Modifica setarile cookie
Toate categoriile

După zeci de ani de așteptări și promisiuni, se lucrează, în sfârșit, la primele tuneluri de autostradă prin Carpați

Your browser doesn't support HTML5 video.

Peste 20 de miliarde de euro! Atât ne-a pus la dispoziție Uniunea Europeană, din 2007, ca să ne facem autostrăzi, căi ferate, porturi și aeroporturi moderne.   

Urmăriți un nou episod al campaniei „E.U. YES la vot”.

Peste 20 de miliarde de euro ne-a pus la dispoziție Uniunea Europeană din 2007 și până în 2027 ca să ne construim drumuri, căi ferate, porturi și aeroporturi moderne.

Trebuia să trecem de mult Carpații pe autostrăzi sau cu trenuri de viteză, să legăm Moldova de restul țării și porturile strategice de la Marea Neagră de granița de vest. Încă nu am reușit.

Însă diferența față de 2007, când aveam doar 250 de kilometri de autostradă, și prezent, când am trecut borna de 1000 de kilometri, este uriașă. Alți 720 de kilometri de autostradă și drumuri expres sunt în lucru, potrivit Companiei de Drumuri.

Citește și
O familie din Brașov a construit de la zero, cu bani europeni, un grajd modern, computerizat, unde muncesc 4 roboți
O familie din Brașov a construit de la zero, cu bani europeni, un grajd modern, computerizat, unde muncesc 4 roboți

După zeci de ani de așteptări și promisiuni, se lucrează - în sfârșit - la primele tuneluri de autostradă prin Carpați.

Suntem undeva între Curtea de Argeș și Tigveni, în tunelul Alina, lucrările au început în toamna anului trecut și s-au forat deja 490 de metri.

Suntem pe lotul 4 al autostrăzii Sibiu-Pitești cu managerul de proiect Fernando Lopes. Majoritatea muncitorilor sunt străini, deoarece în România se găsesc puține echipe sudate care să aibă și experiență în săpat tuneluri de autostradă.

Șeful de tură are în coordonare muncitori din 11 țări. Cele 2 tuneluri avansează într-un ritm de 3,5 metri pe zi.

Solul este de multe ori moale și instabil.

La fiecare câțiva metri, pereții tunelului trebuie securizați cu un beton special.

Vestea bună este că se lucrează pe toate loturile autostrăzii Sibiu-Pitești. Vestea mai puțin bună este că prețul celor 5 loturi sare de 2,7 miliarde de euro. Cu mult peste cât am fi plătit în exercițiul financiar 2007-2013 când am pierdut 800 de milioane de euro pentru că n-am cheltuit banii la timp.

De exemplu, lotul de 10 kilometri pe care am filmat a fost licitat în 2019 pentru 338 de milioane de euro. În 2022, costurile au fost suplimentate cu încă 80 de milioane de euro.

Reporter: Cu cât s-au scumpit materialele față de perioada de dinainte de pandemie? Fernando Lopes - director de proiect lotul 4 Sibiu-Pitești: ”Eu aș zice undeva la 70-80% a fost mărire de prețuri. Impactul mai mare a fost războiul din Ucraina. Rusia și Ucraina erau cei mai mari producători de fier din Europa.”

Potrivit contractelor, Autostrada Sibiu-Pitești ar trebui să fie gata până în 2028.

Pe cele mai dificile tronsoane abia a început organizarea de șantier.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult