie. Ce se întâmplă cu muzeele și casele de licitații
Muzeele, galeriile de artă și casele de licitații au avut de suferit în această perioadă. Față de o vară obișnuită, numărul vizitatorilor a scăzut dramatic, deși administratorii au luat măsuri de siguranță.
Licitațiile de artă s-au mutat în online, iar în cazul galeriilor, vânzările au scăzut cu 50%.
Într-o clădire de birouri părăsită, Art Safari va organiza expoziţii. Noul sediu le-a permis voluntarilor să gândească mai uşor circuitele de vizitare, pentru ca oamenii să nu se intersecteze. Cea mai mare provocare a fost să aducă opere de artă de peste hotare.
Ioana Ciocan, reprezentant Art Safari: "Lucrarea din atriumul central al clădirii din Israel, mai ales că acum România impune carantina Israelului, a fost foarte dificil de adus. De aeea, lucrarea a stat în zona securizată unde a stat în propria ei carantina alături de o lampă uv care a dezinfectat-o."
În ciuda acestor eforturi, numărul vizitatorilor a scăzut dramatic: sunt cel mult 175 în acelaşi timp, în condiţiile în care anul trecut erau în jur de 800.
La Muzeul Naţional de Artă s-au luat măsuri speciale pentru dezinfectare. Operele trebuie bine protejate de vaporii emananti de substanţele folosite. Şi aici numărul vizitatorilor a scăzut la jumătate faţă de anul trecut.
Varga Paula, referent comunicare MNAR: "Odată cu relaxarea măsurilor putem să reluăm şi activităţi pe care le sistasem, vom relua atelierele pentru copii despre istoria Palatului Regal sau altele cum ar fi ghidajele."
Luciana a deschis casa de licitaţii „Vikart” anul trecut. A apucat să organizeze o singură licitaţie înainte de pandemie. Aşa că s-a mutat în online.
Luciana Stanciu, director general casa de licitaţii vikart: "Spre surprinderea noastră vorbim de o creştere a pieţei de artă în mediul online. Noi în ultima perioadă, respectiv aprilie - iunie, am avut 4 licitaţii".
Şi la galeria Galateca, vânzările au scăzut pe timpul pandemiei.
Andreea Sandu, coordonator Galateca: „Efectiv la lucrări de artă contemporană au scăzut cu peste 50 la sută, la design cu 20-30 la sută."
Ca să îşi poată susţine artiştii şi designerii cu care colaborează, galeria a organizat târguri online.