(P) Cum poate bursa de la București să-ți dezvolte afacerea. Studiu de caz: MedLife
La 20 de ani de la înființare, familia Marcu - principalii acționari ai MedLife, cel mai mare furnizor de servicii private de sănătate din România, au luat una dintre cele mai importante decizii privind dezvoltarea business-ului.
MedLife este liderul pieței și operează cea mai extinsă rețea de clinici, una din marile rețele de laboratoare medicale, spitale generale și specializate și are cea mai mare bază de clienți pentru Pachete de Prevenție în Sănătate din țară. De asemenea, din punct de vedere al vânzărilor, MedLife este una dintre marile companii private de sănătate din Europa Centrala și de Est, conform informațiilor publice disponibile Grupului MedLife.
În 2016, când MedLife aniversa două decenii de la înființare, familia Marcu a decis să listeze compania pe piața de capital din România. “Am fost într-un road show în Londra, Varșovia și Viena pentru a vedea cum ne putem lista, cum sunt listate și firmele din București și în special fondurile de pensii și am decis că orice firmă care se listează în România, în momentele mai puțin plăcute, în care economia mondială nu stă foarte bine, de obicei fondurile se retrag din piețele emergente și rămân fondurile locale. Atunci am ales că ar fi mai bine să ne listăm în România”, așa explică Mihai Marcu, CEO - ul MedLife, cum a fost luată decizia de a lista compania la Bursa de Valori București.
Astfel, în ultima luna a anului 2016, furnizorul de servicii medicale MedLife (M) înregistra prima listare a unei companii private din 2008 încoace. Valoare IPO-ului a fost de 228 milioane de lei.
“Au fost atrase de companie în sumă absolută, aproximativ 15 milioane de euro. În realitate însă au fost mai mulți pentru că o firmă listată reușește mult mai repede și mai bine să-și atragă fonduri. Dacă ne uităm la câteva cifre, n-aș vrea să discutăm despre ce fonduri au fost atrase, ci de faptul că după listare, cifra de afaceri a Medlife a crescut de la 85 de milioane de euro la 175 de milioane de euro”, spune CEO-ul companiei.
Datele financiare prezentate recent de Grupul MedLife sunt dovada clara că un business românesc se poate dezvolta prin intermediul pieței de capital. Mai mult în ultimii doi ani MedLife a reușit nu doar să-și consolideze poziția pe piața locală, ci să devină un jucător important la nivel regional.
Conform datelor financiare preliminare, cifra de afaceri a Grupului MedLife a cunoscut anul trecut o creștere de 27,5%, de la 623 milioane de lei la aproape 800 de milioane de lei. În același timp, profitul operațional s-a majorat cu 8,5%, de la mai puțin de 35 milioane de lei – rezultat înregistrat în 2017 -, la 37,8 milioane de lei.
“MedLife poate fi dat ca exemplu. Am încercat să consolidăm piața sub capitalul românesc, am demarat și am închis o tranzacție, am atras 15 milioane în companie, cum vă spuneam mai devreme. Cu acești bani și cu un tip de credite pentru achiziția respectivă și renegocierea cu o companie am reușit să aducem Polisano dintr-un grup românesc, tot într-un grup românesc, consolidând piața și liderul de servicii medicale”, afirmă Mihai Marcu.
Topul celor mai mari IPO-uri
Din decembrie 2016 și până în prezent, doar sectorul privat a adus companii la cota bursei, conform unei analize realizate de analiști.
Cel mai aglomerat an în termeni de listări la bursa românească postcriză a fost 2017, când patru companii au început tranzacţionarea la Bucureşti (DIGI Communications - cea mai mare listare a unei companii private la BVB, aproape 1 miliard de lei, AAGES Târgu Mureș, Transilvania Broker de Asigurare, Sphera Franchise Group).
Anul trecut, o singură companie a realizat o ofertă publică iniţială, respectiv vinăriile Purcari, prima companie din Republica Moldova listata la BVB.
“Bursa este un loc unde orice companie care vrea să respecte regulile pieței de capital poate crește și acest lucru se poate întâmpla din două direcții: una că își asumă finanțarea pentru a crește și a doua prin regulile impuse de piață și de investitori, reguli care se finalizează printr-o disciplină în cadrul acelei companii, disciplină care din nou îi permite acelei întreprinderi să-și scaleze cumva businessul la alt nivel”, ne-a declarat Aurel Tănase, directorul general al BVB.
Mai mult, Bursa poate finanța extinderea afacerii precum intrarea pe noi piețe, lansarea de noi produse și de ce nu chiar achiziția unor competitori, așa cum explică și Lucian Anghel, președintele Consiliului de administrație al BVB.
De asemenea, bursa oferă o valoare corectă de către piață a valorii unei companii listate, iar acesta este un lucru esențial de cunoscut de către un antreprenor. “Bursa oferă publicitate și vizibilitate pe termen lung în mass media gratuită ca urmare a faptului că o companie listată transmite în mod regulat către piață, către investitori, informații cu privire la activitatea pe care a desfășurat-o, lansarea de noi produse. Acest marketing gratuit ajunge undeva chiar la nivelul câtorva sute de mii de euro pe an pentru o companie listată. Crește loialitatea față de brand, există studii care arată faptul că există o probabilitate de 75% aproape ca un acționar să și devină client al acelei companii”, mai spune Lucian Anghel.
Potrivit președintelui BVB, această relație este de asemenea și inversă în condițiile în care un client mulțumit al unei companii poate să fie transformat în acționar al acelei companii, dacă acea companie este listată.
“Prin acces la mai multe surse de finanțare, o companie listată poate emite acțiuni, poate emite obligațiuni, poate obține astfel surse alternative de finanțare față de creditul bancar. Mai mult, prin acces la capital, prin managementul gradului de îndatorare și având acces la alte surse de finanțare în afară de creditul bancar se îmbunătățește acest grad de îndatorare și mai mult acea companie este mai ușor finanțabilă inclusiv prin credit bancar și nu în ultimul rând se pot atrage noi talente, se pot motiva angajații prin oferirea unui stockoption plan. Aceasta are un plus și avantaje fiscale pentru compania pe care o oferă, fiind companie listată, acest <
Așadar, Bursa nu este un loc exotic, bursa este locul în care economiile pot fi crescute dacă îi dăm pieței de capital încredere și dacă beneficiază de stabilitate legislativă. În ultimii 6 ani, cei care au investitit pe bursă au avut parte de câștiguri de 120%, dacă luăm în calcul și dividendele acordate de principalele companii listate.
În prezent, la BVB sunt listate 85 de companii care aveau la jumătatea lunii februarie a acestui an o capitalizare de 155 miliarde lei, echivalentul a 33 de miliarde de euro.
Mai multe detalii despre oportunitățile pe care le poate oferi piața de capital atât investitorilor active cât și antreprenorilor care vor să-și listeze business-urile la BVB vom afla în cadrul Summitul Internațional “Piața de Capital – Evoluție și perspective”, organizat pe 25 februarie de Bursa de Valori București, în parteneriat cu Medlife. Înscrierile se pot face accesând linkul http://www.bvb.ro/AboutUs/MediaCenter/PressItem.aspx?id=4924
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.