Casablanca si zecile ei nuante de gri
Printre lucrurile din bagaj pentru CalatoriaS6 se afla si filmul Casablanca. Imaginile alb-negru se deruleaza prin fata ochilor mai mult decat povestea concreta a filmului in momentul in care ne pregatim sa intram in oras.
Celebra pelicula cu Ingrid Bergman si Humphrey Bogart n-a fost filmata in orasul marocan, Rick's Cafe s-a nascut ulterior aici. Iar orasul de azi e oricum, dar nu doar alb si negru.
Dupa o vizita in futuristul si tehnologizatul Seul, dupa un popas in elegantul si artisticul Paris, oare ce urmeaza in Casablanca? Un calatorie inapoi in timp, intr-o lume care pare din alb-negrul civilizatiei cu care ne-am obisnuit astazim cel putin noi, europenii? Asta este prejudecata. Realitatea e ceva mai color sau macar mai nuantata. Doua zile nu sunt suficiente pentru o concluzie definitiva, dar Casablanca pare un oras care incearca sa fuga de imaginea incolora pe care i-o sugereaza inclusiv denumirea si sa-si coloreze viata in ritm accelerat.
Pe drumul asta nu par a exista prea multe reguli, ritmul e chiar prea accelerat in anumite locuri. E singurul loc in care am vazut mai multe banci, mai multe Dacii, mai putina sistematizare in constructiile noi, dar si mai mult haos si mai putina civilizatie rutiera ca-n Bucuresti. Culoare exista in multe aspecte ale vietii din Casablanca, dar nu si pe semafoarele pentru pietoni. Functioneaza doar cele pentru masini, asa ca traversarea e mai riscanta procentual ca o urcare pe Everest, iar daca totusi prioritatea prin lege e cumva a pietonului, va garantez ca nimeni nu stie asta, asa cum nimeni nu pare sa stie ca marcajele drumurilor sunt pentru a merge printre ele, nu pe ele.
Dupa ce ai traversat totusi strada (viu), ajungi in locuri unice. Oceanul Atlantic are mirosul si culoarea lui aparte. Acolo unde valurile-i ating coasta in Casablanca, marocanii au construit cea mai mare moschee din Africa si a saptea a lumii, Hassan II. Minaretul are 210 metri inaltime, iar constructia e fix langa ocean. A costat aproape 400 de milioane de euro, dar poate gazdui peste 100.000 de oameni pentru rugaciune, dintre care 25.000 in interior. E un veritabil stadion pe care musulmanii din Maroc, cei ce reprezinta 90% din populatie, se aduna la cele cinci rugaciuni ale zilei, dar e unul din putinele locuri in care si turistii au acces in anumite momente. Moscheea e impresionanta din orice punct al orasului. Ceva mai greu e doar sa o surprinzi in poze, dar Galaxy S6 cu camera lui frontala de 16 megapixeli reuseste sa-i surprinda perfect detaliile, ce-i drept dupa ce ghidul ne indica locul perfect pentru fotografiere.
Tot moscheea incercam sa o surprindem si de la etajul al 27-lea al hotelului unde stam, singura cladire care rivalizeaza la inaltime cu moscheea. Ne ajuta stabilizarea optica si obiectivul cu diafragma F/1.9 de pe Galaxy S6 atunci cand apusul incepe sa schimbe nuanta de alb a orasului in galben-rosu. Fotografii stiu ce inseamna o diafragma buna si de ce e uneori, concret - pe intuneric sau in interior, e mai importanta decat megapixelii pentru o imagine buna. Tot ei pot confirma ca nu exista alt telefon cu astfel de caracteristici foto.
Ne intoarcem la hotelul venit de undeva din viitorul Casablancai. In fata lui stau oceanul si gigantica moschee. In jurul lui au aparut magazinele cu branduri internationale. Dupa ce reusesti sa treci din nou strada si-n spatele hotelului, la doar cativa pasi vezi poate adevarata Casablanca. Oameni simpli, cu mica lor afacere de doi metri patrati in care vad orice, dar chiar orice!, pe zeci de stradute pe care te poti pierde imediat. Imagini, mirosuri, sunete ciudate, dar autentice. Simti ca nu e deloc lumea ta europeana, dar, recunosc, desi ma asteptam, n-am simtit niciun moment vreo teama, nici in plimbarea mea singur prin imprejurimi.
In zonele vechi ale orasului, autenticul rezista, iar localnicii il protejeaza si profita de el. Acolo vezi albul din Casablanca cu adevarat, surprins perfect cu claritatea camerei de pe Galaxy S6.
Casablanca e un oras ce trebuie vizitat, o experienta ce trebuie gustata, filmata, fotografiata. Daca ar fi fost un film, astazi n-ar mai fi fost in alb-negru, ci in cel putin 50 de nuante de gri. Povestea lui e insa si in ziua de azi apropiata de romantismul din Casablanca.
Radu, Alin si Larisa, eroii Calatoriei Galaxy S6, au pornit intr-o calatorie transformationala, care le poate schimba stilul de viata. Sunt convins ca veti vedea din povestile lor de pe www.calatoriagalaxyS6.ro ca episodul Casablanca n-are cum sa nu le marcheze experienta.