Agentia pentru Transplant are nevoie de un avion rapid. In prezent foloseste unul vechi de 40 de ani
Atunci cand viata atarna de un fir de ata, conteaza fiecare secunda. Specialistii in transplant cer Ministerului Sanatatii sa aduca la zi aparatura de zbor folosita pentru transportul organelor umane.
In prezent, Agentia Nationala pentru Transplant inchiriaza contra cost doua avioane-scoala. Unul este vechi si nu o data medicii au fost nevoiti sa plece in conditii nu tocmai sigure.
La jumatatea anilor '90, in Romania organele umane erau transportate de la spitalele unde se faceau prelevari si pana la centrele de transplant cu trenul. Mai precis, rinichii sau ficatul erau puse la gheata, in cutii de picnic si puse la Nasu'.
Alegeri 2024
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
La destinatie se putea constata ca nu mai erau viabile. Intrebarea este: ne intoarcem in timp sau vrem sa mergem inainte?
O inima prelevata poate fi folosita doar in primele 3 ore dupa recoltare. Asa ca in prezent nu putem risca sa aducem la Bucuresti un cord de la Oradea, Cluj Napoca sau Timisoara, pentru ca nu avem un avion suficient de rapid. Viteza conteaza in orice tip de grefa.
Vicentiu este pilot-instructor si de 4 ani e la mansa zborurilor umanitare.
Se zboara cu avioane-scoala, inchiriate de Agentia pentru Transplant de la Scoala Superioara de Aviatie. Cel mai nou e Saratoga - are 15 ani.
Avem un compartiment in spate pentru lucrurile care n-au voie sa inghete si inca unul in fata, unde punem orice altceva.
Aici pot urca cel mult un medic si doua asistente. Oamenii stau inghestuiti, cu bagajele in brate, pentru ca prioritara e siguranta cutiilor in care se transporta ficatul sau rinichii.
In afara de aceste avioane, mai au si un Britten-Norman Islander, fabricat acum 40 de ani, in care incap opt persoane. Dar s-a intamplat ca, la sute de metri in aer, sa se opreasca brusc caldura. Oamenii au ajung si ei la sol inghetati.
De multe ori, echipele risca si pleaca pe vreme nu tocmai prielnica. Daca n-ar face-o, organele ar depasi timpul de transplantare, iar operatia ar fi anulata.
Acum 2 ani, Vicentiu a adus la limita un ficat pentru o tanara grav bolnava. La cateva luni dupa operatie, fata l-a cautat ca sa-i multumeasca.
Ministerul Sanatatii a anuntat inca de anul trecut intentia de a cumpara un avion rapid, profilat pe zboruri de acest tip. Achizitia nu are in prezent finantare, iar ultima speranta pentru 2013 este apropiata rectificarea bugetara.