Planurile Angliei pentru granița cu Irlanda de Nord și Irlanda, după BREXIT
Londra şi-a prezentat propunerile pentru graniţa dintre Irlanda de Nord şi Irlanda, care va deveni, totodată, graniţa cu Uniunea Europeană după BREXIT.
Guvernul condus de Theresa May îşi imaginează o frontieră "fără blocaje", unde în loc de punctele clasice de control vamal, să fie controale cu ajutorul tehnologiei moderne, cum ar fi recunoaşterea numerelor de înmatriculare. Oficialii din Irlanda consideră însă că soluţiile sunt fanteziste şi cer guvernului britanic să nu scoată ţara din Uniunea vamală cu Europa.
Cum era de aşteptat, transportatorii sunt printre cei mai dezamăgiţi că premierul Theresa May exclude menţinerea Uniunii vamale.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Mark McKenna, patronul unei firme de transport: "Ea încearcă să implementeze o frontieră fermă, dar nu există o modalitate practică să facă asta fără să ne influenţeze vieţile şi afacerile. Dacă sunt nevoit să trec de două, sau trei graniţe, doar că să merg la muncă, ar urmă să-mi pierd o zi întreagă pe la punctele de control."
Plăcuța ciuruită de gloanţe cu urarea "Bine aţi venit în Irlanda de Nord" aminteşte de un trecut nu tocmai îndepărtat, când acolo se afla cea mai militarizată graniţa din Europa Occidentală.
Oamenii se tem că lucrurile evoluează rapid către o direcţie greşită - reintroducerea punctelor de control.
Dar politicienii care susţin BREXIT-ul argumentează că viitoarele controale - care ar putea fi realizate cu ajutorul tehnologiei moderne - vor avea legătură doar cu chestiuni vamale, nu cu securitatea.
Arlene Foster, Partidul Unionist Democratic: ”Tehnologia oferă răspunsurile pentru aceste probleme. Nu înseamnă neapărat că vor fi puncte de control de-a lungul graniţei. Poţi să institui un anume gen de controale înainte că oamenii să ajungă la graniţa. Infrastructura de la graniţa dintre Irlanda şi Irlanda de Nord a fost adusă acolo nu pentru proceduri vamale, ci pentru a contracara ameninţarea teroristă.”
David Blevins, Sky News: ”Acesta este acum aspectul tipic pentru cele mai multe puncte de trecere a frontierei. Singurul lucru care îţi sugerează că ai trecut din Irlanda de Nord în Republica Irlanda este schimbarea asfaltului folosit. Dar Marea Britanie nu poate părăsi uniunea vamală fără ca vehiculele să fie verificate în locuri ca acesta.”
Analiştii remarcă faptul că Londra încearcă să forţeze mâna "celor 27" prin legarea chestiunii graniţei cu Irlanda de aceea a viitoarelor relaţii comerciale bilaterale.
Dar Comisia Europeană insistă că, înainte de orice negociere pe teme comerciale, trebuie să se avanseze în privinţa a trei puncte cruciale - soarta cetăţenilor europeni, costurile BREXIT-ului şi frontiera irlandeză.