Noul ghid al votantului pentru prezidențialele 2025. Regula de 5 secunde, recomandată de AEP pentru alegători. Ce reprezintă
În trei zile începe campania pentru alegerile prezidențiale, iar Autoritatea Electorală Permanentă a pregătit un ghid care să ne ajute să ne ferim de știrile false.
De exemplu, ni se recomandă să facem o pauză de cinci secunde înainte să redistribuim diverse postări pe rețelele sociale. Iar influencerii sunt sfătuiți să fie transparenți cu privire la publicitatea electorală plătită.
Autoritatea Electorală Permanentă îi încurajează pe alegători să verifice sursa informațiilor.
Să fie atenți la denumirile neobișnuite sau obscure din adresa unui website, și la terminațiile suspecte. Să verifice pe rotld.ro sau pe whois.net dacă website-ul respectiv este deținut de o entitate cunoscută că ar dezinforma. Și să fie atenți la numele de utilizator folosite pe rețelele sociale: dacă apar litere și numere aleatorii, în spatele contului ar putea fi un program software, și nu, o persoană reală.
AEP le recomandă cetățenilor să analizeze conținutul unui text și veridicitatea informațiilor și recomandă și o serie de instrumente și programe.
Dar și filmarile ar putea fi manipulate cu ajutorul inteligenței artificiale, atrag atenția autoritățile care oferă o listă de programe ce pot fi folosite pentru a descoperi dacă o imagine a mai fost utilizată în trecut și acum este atribuită eronat unui alt eveniment.
În ghid, AEP îi sfătuiește pe oameni să folosească regula de 5 secunde, inventată de autoarea americană Mel Robbins, care spune că atunci când simți un impuls pentru a face ceva, ar trebui să acționezi abia în următoarele 5 secunde. Dacă trec cele 5 secunde, creierul tău te va convinge să renunți la acel impuls. Astfel, AEP îi îndeamnă pe cetățeni ca înainte să redistribuie o informație în mediul online să stea câteva secunde, timp în care să se detașeze de emoțiile generate de mesajul distribuit și să verifice dacă informațiile sunt adevărate.
Iar în ce îi privește pe influenceri, AEP le cere să fie echidistanți, să se informeze din surse credibile înainte să propage informații în mediul online, să nu folosească un limbaj jignitor și să marcheze publicitatea electorală plătită.
Specialiștii din zona non-guvernamentală spun că recomandările date de AEP sunt utile, dar că instituția în sine ar putea face mai mult.
Bogdan Manolea, director executiv Asociația pentru Tehnologie și Internet: „Sunt chestiuni importante incluse în acest ghid. Dincolo de ghid, cred că trebuie să ne uităm ce face AEP în propria ogradă cu referire la transparentizarea informațiilor și în principal la transparentizarea informațiilor legate de cheltuielile în timpul campaniei electorale”.
Campania electorală începe vineri, 4 aprilie.