Specialiștii ne sfătuiesc să cumpărăm cadourile de Crăciun cât mai devreme. Care sunt motivele
Your browser doesn't support HTML5 video.
Mărfurile ajung mai greu și la prețuri mai mari, iar de Sărbători există riscul să găsim mai puține daruri de pus sub brad. O criză energetică izbucnită în China pune sub semnul întrebării și livrarea multor produse pentru Black Friday.
De vină pentru criza de mărfuri care se prefigurează la nivel global sunt costurile la transportul maritim, care au explodat în pandemie, dar şi întreruperea unor lanţuri de aprovizionare. Cererea globală pentru produse chinezeşti a fost atât de mare încât a generat scumpiri şi o criză de containere maritime.
În plus, China se confruntă cu o criză energetică. Preţurile la poarta fabricilor chinezeşti au explodat, iar indicele preţurilor de producţie a crescut cu 10,7%, în luna septembrie faţă de anul trecut. Deja multe firme româneşti au fost anunţate de partenerii chinezi că vor exista sincope în aprovizionare.
Ion Lixandru, proprietar al Camion Logistic: ”Pentru prima dată China închide becul, stinge becul, opreşte capacitate de producţie tocmai pentru că nu mai au energie. În momentul în care fluxul de energie, nu mai pot să produc la aceeaşi capacitate, înseamnă că nu mai fac 4 anvelope să pun la o maşină, fac trei, asta înseamnă că o maşină cu trei anvelope nu poate să pelce şi asta înseamnă că întârzie fluxul. Nu mai am o sută de maşini pe zi pe zi, am 70. Clienţii nu mai pot să primească într-o lună, primesc în două luni”.
Anul trecut, valoarea importurilor din China s-a ridicat la 5 miliarde de euro şi a depăşit suma de 3 miliarde în primele 6 luni ale acestui an. Pe primul loc, în topul produselor pe care le importăm sunt telefoanele, urmează echipamentele electronice, transformatoarele electrice, aparatele de aer condiţionat sau compresoarele de aer. În 2020, cel mai mult am importat ţesături în valoare de 300 de milioane de euro, în timp ce importul de telefoane s-a ridicat la 286 de milioane.
Unul dintre cele mai mari magazine online din România a început aprovizionarea în mod excepţional anul acesta încă din vară, astfel încât să fie pregătit pentru perioada de cumpărături specifică BlacK Friday şi sărbătorilor de iarnă.
Robert Berza, Vicepreşedinte Emag, magazin online: "La finalul lui iulie, dar destul de mult în august, deci a fost din prima un atipic pentru noi numai pentru a ne asigura că avem produsele necesare clienţilor noştri în noiembrie şi decembrie în cantitatea în care credem”.
Reprezentanţii marilor lanţuri de magazine au luat şi ei în calcul să mărească numărul furnizorilor.
George Bădescu, marile reţele comerciale, Asociația Marilor Rețele Comerciale: ”În primul rând spre piaţa internă, vorbim aici de furnizori locali, în cazul în care aceştia nu au relaţii comerciale, cu marile magazine, văzuţi ca o alternative, în cazul în care din diverse motive, ar putea exista sincope”.
Problema livrărilor se anunţă una pe termen lung, iar în primăvara anului viitor ar putea duce la o explozie a preţurilor mărfurilor din import.