(P) Sea Hero Quest: jocul revolutionar care poate deveni prilejul de a salva vieți
România, 2012 – Conform Societății Române de Alzheimer, în Europa există 9,9 milioane de oameni care suferă de demență Alzheimer, iar în România sunt peste 300.000 de cazuri iar, din estimările făcute, numărul se va tripla până în 2025.
Din nefericire mai puțin de 20% sunt diagnosticați, iar acest lucru limitează semnificativ accesul pacienților la informații valoroase, tratament, îngrijire și sprijin.
România, 2017 – Există telefoane inteligente, ceasuri, case inteligente și mulți dintre oameni își fac plățile online și au acces la jocuri video prin care caută experiențe virtuale care să îi apropie cât mai mult de realitate.
Însă percepția cea mai răspândită despre jocurile video pendulează undeva între ”spectaculos” și ”pierdere de timp”.
Lucrurile încep să se schimbe în bine în acest sens. Atributului “spectaculos” i se poate adăuga acum chiar și “esențial” și “util”, deoarece Deutsche Telekom a reușit să transforme jocul în cercetare, în oportunitate de înțelegere a demenței și un posibil prilej de salvare a unei vieți umbrită de uitare. După succesul jocului pe mobil ”Sea Hero Quest” accesat de peste 3 milioane de oameni și stabilirea a noi standarde în cercetarea demenței, compania a făcut un pas mai departe. A venit pe piață cu Sea Hero Quest VR, altfel spus, cu primul joc VR creat special pentru a-i ajuta pe cercetători să înțeleagă mai bine demența, să ofere oportunitatea unei diagnosticări timpurii și să găsească un antidot pentru aceasta.
Sea Hero Quest este creat pentru a înțelege modul în care funcționează orientarea spațială și felul în care acționează acea parte a creierului responsabilă cu mișcarea. Conform raportului Global Impact of Dementia (2013-2050), până în 2050 această boală va afecta 135 de milioane de persoane. Vorbim despre o maladie care are impact asupra capacității memoriei și asupra capacității de a forma noi amintiri. Gândiți-vă cum ar arăta orientarea voastră spațială în contextul în care nu vă puteți aminti ce ați făcut în urmă cu un minut.
Imaginați-vă următorul scenariu: mama voastră are probleme cu memoria de câțiva ani buni, a uitat zilele de naștere importante, a uitat pașii pe care trebuie să-i facă pentru a plăti facturile, nu mai stă de vorbă cu vecinele sau prietenele ei, și preferă să stea singură în casă. Scenariul poate avea un cu totul alt final, prin aplicarea a câtorva metode de prevenție. Dacă 100.000 de oameni joacă Sea Hero Quest pentru doar 2 minute fiecare, se pot genera echivalentul a peste 50 de ani de cercetare în laborator.
Ca o comparație, înainte de apariția jocului, cercetătorii se bucurau de datele puse la dispozitie de cel mai mare studiu de până atunci, realizat pe baza informațiilor oferite de 599 de voluntari. În prezent, jocul a făcut posibilă colectarea unui echivalent a peste 12.000 de ani de cercetare de laborator și a oferit posibilitatea realizării celui mai mare și cuprinzător studiu de acest fel din istoria științei medicale.
Partea și mai spectaculoasă constă în faptul că Deutsche Telekom a decis să ducă mai departe lupta împotriva demenței, adaptând Sea Hero Quest la tehnologia realității virtuale. Proiectul a fost inițiat în parteneriat cu University College London, University of East Anglia and Alzheimer’s Research. Jocul în sine a fost dezvoltat în colaborare cu designerii de la Glitchers.
În România, pentru cei care doresc să se implice în cea mai surprinzătoare cercetare din istoria medicinii moderne,Telekom Romania și partenerul său Gateway VR Studio au creat un spațiu dedicat unde doritorii pot testa gratuit jocul Sea Hero Quest prin intermediul ochelarilor SamsungGearVR, utilizand noile telefoane Samsung S8 și Samsung S8+. Conceptul de realitate virtuală presupune absența unor limite vizuale şi palpabile într-un mediu tridimensional generat de un computer sau o aplicație, dar în care persoanele pot manipula sau pot interacționa cu obiectele din jur.
Informațiile jucătorilor Sea Hero Quest VR sunt stocate și anonimizate pe cele mai sigure servere T-Systems din Germania.
Implicarea Deutsche Telekom și Telekom Romania în proiectul Sea Hero Quest este poate primul exemplu notabil, atât prin amploare cât și prin scopul asumat, că gamingul și mai ales tehnologia pe care se bazează, pot fi folosite în scopuri mai valoroase, în acest caz susținând cercetarea în medicină.
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.