Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Mentalitate periculoasă. 1 din 5 români recunoaște că a condus băut, iar cel mai mare pericol e lipsa de respect, nu alcoolul

Un sondaj la care au participat peste o mie de persoane arată că aproape 20% dintre şoferii chestionaţi recunosc că au urcat la volan după ce au consumat alcool.

Cercetarea sociologică indică de asemenea că peste 60% dintre respondenţi au spus că printre cunoscuţii lor există persoane care s-au urcat băuţi la volan, dar şi că procentul persoanelor care consideră că şoferii băuţi sunt cel mai mare pericol pe şosele este unul foarte mic.

„Aproape 20% (17,62%) dintre respondenţii unui studiu referitor la atitudinea românilor faţă de consumul de alcool la volan admit că au condus autoturismul după ce au băut. În acelaşi timp, peste 60% dintre respondenţi au spus că printre cunoscuţii lor există persoane care s-au urcat la volan după ce au consumat băuturi alcoolice. Totodată, doar 16% dintre respondenţi au apreciat că şoferii care se urcă băuţi la volan reprezintă cel mai mare pericol la adresa siguranţei în traficul din România iar mai mult de o treime au spus că pedepsele mai aspre pentru şoferii care comit infracţiuni ar duce la îmbunătăţirea siguranţei rutiere”, se arată într-un comunicat dat publicităţii luni de „Spirits România” şi „Consumă responsabil”.

Şoferii care au admis că au urcat băuţi la volan, au vorbit şi despre motivele care i-au determinat să facă acest lucru. Peste 60% dintre ei au explicat că nu erau beţi, ci doar consumaseră puţin alcool, în timp ce o treime (33,77%) au explicat că aveau de parcurs un drum scurt şi care le era familiar. Pentru 5% dintre respondenţi presiunea anturajului a stat la baza acestei decizii, arată realizatorii sondajului.

„Atunci când în calitate de pasager au întâlnit un şofer aflat sub influenţa alcoolului, peste 81% dintre respondenţi spun că au ales să coboare din maşină, în timp ce aproximativ 10% spun că au ignorat acest aspect, iar 8% au ales să sesizeze poliţia. Pe de altă parte, dintre cei care au admis că au în cercul lor cel puţin o persoană care a condus autoturismul sub influenţa alcoolului, puţin peste jumătate (56%) au spus că au atenţionat persoana respectivă asupra posibilelor consecinţe ale gestului lor, în timp ce 30% au spus că au intervenit pentru a împiedica respectiva persoană să plece la drum. Pe de altă parte, 13% spun că au ales să nu intervină în niciun fel”, precizează sondajul.

Citește și
Politie
Un șofer beat a intrat cu mașina în gardul unei locuințe din Roman. Avea o alcoolemie de 1,07 mg/l

Cercetarea a inclus întrebări referitoare la legislaţia rutieră. În acest sens, 42,33% dintre respondenţi au arătat că legislaţia existentă este suficient de dură, dar nu este aplicată corespunzător, în timp ce 41,96% spun că actuala legislaţie nu este suficient de restrictivă încât să prevină evenimentele rutiere.

33,51% spun că lipsa de respect a șoferilor e cea mai periculoasă, dar 15,89% consideră alcoolul cel mai periculos

Cei chestionaţi au vorbit şi despre pericolele la adresa siguranţei rutiere din România, doar 23,89% au indicând lipsa unei legislaţii suficient de dure încât să descurajeze comportamentele necorespunzătoare.

„Cei mai mulţi (33,51%) au spus că principalul pericol îl reprezintă lipsa de respect a şoferilor faţă de reguli, în timp ce doar 15,89% au spus că principalul pericol este reprezentat de şoferii care se urcă băuţi la volan. Procente aproximativ egale de respondenţi au identificat drept principal pericol atitudinea prea permisivă a poliţiei (13,81%) sau lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate (12,9%). Aproximativ două treimi dintre respondenţi (63,58%) spun că au auzit despre legea Anastasia şi un procent similar (63,4%) spun că aceasta va avea un impact pozitiv asupra reducerii accidentelor rutiere doar dacă va fi aplicată riguros. De altfel, studiul a mai arătat că aplicarea de sancţiuni mai dure este considerată de peste o treime (38,7%) dintre respondenţi drept metoda cea mai bună de îmbunătăţire a siguranţei rutiere în timp ce peste 25% au spus că aplicarea strictă a legislaţiei existente poate duce la o creştere a siguranţei”, mai arată rezultatele sondajului.

Sondajul a fost realizat online la solicitarea Asociaţiei Spirits România, organism ce reuneşte principalii actori din industria băuturilor spirtoase. Cercetarea a fost făcută în cadrul campaniei NOT alCOOL la volan #ConsumaResponsabil şi a analizat opiniile a 1101 respondenţi. Campania are ca obiectiv prevenirea consumului de alcool la volan şi se desfăşoară în perioada mai-decembrie 2024, în parteneriat cu Brigada Rutieră Bucureşti şi cu sprijinul Corpului Naţional al Poliţiştilor.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult