Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Roboții din HoReCa stârnesc ample controverse. Au devenit buni, dar nu pot înlocui în totalitate profesioniștii

Your browser doesn't support HTML5 video.

Prezența tot mai multor sisteme automatizate din industria ospitalității stârnește controverse și reacții din partea celor care lucrează în domeniu.

Bucătăriile complet autonome sau roboții care prepară cocktail-uri ori cafea sunt din ce în ce mai prezenți în hoteluri și restaurante.

Se întâmplă inclusiv în Las Vegas, acolo unde în fiecare an are loc cel mai important târg de tehnologie din lume și sunt prezentate tot mai multe astfel de sisteme autonome, acum bazate și pe inteligență artificială.

Sute de oameni au ieșit în stradă la începutul acestui an, în Las Vegas, pentru a protesta împotriva schimbărilor din industria ospitalității. S-a întâmplat exact în perioada în care era în desfășurare cel mai important târg de tehnologie din lume – CES 2024. În timp ce angajații din hoteluri, restaurante și casinouri erau în stradă, în interior erau prezentate inovațiile din domeniu. Unele mai interesante și mai practice decât altele.

„Este un pericol real în această idee că tehnologia, robotica și inteligența artificială, răspândite acum peste tot, fără niciun control, ar putea face foarte mult rău. Așa că ceea ce noi trebuie să facem este să fim înaintea curentului” spune un protestatar.

Citește și
clone
O armată de clone ar putea să ne înlocuiască treburile zilnice, astfel încât să nu mai fie nevoie să muncim. Ce spun experții

Introducerea inteligenței artificiale înseamnă că ceea ce ar putea reduce acum probabil o parte din locurile de muncă ar putea, în același timp, să contribuie la dezvoltare, prin această abilitate a inteligenței artificiale de a învăța și schimba.

Diferența o fac, însă, costurile. Oricât de mult și-ar dori cei din HoReCa să-și automatizeze serviciile, roboții sunt încă scumpi, dar nici actuala forță de muncă nu este ieftină. Specialiștii în resurse umane din Statele Unite susțin că patronilor din domeniu le este tot mai greu să acopere salariile și taxele angajaților.

„Ospitalitatea este o industrie intensă din punct de vedere al forței de muncă, iar costurile pentru forța de muncă sunt foarte mari. Exceptând achiziția de proprietăți, forța de muncă este cea mai costisitoare operațiune pe care o au aceste afaceri. Așa că reducerea acestor costuri prin investiții în tehnologii care te pot ajuta pe viitor să reduci costurile forței de muncă sună foarte bine” explică un reprezentant al acestei industrii.

Asta susțin și cei care dezvoltă astfel de roboți. Artly, de exemplu, lucrează deja în cafenele din Seattle. Este un braț robotic pregătit de unii dintre cei mai buni barista din lume. Joe Yang a câștigat numeroase competiții din domeniu, iar acum este și programator. Contribuie la dezvoltarea acestor roboți care imită mișcările unui barista profesionist. Totul prin intermediul inteligenței artificiale.

„Pentru a le oferi clienților noștri cea mai bună experiență tot avem nevoie de o persoană fizică în magazinele noastre.”

„Nu încercăm să înlocuim afacerile de genul acesta, ci doar încercăm să acoperim golurile din acest domeniu” spun cei care l-au pus la muncă.

Același lucru îl face și acest robot. Îl cheamă Adam și a pregătit deja sute de cafele la CES. Nu este, însă, doar barista, ci și barman. Prepară un latte în maximum un minut și îți pune bere în pahar în mai puțin de zece secunde.

Producătorii săi susțin că nici nu consumă mult curent și că ar putea la fel de ușor să fie folosit și în spații deschise, la festivaluri, concerte sau evenimente sportive. Lucrează fără pauză și poate fi închiriat, dar și cumpărat. Costă 100.000 de dolari.

„Eu aș miza mai mult pe automatizări care nu sunt implicate în relația directă cu clienții. Barmanul este cel care interacționează direct cu clientul, dar cineva care lucrează în spatele barului, care nu servește direct clienții, ci doar prepară băuturile pentru cei care servesc clienții ar putea fi un serviciu automatizat, fără să afecteze pe nimeni” spune un reprezentant al industriei.

Zeci de companii de tehnologie au dezvoltat în ultimii ani bucătării autonome, unde pot fi preparate rețete standard de paste sau salate, dar diferența o face acum inteligența artificială, care ne ajută să și comunicăm cu acești roboți. Le putem cere să excludă anumite ingrediente din preparatul pe care ni-l dorim și se pot ocupa atât de preluarea comenzii, cât și de livrare, prin intermediul unor aplicații. Reprezentanții industriei HoReCa susțin, însă, că serviciilor nu vor fi, însă, niciodată aceleași: „Suntem adepții tehnologiei care îmbunătățește serviciul cu clienții, dar Vegas trebuie să fie Las Vegas, nu poate să fie vorba despre un serviciu limitat sau parțial. Oamenii au așteptări mari de la Las Vegas. Se așteaptă la cele mai bune servicii din lume.”

Până și celebrul avocado poate fi tăiat și pregătit acum în bucătăriile din restaurante de către un robot, iar un important lanț internațional de restaurante specializate în pizza testează deja un sistem autonom de preparare și servire. Sunt roboți care pregătesc 50 de pizza în fiecare oră și le oferă și un spectacol celor care apelează la serviciilor lor. Clienții pot urmări în timp real ceea ce fac roboții, iar la final se bucură de comanda lor.

Dispozitivele pentru acasă

S-au lansat, însă, și dispozitive pe care le putem utiliza acasă, nu doar în restaurante. Acesta este un aparat de preparat cocktail-uri și este disponibil deja în Statele Unite.

Capsulele vin în pachete de opt, iar fiecare pachet costa 99,9 dolari, iar fiecare capsulă are toate sucurile și siropurile de care ai nevoie, într-un formulă fără alcool. Detalii ne oferă cei care îl prezintă:

„Pur și simplu ridici această parte, introduci capsula, iar apoi apeși și ajungi la pasul care îți permite să alegi cât de tare să fie băutura. Ai varianta mai ușoară, mocktail, tare, iar apoi apeși pe mix”.

(...)

„Este un dispozitiv autonom de făcut cocktail-uri, care permite oricui să fie un specialist sau un pasionat în prepararea de cocktail-uri în propria casă. Le permite oamenilor să aleagă dintr-o selecție de 60 de cocktail-uri, să aleagă alcoolul pe care și-l doresc, să introducă capsula și să aleagă cât de tare să fie băutura, s-o personalizeze în funcție de ce își doresc, iar în 20 de secunde au un mix perfect pentru un cocktail, fără să producă niciun fel de risipă, iar capsulele sunt reciclabile.”

(...)

„Unele cocktail-uri sunt ușor de făcut, dar provocarea este că nu ai întotdeauna ingredientele potrivite. Nu ai suc de Mango în casă, un anumit lichior sau bitter, și chiar și atunci când le ai nu sunt atât de ușor de făcut”.

E un dispozitiv care ne oferă o experiență, nu doar o băutură, dar încă mai poți să consumi multe cocktail-uri într-un bar cu 100 de dolari. În plus, orice băutură este mai bună în compania celor dragi și cum altfel ai putea să-i mulțumești pe toți fără ajutorul unui barman profesionist? Exemple sunt multe. Industria ospitalității este în continuă schimbare și la fel se întâmplă și în spitale, fabrici și chiar și în industria cinematografiei. Până și ei își fac acum proprii roboți. Disney a creat un departament special pentru asta. Caută și pregătește specialiști în robotică în toate colțurile lumii, dar despre asta vorbim într-o altă ediție iLikeIT.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult